Isdragracing 8 Mars! 201m Kallt men ballt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag såg att man ska köra Sjörakan även i vinter! 8 Mars! I år verkar det bli i Avesta. Hoppas att Galtholmens MC som arrangerar får fin is.
http://www.galtholmen.info/main.php?sprakID=1&menyID=2

Tidigare vintrar har det anordnats av Mjölner på Ullnasjön, förra året vart det inställt pga av isläget. 2006 såg det ut så här, några från SH var där.
Det var bla vespor, crossar, hillclimb-maskiner, sporthojar, Harleys som körde tillsammans! :D

http://www.ullnahillclimb.se/sjorakan.html

/J

Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Synd att man har 20 mm utstick på sina dubbar då....:huvet

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Synd att man har 20 mm utstick på sina dubbar då....:huvet

Där är du ju, det var dig jag tänkte på som en bra SH-kandidat efter att ha läst om din dubbning.

Vad synd med dubblängden :S
Men i uppvisningsklassen verkar det ju inte vara några regler om dubblängd alls?

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Får man inte komma om man inte har långt skägg och skinnväst? Såg ju ut som om 90% av människorna hade någon slags mc-klubbs tillhörighet. *skrattar*

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Får man inte komma om man inte har långt skägg och skinnväst? Såg ju ut som om 90% av människorna hade någon slags mc-klubbs tillhörighet. *skrattar*

Eller bör man??? Man får ju intrycket i media att ryggmärkesmcklubbar = kriminell verksamhet på otrevlig nivå.... Är det så? :confused:

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Eller bör man??? Man får ju intrycket i media att ryggmärkesmcklubbar = kriminell verksamhet på otrevlig nivå.... Är det så? :confused:

Jag dömer inte hunden efter håren. Notera mördarhunden i min avatar. Har två stycken och jag är fortfarande i livet! =P Värdelöst med förutfattade meningar. Dock ÄR det majoriteten som HAR skinnväst på bilderna. Dom är säkert trevliga människor dom också. Kan ju alltid skylla på att skinnvästen är extra skydd mot dubbdäcks-skador. ;)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Mjölner och Galtholmen ar mig veterligen exempel på gamla "snälla" HD-klubbar, som tex Sofia, Hydet, eller Brryds. Vill man veta vilka HD-klubbar som klassas som kriminella så brukar det gå att hitta listor från artiklar och polisen på nätet.

Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Nog finns det "snälla" klubbar. T.ex Hydet som jag själv var med i på 70-80-talet. Ett tag hade vi även namnet "Tumba MC Klubb" eftersom Svemo tyckte att "Hydet" inte verkade seriöst. På den tiden hade vi folk som rejsade bana t.ex. Räven (på AVA) som var en kobra på sidvangnsrejsing, även Håkan Bjärgestad körde bra och jag undrar om inte en kändis som Peter Sjöström körde för oss ett tag. Det fanns ytterligare räserpiloter. Acke Rising som också var med i klubben byggde hojar m.m åt t.ex. Räven, Kjelle Watz m.fl. På 80-talet kom långgafflarna in. Jag känner och umgås fortfarande med många från nu och då och oberoende av gaffellängd så har ett genuint hojintresse alltid genomsyrat den klubben, inget annat.

/Ingvar

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Där är du ju, det var dig jag tänkte på som en bra SH-kandidat efter att ha läst om din dubbning.

Vad synd med dubblängden :S
Men i uppvisningsklassen verkar det ju inte vara några regler om dubblängd alls?

Är det tävling i uppvisningsklassen också eller vad gäller där? Bra jävla sugen på att vara med! I värsta fall får jag ta och tillverka en uppsättning däck till. :yoparty

Exakt var ligger stället?

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag dömer inte hunden efter håren. Notera mördarhunden i min avatar. Har två stycken och jag är fortfarande i livet! =P Värdelöst med förutfattade meningar. Dock ÄR det majoriteten som HAR skinnväst på bilderna. Dom är säkert trevliga människor dom också. Kan ju alltid skylla på att skinnvästen är extra skydd mot dubbdäcks-skador. ;)

Från hyggligt insatt håll så har jag fått för mig att har man ryggmärke så sympatiserar man med den kultur som HA och Bandidos står för. För 30 år sedan var det annorlunda men nu ska visst det vara ont om ryggmärkesklubbar som står för den knuttekultur som fanns för trettio år sedan. Men jag vet som sagt inte själv, kör inte HD och har inget ryggmärke. Däremot känner jag folk som slutat för att de inte gillade ovanstående nämda kultur. Men jag Hoppas att jag har fel, för den här tävlingen verkar GRYMT kul!!!
Dessutom är väl sällan mördarhunden ett problem för ägaren, det är väl omgivningen som får hål i huden emellanåt...:)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Från hyggligt insatt håll så har jag fått för mig att har man ryggmärke så sympatiserar man med den kultur som HA och Bandidos står för. För 30 år sedan var det annorlunda men nu ska visst det vara ont om ryggmärkesklubbar som står för den knuttekultur som fanns för trettio år sedan. Men jag vet som sagt inte själv, kör inte HD och har inget ryggmärke. Däremot känner jag folk som slutat för att de inte gillade ovanstående nämda kultur. Men jag Hoppas att jag har fel, för den här tävlingen verkar GRYMT kul!!!
Dessutom är väl sällan mördarhunden ett problem för ägaren, det är väl omgivningen som får hål i huden emellanåt...:)

