ISA Hastighetsbegränsning

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När kommer det på motorcyklar?

Det är alltså redan nu tagit beslut på att det blir obligatoriskt i ALLA BILAR som säljs nya från Juli 2024.

Vi ska alltså övervakas varenda meter vi kör, och bilen ska strypa hastigheten automatiskt om vi försöker köra fortare än skyltad hastighet.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tja hur man än vänder o vrider på det så är ju en gammal Volvo 245 med en äkta D5 reseptet på billig bil med bra prestanda naturligtvis sfro besiktigad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, och någon nyare bil/motorcykel än en tidig 2024 lär jag nog aldrig ska äga ändå.

Men är det inte lite skrämmande att vi inte har hört något om det här?
Det har införts helt utan offentlig debatt om personlig integritet?
Det blev ramaskri i tråden om manipulerade avgaser, men det här är det tyst om?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kan säkert stämma, detta har tröskats runt i EU i evigheter. Feber är dock en svag i källa klass med Aftonbladet, och exakt samma typ av media som söker klick.

Biltillverkaren får själv välja hur detta ska fungera i bilen - och vilken biltillverkare är sugen på självmordet att bilen saktar ned själv? Volvo förmodligen.

Det är fritt att välja för biltillverkaren att det vibrerar till i pedalen när man kör för fort tex. Vilket ju kunde vara rätt ok.

Sensations”journalistik” i sitt esse. Sen kan vi tala om sluttande planet osv, men att bilarna plötsligt sänker hastigheten för alla efter 2024, det är ganska långt ifrån sanningen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan säkert stämma, detta har tröskats runt i EU i evigheter. Feber är dock en svag i källa klass med Aftonbladet, och exakt samma typ av media som söker klick.

Biltillverkaren får själv välja hur detta ska fungera i bilen - och vilken biltillverkare är sugen på självmordet att bilen saktar ned själv? Volvo förmodligen.

Det är fritt att välja för biltillverkaren att det vibrerar till i pedalen när man kör för fort tex. Vilket ju kunde vara rätt ok.

Sensations”journalistik” i sitt esse. Sen kan vi tala om sluttande planet osv, men att bilarna plötsligt sänker hastigheten för alla efter 2024, det är ganska långt ifrån sanningen.

Det är väl skitsamma vad den gör, bilen ska inte övervaka var jag är och hur fort jag kör.

Och feber (som lever på klick såklart) har alltid länk till källan, som i det här fallet var ett skittråkigt dokument och inte på svenska

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Finns så himla mycke annat att lägga krutet på istället för hastigheten...
Som ökar säkerheten istället..
T;ex

Ingen mobilanväning me bilkörning
Köra mot rött
Inte stanna vid stopplikt
Lämna företräde när de är skyltat samt även hålla sig till högerregeln
Använda blinkers
Köra över heldagen
Backa på motorväg
Inte använda backspegel för att se bakomvarande bilar
Osv..

Listan kan bli lång..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja tänk om folk körde bil, tittad på vägmärkena själv och anpassade hastigheten efter väglaget istället?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Finns så himla mycke annat att lägga krutet på istället för hastigheten...
Som ökar säkerheten istället..
T;ex

Ingen mobilanväning me bilkörning
Köra mot rött
Inte stanna vid stopplikt
Lämna företräde när de är skyltat samt även hålla sig till högerregeln
Använda blinkers
Köra över heldagen
Backa på motorväg
Inte använda backspegel för att se bakomvarande bilar
Osv..

Listan kan bli lång..
Ja, men detta är billigt och enkelt. Inte bara att bygga, utan även att skriva ihop förslaget.

Tekniskt så finns all teknik finns redan på plats, GPS med koppling till lokala hastighetsbestämmelser och elektronisk hastighetsbegränsning. Legalt så är ramverket också på plats, du får inte köra för fort.

Det här är resultatet när svagbegåvning och karriärshunger inom politik möter kapitalistiska globala företag. Resultatet blir alltid det samma, något som är billigt, enkelt och enfaldigt.

