Is åka I örebro

crf_450

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
honda crf 450 suzuki lt500. mustang mamba. flaka 125cc
TJA ALLA IS ÅKARE. äntligen dags, vi tänkte och åka i morgon lördag 21/12 på hjälmaren KL 10,00 vid KOLJA (lindholmen) liten vägbeskrivning från örebro. tag gamla vägen mot glanshammar och efter ni paserat rinkaby är det ca 900m skylt KOLJA (lindholmen) till höger, följ väg i 1,9km sen höger SKYLT (lindholmen). ca 200m kvar till sjön.

MC Doktorn

Guest
IS läget i hjälmaren ok ? Här i hjälmaresund är hjälmaren fortfarande öppen.

Verkar vara variera lokalt väldigt mycket..

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
IS läget i hjälmaren ok ? Här i hjälmaresund är hjälmaren fortfarande öppen.

Verkar vara variera lokalt väldigt mycket..

Den bästa isen i Hjälmaren verkar vara i de nordvästra delarna enligt rapporter, jag är dock förvånad att isen är så bra att den håller för mc-åka. Nog för att det varit kallt en tid och att det inte ligger snö på isen men så snabbt trodde inte jag att det blev bra is.

MC Doktorn

Guest
Den bästa isen i Hjälmaren verkar vara i de nordvästra delarna enligt rapporter, jag är dock förvånad att isen är så bra att den håller för mc-åka. Nog för att det varit kallt en tid och att det inte ligger snö på isen men så snabbt trodde inte jag att det blev bra is.

Förvånar mig själv då jag senast igår åkte över hjälmaresund med öppet vatten oh det är endast ca 42km öppet vatten mellan platserna.

Men jag har ingen iskunskap och sisten ut på isen är en customåkare(läs fegis) och det blir jag

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Hempa, you're the man.

Lillfemtin står redo och vill ut och leka :yoparty

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
15cm finfin is här borta i krillehöla :)

Bifogat

• 2007_1222mögis0029-.jpg
    2007_1222mögis0029-.jpg
    27.8 KB · Visningar: 102
  • 2007_1222mögis0046-.jpg
    2007_1222mögis0046-.jpg
    26.2 KB · Visningar: 123

crf_450

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
honda crf 450 suzuki lt500. mustang mamba. flaka 125cc
var en kanon dag i dag vi vart 7-8st som drog runt i dag, fan vad kul bara det inte blir för varmt nu annars blir de is åka av i mellan dagarna.

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
från na.se

Varning för svaga isar

ALLMÄNT/LÄNET Publicerad: 2008-01-02 06:11

Förra veckan låg isen spegelblank på Hjälmaren och andra sjöar runt om i länet.
FLER ARTIKLAR
• Gunnar från Vintrosa
åkte rakt genom isen
LÄNKAR
• Är det dumt att ge sig ut på isarna just nu?

I dag bör bara isvana långfärdsskridskoentusiaster ge sig ut på sjöarna i Kilsbergen och Bergslagen.
- Ja, vi varnar allmänheten för svaga isar i hela länet, även om jag vet att det går att åka skridsko på exempelvis Ramsjön, Fåsjön och sjön Grecken i Bergslagen, säger isinformatören Berndt Lindell.

Vad hände med isen på Hjälmaren?
- Hemfjärden bjöd på kanonis av sällan skådat slag så sent som på juldagen förra veckan. Men sedan kom regnet, blåsten och värmen och förstörde den fina kärnisen, svarar han.
- De ljumma vindarna tärde på isens yta och vattenflödet som rinner ut i sjön tryckte upp bottenvärmen mot undersidan. I dag finns det bara ett och annat isflak kvar i Rynningeviken, förklarar Berndt Lindell som hoppas på ny kyla när Lindholmens Vänner öppnar kaféet ute på holmen i Hjälmaren i mitten av januari.

Ring först och kolla
Innan ni ger er ut på länets isar så ring till Lindholmens Vänners och Örebro kommuns isinformatör Berndt Lindell och hans automatiska telefonsvarare, 019-26 30 00.
Det kan rädda livet!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...