Isåka i sthlm'strakten 2012 ?

Busapilot

Busapilot
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Kgl. Hufvudstaden
Hoj
Rytande Busa, Husaberg TE 300 -12
Går det att få några israpporter nu när kylan slagit till ordentligt? Östra svealand, sthlm'strakten? Hur tjock är isen, var är det plogat etc..?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
I nyköpingstrakten finns flera sjöar som är frusna och körbara, havet borde vara körbart tills nu i helgen förhoppningsvis. (ingen plogat dock, vad ska man med det till? ;)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Yes, fram med skriskorna!


Ehh, fel forum? :rolleyes:

isracing-67.jpg


:yoparty

/e
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När jag nyss stod på en plogad isbana tänkte jag mig en serie med typ isflattrack.. Kanske med finndubb och lite speedwaykänsla fast svänga åt bägge hållen. Man kan ju ha plogade kopior från delar av typ Gälleråsen och Mantorp. Frågan är vad man skulle ha för hoj.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
När jag nyss stod på en plogad isbana tänkte jag mig en serie med typ isflattrack.. Kanske med finndubb och lite speedwaykänsla fast svänga åt bägge hållen. Man kan ju ha plogade kopior från delar av typ Gälleråsen och Mantorp. Frågan är vad man skulle ha för hoj.

Duger väl med sporthoj?
636is.JPG
 

jetson

Guest
Det ska ju bli runt 10 minus i 5-6 dar nu om prognosen stämmer, sen kanske isen är vad nästan 3dm tjock?

Om två veckor borde det väl vara ett par banor runt sthlm tycker man.
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Jag ska ut i helgen och mäta isarna ute på ön.
Misstänker att lilla sjön vid Svartsjö Slott är upp mot 15-20cm nu.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Inte så mycket att mäta. 10 cm håller för en bil. Is överallt och plogade banor ( för skridskor ) i hela Stor-Sthlm.

frågan är hur vi ska reclaima dem bara. Antalet som pallar göra en ice-edition av sin sporthoj är för litet. Och ingen cross, det är så Mullsjö.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Jag är förövrigt sjukt sugen på att dra ut och köra i Brunnsviken om någon vill med. Har inga fina dubbar (än) men har skruvdubbade crossdäck som man åtminstone kan ha lite kul med, tillräckligt kul för att bli övertygad om att fixa ordentliga däck ;)
Har aldrig varit ute på is och kört eller vandrat så har gärna med mig någon med erfarenhet, dessutom är det oklokt att dra ut på isen helt själv. Orkar inte ta mig för mycket längre bort då jag inte har bil, blir att ta hojen dit man ska.
 

Busapilot

Busapilot
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Kgl. Hufvudstaden
Hoj
Rytande Busa, Husaberg TE 300 -12
Köra på Brunnsviken skulle inte ses med blida ögon, om inte kulturarbetarna åker skridskor där så gör dom skidspår i mån av snö, lita på att mobilerna skulle gå varma till Pekka Polis.

Väsjön i Sollentuna el. Ullnasjön vid Arninge, Täby kan vara alternativ.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Köra på Brunnsviken skulle inte ses med blida ögon, om inte kulturarbetarna åker skridskor där så gör dom skidspår i mån av snö, lita på att mobilerna skulle gå varma till Pekka Polis.

Väsjön i Sollentuna el. Ullnasjön vid Arninge, Täby kan vara alternativ.

Jag tänkte mest dra dit för att testa på och inte köra världens israce.
Rätta mig om jag har fel men är inte hela grejen med isåkning att det är lagligt? Varför då oroa sig för att det rings polis förutom att det inkommer klagomål om buller och att man då snällt får rulla där ifrån?

Edit: Missförstå mig inte jag är inte ute efter att medvetet klampa någon på tårna, förstöra någons upplogade skridskobana eller skidspår..Detta undviks självklart i största möjliga mån. Däremot ser jag ingen anledning till varför de skulle ha rätt till att hävda isen för sig själva. Med enda skillnaden att de är tysta och vi låter.
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Väsjön hade fin bana förra året. Entusiaster från KTM Club Scandinavia (som även finns här på forumet) körde en del där förra året. Sjön är ju väldigt grund också, så den brukar frysa snabbt.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Intresserad!
Har inte skruvat i dubben än, men det blir endera dan när man får tummen ur.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
..........
Rätta mig om jag har fel men är inte hela grejen med isåkning att det är lagligt? Varför då oroa sig för att det rings polis förutom att det inkommer klagomål om buller och att man då snällt får rulla där ifrån?..................

För några år sedan pratade jag med en trafikpolis om just isåka. Jag bor längst ut på Värmdö och så fort det blir bra is så drar det igång på allvar här. Allt från crossar o rallybilar o ett o annat specialbygge rullar ut på väl plogade banor på någon lämplig vik.
Konstapeln berättade att det är dels kommunala regler, det är ju faktiskt rätt lämpligt att transportera sig mellan öarna att åka på isen, och dels är det buller och störa närboende som styr om det är ok eller inte.

I Värmdö var det i alla fall för ett par år sedan tillåtet. Tillåtas skall att det var normala hastighetsbegränsningar som gällde, dvs 70 km/h utanför tätbebyggt och inte låta för mycket.
Grymt kul. Efter några dagar brukar det dyka upp mer eller mindre seriösa rallybilar/ team och testköra. Nån tar med sig korvvagnen och någon annan säljer kaffe o buller för 10 kr.
Bra dagar!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Får se om K Öhlin åker ner med sin 4-hjuling & plogar i år med? Förbannade 24mx klantade till sig så jag får inte mina dubbisar förrän nästa vecka! :(
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
jag knäckte 15 cm kärn is med en bil föra helgen så håll dina antasier för dig själv är du gullig
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top