Isbana?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det går sönder direkt om du har skruvat skruv inifrån...

ok, tur jag inte gjorde så då, tog gamla innerslangen, tjockslang, och skar isär och limmade fast i däcket, får hoppas det håller nu sitter däcken där iaf och hojen ser brutal ut :D
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
ok, tur jag inte gjorde så då, tog gamla innerslangen, tjockslang, och skar isär och limmade fast i däcket, får hoppas det håller nu sitter däcken där iaf och hojen ser brutal ut :D

Många kör bara med dubbel slang så det borde funka. Bara silvertejp hade nog funkat sämre eftersom det antagligen släpper efter ett tag.

Har det plogats upp en liten bana iår oxå? Tänkte man kanske skulle ta med sig grabben..

Patrick

På rödvattnet så har dom gjort en liten rundbana bredvid den stora. Antagligen så görs en liten teknikbana när det kommer mer folk.
Se min tidigare post med länk till stms hemsidan.
 
Last edited:

Loop1

Loop
Gick med
4 Oct 2003
Ort
Frillesås
Hoj
2008 CBR1000RR
Kold Kutter

Hej såg att det var några stycken som har kommenterat Kold Kutter skruvdubb. Att de lossnar & har dåligt fäste. Till Er vill jag bara säga Ni har fel. Denna typ av dubb använder de i Usa och Canada. Det finns olika modeller av Kold Kutter. Det finns en serie som gemensamt har 5 mm utstick. Dessa finns i tre skruv längder 9mm, 13 mm samt 16 mm beroende på vilket däck de skall skruvas i. Greppmässigt mot endurodubb på is är dessa klart mycket bättre. Man kan säga att 5mm ligger greppmässigt mellan endurodubb och finndubb. Dessutom så är Kold Kutter bra prissatta. 9 mm och 13 mm kostar 390 kr för ett paket med 250 st Kold Kutter skruvdubb i. 16 mm kostar 450 kr för ett paket med 250 st Kold Kutter.
Vill man ha superfäste likt finndubb men med den stora skillnaden att dubben fäster när det är snö/slask på isen så finns det Kold Kutter Canadian style. Dessa har ett utstick på 9 mm, själva skruven är 1 tum och går därför rätt igenom gummiklacken på däcket.Det krävs att man lägger lite silecon i bakdäcket för att "täcka" över spetsarna på dubben. Ta sedan en extra slang och "klistra" fast denna i sileconen. Använd sedan en tjock 4mm slang och konceptet funkar utmärkt.
Pris för 500 st Kold Kutter Canadian style är 1300:- kr. Och räcker både till fam och bakdäcket. Att man sedan helt enkelt bara skruvar i Kold Kutter dubben med en handhållen borrmaskin med bits är en klar fördel. Man dubbar upp bägge däcken på 2 timmar.
 

Bifogat

  • DSC_0164.jpg
    DSC_0164.jpg
    207.8 KB · Visningar: 151

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
någon som vet om banan kommer vara redo för körning imorgon lördag?

någon annan som tänkt åka upp?
 

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
Kanonfin bana på rödvattnet utanför stenungsund. 3.8km och riktigt välskött, hur kul som helst :)

http://smcc.phpbb2.se/board/is-2011-t1197.html

För er som funderar på hur man fixar isdäck för vettig peng så kommer receptet här:

Köp nya Biltema crossdäck fram och bak (Biltema är bra pga att dom är mjuka i stommen vilket gör att man får bra med yta i isen och skruven håller bättre).
Måla insida av däcket vitt och förborra med 2mm borr.

Fram:
4,2*25mm montageskruv från biltema (87-696). En i varje dubb. Utstick 8-10 mm.
Lägg för säkerhets skull ett cykeldäck mellan däck och slang (28 i diameter och 1.75 - 2 tum i bredd). Glöm inte att klippa bort ståltråden från kanten.

Bak:
Beroende på om ni kör nytt eller slitet däck så får man ju självklart variera skruvlängden.

Bäst har det funkat med nytt biltema däck och 4.8*32mm plåtskruv med cylindriskt huvud. Minst 5 i mittenklackarna, två i nästa rad och en i yttersta raden.

Har provat med slitet däck och fick gå ner till 4.2*25mm för att få 8-10mm utstick i mittenklackarna. Efter 4 körningar började skruven gå av. Så jag kasserade det däcket o kör nu på nytt biltema däck och 4.8*32mm plåtskruv, ovan. Inte kört av en enda skruv på 2 månader (6 tillfällen).

Lägg för säkerhets skull ett cykeldäck mellan däck och slang (26tum i diameter och minst 2 tum i bredd). Glöm inte att klippa bort ståltråden från kanten.

Not:
Marinsilicon som vi provat var överflödigt för det fäster inte mot gummit eller skruven alls. Drar jag i det så kommer allt med ut.

Hur många timmar tar det ca att fixa en uppsättning? Har du artnr på skruven bak?
 

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
Borde ta 8h.
Har för mig att det var artnr 19-658, 4,8*32mm.

Lysande! Ska bara köra på is men kan inte bestämma mig riktigt.

Hur är greppet mot finndubb eller skruvdubb typ coldcutter? Priset mot finndubb ska man kanske inte jämföra men en uppsättning coldcutter hamnar nästan i samma prisklass.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Lysande! Ska bara köra på is men kan inte bestämma mig riktigt.

Hur är greppet mot finndubb eller skruvdubb typ coldcutter? Priset mot finndubb ska man kanske inte jämföra men en uppsättning coldcutter hamnar nästan i samma prisklass.

Allt som allt med nya biltema däck, skruv etc så hamnar man väl på dryga 800.
Dessa skruvade däck har bättre hållbarhet och grepp än finndubb, särskilt när det blir snömos. Så ska man inte tävla så ser jag ingen anledning att köra finndubb.

Frank kör coldcutter och har riktigt bra fart så jag antar att man inte kan klaga på greppet. Körde bakom honom förra helgen och vi hade ungefär samma fart. Det är lite enklare med monteringen. Dock så vet jag inte hur det blir med hållbarhet.
 
Last edited:

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
Allt som allt med nya biltema däck, skruv etc så hamnar man väl på dryga 800.
Dessa skruvade däck har bättre hållbarhet och grepp än finndubb, särskilt när det blir snömos. Så ska man inte tävla så ser jag ingen anledning att köra finndubb.

Frank kör coldcutter och har riktigt bra fart så jag antar att man inte kan klaga på greppet. Körde bakom honom förra helgen och vi hade ungefär samma fart. Det är lite enklare med monteringen. Dock så vet jag inte hur det blir med hållbarhet.

Då blir det biltema imorgon. Tack för tipsen!
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Då kommer jag och testar din, tyvärr försvann min kärra under julen så fyrhjulingen får jag väl inte dit :(
Bastu efteråt?

Ska kolla om hjulen passar på motarden så kan jag isåfall ta med två cyklar. Men då får du ta med fälgar med isdäck på.

Bastu, ja varför inte, jag har inget vettigt för mig.
 

Loop1

Loop
Gick med
4 Oct 2003
Ort
Frillesås
Hoj
2008 CBR1000RR
Allt som allt med nya biltema däck, skruv etc så hamnar man väl på dryga 800.
Dessa skruvade däck har bättre hållbarhet och grepp än finndubb, särskilt när det blir snömos. Så ska man inte tävla så ser jag ingen anledning att köra finndubb.

Frank kör coldcutter och har riktigt bra fart så jag antar att man inte kan klaga på greppet. Körde bakom honom förra helgen och vi hade ungefär samma fart. Det är lite enklare med monteringen. Dock så vet jag inte hur det blir med hållbarhet.

Hållbarheten är mycket bra, jag har kört 4 timmar nu och det syns inte på dubben + att de även sitter kvar :) //Frank

Hållbarheten är mycket bra, jag har kört 4 timmar nu och det syns inte på dubben + att de även sitter kvar :) //Frank


Om det är någon som är sugen på isdäck så har jag lite av varje i garaget. Jag har 3 st finndubb däck 19-tum bak i prisklasserna 1000, 800, 500. Ett finndubbdäck fram 21 tum 800:-

Ett styck Michelin AC 10 med Canadian Kold Kutter 4 timmar ca 400 dubb i i nyskick se bild ovan. Pris 1500:- Vill Ni ha foton maila mig på frank111@me.com
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kör ni med däcklås? Glömde köpa det på bt och vill köra nuuuuuuuuuuuuuu!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top