Om du googlar på "sverigemodellen" så kan du själv bilda dig en uppfattning kring vad som har hänt de senaste åren genom att läsa olika debattinlägg på olika forum. Huruvida klubbarnas konvergens till modellens regler och ensade utseende på ryggmärket är frivillig eller ej får man själv bilda sig en uppfattning om. Jag har ej heller känt ngt behov av ryggmärken och sådana klubban, men det finns många fina gamla klubbar med namkunniga medlemmar vilka jag känner som nu har sverigemodellens ensade utseendet på ryggmärket.

Jag tycker förstås inte om HA och Bandidos och liknande klubbar.

Är det tävling i uppvisningsklassen också eller vad gäller där? Bra jävla sugen på att vara med! I värsta fall får jag ta och tillverka en uppsättning däck till. :yoparty

Exakt var ligger stället?

Kolla på deras sida, och eniro. Jag har inte varit där själv, det har ju körts vid Ullna tidigare.

/J

Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Jag tycker man känner vibbarna direkt när man ser "sverige-modellen" klubbar. Feta ryggmärken med "MC" som kodord och gradbeteckningar på bröstet. På något sätt blir det tydligt att MC-intresset inte direkt står i centrum. Notera att de gamla klubbarna inte har MC i namnet. Vad jag hört har dessa gamla klubbar "nådigt" fått dispens av kommiten och sluppit inorda sig i ramverket.
För mig är det hur som helst obegripligt att vuxna karlar vill gå runt med ryggmärken.

/Ingvar

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag tycker man känner vibbarna direkt när man ser "sverige-modellen" klubbar. Feta ryggmärken med "MC" som kodord och gradbeteckningar på bröstet. På något sätt blir det tydligt att MC-intresset inte direkt står i centrum. Notera att de gamla klubbarna inte har MC i namnet. Vad jag hört har dessa gamla klubbar "nådigt" fått dispens av kommiten och sluppit inorda sig i ramverket.
För mig är det hur som helst obegripligt att vuxna karlar vill gå runt med ryggmärken.

/Ingvar

Ja helt enkelt är det inte som sagt, kolla in din gamla klubb Hydet, numer Hydet MC tex...
http://www.hydet-hillclimb.com/Hydet,html.htm

Som sagt, jag är utanför den där världen också.

Mvh
J

Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Ja helt enkelt är det inte som sagt, kolla in din gamla klubb Hydet, numer Hydet MC tex...
http://www.hydet-hillclimb.com/Hydet,html.htm

Som sagt, jag är utanför den där världen också.

Mvh
J

Aj aj aj, inte bra. Tidiga var det mera "ungdomsgård" över MC-klubbarna. Man visste var polarna var och man festade loss. Märken och andra attribut kunde hänföras till ungdomligt "uppror". Men kolla klubbarna nu, bara silverryggar som tar allt på blodigt allvar.

/Ingvar

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Verkar inte vara någon som vill svara i den klubben. Har försökt både i gästboken och på mail utan resultat. Vill ju veta lite förutsättningar och regler så man vet vad som gäller. Har ju en strippfärdig gixxer som bara står och väntar. Bara isdäcken med 10 mm utstick som fattas...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Nu har de uppdaterat hemsidan iaf. Verkar finnas is så det ser ut som tävlingen blir av. Någon härifrån mer än jag som är sugen att åka?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nu har de uppdaterat hemsidan iaf. Verkar finnas is så det ser ut som tävlingen blir av. Någon härifrån mer än jag som är sugen att åka?

Jag såg det! Skön formulering från HD-killarna: "Uppvisningsklassen, här kan du köra med i princip vad som helst, så länge som du har dödmansgrepp på ditt fordon och uppfyller kraven ovan för förare. Vi ser gärna att ett gäng "tokbyggen" dyker upp och kör en repa."

Ingen stiff Svemo-formulering direkt :hihi

Snowman89

Guest
Avesta!!:p hemmaplan! Skulle vara kul om det kom dit lite sh folk med div hojjar och visade upp sig:p

edit: det är bara hoppas det blir av för i skrivande stund är det +2.8C:huvet

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...