Ja tänk om folk körde bil, tittad på vägmärkena själv och anpassade hastigheten efter väglaget istället?
I den moraliska stormakten står inte kunskap eller erfarenhet högt i kurs. Något sådant skulle gå stick i stäv med värdegrunden.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Det är väl skitsamma vad den gör, bilen ska inte övervaka var jag är och hur fort jag kör.

Och feber (som lever på klick såklart) har alltid länk till källan, som i det här fallet var ett skittråkigt dokument och inte på svenska

Bilarna har ”övervakat” oss sedan 2018 med hjälp av GPS och mikrofon, så det är ju ingen nyhet alls. Enda skillnaden 2024 är att du får en hastighetsvarning.

https://en.wikipedia.org/wiki/ECall

Att det är fel är vi överens om, men det är inget nytt här i övervakningssyfte.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bilarna har ”övervakat” oss sedan 2018 med hjälp av GPS och mikrofon, så det är ju ingen nyhet alls. Enda skillnaden 2024 är att du får en hastighetsvarning.

https://en.wikipedia.org/wiki/ECall

Att det är fel är vi överens om, men det är inget nytt här i övervakningssyfte.

Det visste jag faktiskt inte, fast det är väl inget krav på att det systemet ska fungera på besiktningen?

Då får jag titta på bilar äldre än så

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Det visste jag faktiskt inte, fast det är väl inget krav på att det systemet ska fungera på besiktningen?

Då får jag titta på bilar äldre än så
Ingen aning, det är ju inte så många år vi har besiktigat bilar från 2018, första bes är väl efter tre år på plåtburkarna. Har inte hört något om att ISA ska kontrolleras av bilprovningen heller. Hur ska de göra det? Ta en tur och köra för fort? :)

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det är väl hur enkelt som helst att se till att du måste ha ett fungerande system i bilen.
Detta är en gammal ide som fått ny fart. Redan i mitten av 90-talet testade man tvångsstyrning via GPS. Som tur var blev varje enhet rejält dyr även i den skala som det blivit med alla nya bilar i landet.
Inget annat land var nog intresserade då.

Hur vet jag detta, tjaaaa, det berättar jag inte.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det är väl hur enkelt som helst att se till att du måste ha ett fungerande system i bilen.
Detta är en gammal ide som fått ny fart. Redan i mitten av 90-talet testade man tvångsstyrning via GPS. Som tur var blev varje enhet rejält dyr även i den skala som det blivit med alla nya bilar i landet.
Inget annat land var nog intresserade då.

Hur vet jag detta, tjaaaa, det berättar jag inte.
Testades på MC också i början på 2000-talet eftersom det var sååå bra enligt ja-sägande testgruppen från pensionärsbilister och bussar.

Minst sagt mediokert resultat med system som inte ens begrep accelerationen på en MC och förare som inte hade något som helst problem att läsa skyltarna själv utan att få det uppläst eller visat för sig på en skärm.

Fullständigt korkat system då. Snabbare men inte mindre korkat idag.

Hur jag vet? Fråga inte...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja, och någon nyare bil/motorcykel än en tidig 2024 lär jag nog aldrig ska äga ändå.

Men är det inte lite skrämmande att vi inte har hört något om det här?
Det har införts helt utan offentlig debatt om personlig integritet?
Det blev ramaskri i tråden om manipulerade avgaser, men det här är det tyst om?
Det här är ju egentligen ingen övervakning, bilen rapporterar ju ingenstans att du försöker köra fortare än skyltat, den har bara koll på gällande hastighet och begränsar hastigheten på fordonet. Jag har tagit upp det vid några tillfällen, men ingen har reagerat på det. Det här är ju en säkerhetshöjande pryl, det kan ju ingen ha något emot?

Visserligen skulle betydligt fler liv än ca 75 st per år (eller egentligen ännu färre, långt ifrån alla som dör i trafikolyckor där hastigheten har varit en faktor har ju kört bil) räddas om man förbjöd alkohol, tobak och gjorde något åt den fria droghandeln, men det är tydligen mer ok att ruttna bort i en smärtsam cancerdöd tillsammans med familj och vårdpersonal, än att bli ivägburen av räddningstjänsten i en bodybag.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati