Drivpaket är ju jämfört med ca 15 år sedan snorbilligt idag. För att inte tala om att dom är också bättre. Smörja och rengöra för effektens skull vet jag inte. Många liter sporthojar har ju feta tunga dyra 530 kedjor. Idag kan man med säkerhet gå ner till lätta 520 kedjor och drev. Finns nog en hel del effekt att hämta ut där. Betydligt billigare också om man håller sig till typ JT ståldrev. Vill man snäppa upp det lite mer(utan att gå på aludrev) så finns ju lättviktsdrev från typ Dreven.
Jag personligen brukar se till att hojen är i skick när jag åker iväg på långresor.(typ +1000 mil) Det gäller då däck, bromsar, olja osv.
Drivpaket kollar jag bara att det ser okej ut. Byter när det är kaputt. När en länk skär ihop så brukar det innebära att den skurna länken är den tajta länken och rycker i hela kedjan vid varje varv. Plötsligt har man fått fel spel och med det så börjar man spänna den. Felet blir att man då också stramar åt vid den skurna länken och med det så rycker det i kedjan ännu hårdare.
När jag märker att en länk har skurit så byter jag givetvis drivpaketet så fort som möjligt. Men.....är man långt borta i sydeuropa så...…...(jag bor ju en bra bit bort också, Norrbotten)…….så gör jag tvärtom, jag slakar istället kedjan ännu mer. Min senaste kedja skar ihop 300 mil hemifrån.
Kompisens kedja skar ihop strax före Karlskrona. Vi höll den slak hela vägen ner till bl a Turkiet och tillbaka hem till Norrbotten