HerrMejsel
Blåblå
Brutalt, hyll!
Snygga däck!
Och så är det mycket roligare med hemlagat! Fast jag ska ärligt säga att jag tog av M6-framdäcket o bytte till rallydubbat crossdäck fram, inför Speed Weekend.
För att få bort vikt och för att man inte vet vid vilken hastighet hemmagjort däck går sönder. Crossdäcket håller väl inte för vilka hastigheter som helst heller, men man måste våga lita på grejerna fram. Iaf om man ska ända till Funäsdalen...
Men med Vmax brukar "vi" bara tävla rakt fram på isen, så det är ju lite andra förutsättningar. Då står M6-hojarna kvar o spinner, medan de med spik redan passerat 60-fot...
Fast bak fick spikarna vara kvar inför Funäs, trots risken, men det var ju bra i modden i vintras.
Men i år blir det nog att komplettera med ett M6 i bak, glest med kort utstick, man vet ju inte vad det kan tänkas bli för väder denna gång.
Finndubb funkar säkert skitbra, iallafall framtill, men bak vet jag inte, om man har för mkt pulver. Men det gäller ju att hitta däck med rätt dimension och klossar att sätta finndubben i också. Finns inte till min.
Men det är mycket coolare med skruv o spik! I synnerhet om man gjort dem själv!
Och ja, bakdäcket "äggar sig" 2-3 cm på mitten och gör spår i svingen.
Hoppas vi syns i Funäs i vinter!
P.s. Jag loctitade alu-brickorna, (istf svets), innan tappade man en del, om man säger så. M6 med nyloc har inte lossnat, men jag loctitar de också, om jag åker till fjällen.
Mange, hur nära ligger dubben i mitten på däcken svingen?
Är det inte bara att flytta bakhjulet så långt bak det går om det är för nära? Eller är det redan gjort?
Trevlig cykel med dubbar!
Hur håller luften sig kvar i däcket?
Såg filmen där det small till rejält med punka.
Man gör så små hål som möjligt och skruvar in M6'an. (Helst smälta hålet, glödgad eker(?), för borra sönder hållfasthet är inte lika bra).
Vissa kör lite kletigt tätningsmedel (rätt sort) runt skruven när den skruvas i, överskottet smetas ut på insidan under brickan, sen får det vara bra.
Lite högre däcktryck, bara. Skruvarna strävar ju utåt när man kör.
Lite jobbigt med pyspunka mitt på sjön om det inte vart bra, men då finns de som :
Kokat o penslat typ sikaflex på insidan, efter att ha tvättat hela insidan med typ T-röd eller bromstvätt, för att det ska fästa o bli tätt.
Eller så har man innerslang. Kanske i kombination med sikaflex eller uppskuren bilinnerslang, för att inte skava sönder. Eller silvertejp...
Men eftersom man ju köper försänkt M6, så blir det rätt slätt på insidan.
Sätter man lång "riktig" spik, kan det vara bra med en uppskuren brandslang på insidan, som spikarna pressas igenom, då armeringen i slangen gör att spikarna inte viker sig lika mkt. Men nu börjar monteringen bli riktigt jobbig...
Mange lär väl berätta hur han gjort, men jag har iaf innerslang och hade så tjockt "gods" i däcket, så det är stadigt utan brandslang, som ändå inte fått plats, spiken hade varit för korta då. Borrade gjorde jag också.
Hade bråttom.
Man lär sig väl ju fler däck man gör...
Fan nu blev man ju sugen på att få klart ett backdäck också. Framdäcket fixades förra vintern men det tog längre tid än jag trodde att slipa skruven (3 heldagar i garaget) på julas billigaste slip .
Blir till att inhandla en bandslip eller sälja framdäcket
Men det är ju en sån julamaskin jag har, men inte pallar den 1 skruv/min?! Om man lägger för mycket tryck så orkar den inte och allt eftersom att stenen slipas ned så måste man ändra vinkel så en fast jig funkar inte riktigt...Det tycker jag med.
Jag använde bänkslip, en M6 maskinskruv (16:9?) i minuten minst, hann man med. Med en jigg ung. som Manges, en 90 graders stålvinkel som spändes med tving, borrade hål i den och snurrade sedan skruven i hålet med skruvdragare för att skruven skulle bli vass. i typ 45 graders vinkel mot stenen.
Från 199:- på Jula.
Bild på framdäcket, som jag numer tagit bort, alltså. O på SpeedWeekend skulle det nog räcka med de två mittenraderna. Där svänger man inte så mkt...
Tror att MAnge vill ha lite andra närbilder också...
T.ex. bif. Kwikpixx kan finnas hos välsorterade MC/Skoterhandlare, det finns extralånga med Stor skalle, så man kanske inte ens behöver bricka på insidan. Annars kan man söka på "Studs" på nätet, så finns stort urval. Min favorit är såklart den mejselformade "Drag stud"...
Men man behöver nästan veta hur tjockt däcket är o om man ska ha bricka, så man köper rätt längd, ju...
Det man ska o måste ta hänsyn till när man gör egna dubbdäck är att i mitt fall med turbo på hojen är att se till att få så många dubb som möjligt ner i isen samtidigt,jag har 328hk på slangen o det delat på min mängd med dubb i isen samtidigt blir 328 delat på 5 blir 65,6hk/dubb o det är mycket hästar på liten yta som däcket håller ihop,o har man mindre dubb i isen håller inte däcket vid fullt pådrag... tar man det lungt kanske det håller.men vem fan gör det
Hoppas det kommer många till orsa o kör det vore skitkul..
Ha en bra vinter..
Men i mitt fall som bara har 164 hk så borde jag väl inte behöva hur mycket skruv som helst.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |