Iskörning?

grekhojen

Estable!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Alingsås
Hoj
Gsx 400 E
Hej!
Börjar bli sugen på en supermotard, vet inte riktigt vad jag vill ha, men har läst mkt om ktm lc4, det är ju ett svårt val bland de 3 som finns, utseendemässigt diggar jag Duke II, men vad jag fattat så ska inte den vara bra till skogskörning om jag inte minns fel, men frågan är då, ifall man kan sätta på isdäck och köra lite sådan körning. Vad tror ni?
Eller måste man då byta framskärm till en mera crossaktig skärm.

Jag vill ha en supermotard som det är gött drag i, men som ändå är någorlunda lätt o sköta om, funderade lite på Honda Xr650, den verka ju vara pigg och väldigt bra på iskörning. Fast köper jag en sådan, så vill jag veta ifall någon vet om man kan få på dubbla pipor bak, för det känns nästan som ett måste, det är så snyggt.. Sen hade man gärna moddad på Duke II framlampan så skulle den ju bli snygg i en mer modern lack, det borde ju fungera. Annars, vad tror ni passar mitt ändamål?

För längre körning har jag redan hoj, så detta ska vara till gatan och iskörning, skogskörning tror jag inte jag kommer använda den till.

Tack på förhand!
 

grekhojen

Estable!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Alingsås
Hoj
Gsx 400 E
ingen som vet?

Eller är det en dum fråga som ställts förr,
isåfall ber jag om urskt, jag e ny här :yoparty
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
tjo!
har duke II själv och tycker den har lite väl dåligt rykte för grus och skog, okej inga tävlingstider men nog fan går det bra o köra offroad med den.

Byta framskärm funderar jag med på till vintern, hittat modifierad fram + bakskärm för $130 i USA. Har inte beställt nått än då det ligger på planeringstadiet. Bör väl inte vara så svårt att sätta dit isdäck på efter man bytt skärm.

Dock! Om man ska köra is tänker jag lite spontant att man kanske vill ha en så lätt hoj som möjligt och det är fan inte duken :D 155KG iaf.. kanske nått annat i 450cc lr 520cc klassen?
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Köp en Honda med en extra uppsättning fälgar och däck så e problemen lösta.
 

grekhojen

Estable!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Alingsås
Hoj
Gsx 400 E
Köp en Honda med en extra uppsättning fälgar och däck så e problemen lösta.

Det var ungefär det jag ville höra, men den är inte meck o kicka igång eller?
Hur e den effektmässigt, hänger man på de som kör husaberg 650, eller ktm 660?

Hondan ska ju servas var 100:e mil, vad är det då som krävs att man gör, och fixar man det enkelt själv,(har meckat mkt bil) eller behöver man specialverktyg osv?

Mvh/Nicholas
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hondan haenger inte med husa 650 och ktm 660 men jaettelongt efter aer den inte.

Du behover 21/19 eller 21/18" hjul foer iskoerning. Jag rekomenderar inte att anvaenda supermotofaelgar. Daerfor ska du inte vaelja duken.
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Hej.
Då vi kör på Isen i svartedalen var vinter och hittills har vi inte sett en enda Duke.
Några XR650, funkar bra.
Stor dominans av Husa och KTM.

Lika så här i GBG gällande Motard. Många gatåkare på dessa.

Kolla i GBG forumet här på S-H.

Hlsn
Thomas
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Körde med xt600-91 på isen förra året...fungerar helt ok, bara man har bra däck.
Klart att det är mycket lättare att forsera en kurva med lättare hoj..
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det var ungefär det jag ville höra, men den är inte meck o kicka igång eller?
Hur e den effektmässigt, hänger man på de som kör husaberg 650, eller ktm 660?

Hondan ska ju servas var 100:e mil, vad är det då som krävs att man gör, och fixar man det enkelt själv,(har meckat mkt bil) eller behöver man specialverktyg osv?

Mvh/Nicholas

Husan hänger du inte på. Men KTM'n ska du hänga på om du inte är helt bortappad. (Eller att KTM föraren mkt bättre än dig ;) )
En lättare hoj är ju att föredra om det är Enduro eller Iskörning som är ditt mål med hojen.
XR'n är en STOR hoj, fast inte så tung som många inbillar sig. Enduro fjädrarna är rätt mjuka - jag har aldrig kört på Is så jag vet inte om det är bra eller dåligt...


100 mila servicen är olje byte och olje filter. (några få extra punkter, men simpel "service")
Vid 200 kollar du ventilerna, eller är du lat så skiter du i det och byter olja och filter igen. Dvs. är den fortfarande enkel att kicka i gång står ventilerna rätt... (man kan även höra att de står fel, men det brukar märkas att ventilerna står fel)
Men jag skulle rekomendera att du kollar ventilerna var 200de mil, eller så. Och nej, inga specialverktyg ska behövas. inte för att kolla ventilerna i alla fall. Jag har justerat mina 2 ggr på 900mil.

Kick enbart, om det nu var en fråga.
Förgasaren suger, så har du råd byt den asap.
Orginalstyret ger en konstig körställnign, så byt det oxå, om inte redan gjort.

Annars är det bara att kicka igång och köra. Med reservation på att alla begagnade hojar kan ha "issues". Så vanligt check vid köp är ju ett måste som vanligt. :)

Jag säger dock fortfarande att det finns bättre hojar (lättare) för is och skogskörning.

:hej
 

grekhojen

Estable!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Alingsås
Hoj
Gsx 400 E
Klart han ska välja duken, då har jag 17" endurodubbat till salu:tummenupp :D

Ok, intressant...
Jag får prova mig fram, men blir nog ingen duke verkar det som,
Får ta o testa xr650 och se om jag gillar den, kan ju hända att jag är för kort, jag är 173cm.

Det går ju bra med enbart kick om det inte är som att kicka igång en husa 650
Det gjorde jag förra året, min kusin hade en sån, jag tyckte det var hysteriskt komp och att den även var svårstartad.(Han hade kasst batteri, eller så blev det urladdat om han inte lyckades få igång den i princip direkt)

Annars ktm 640 verkar ju inte ha så bra rykte, den sägs ju vara slö osv.
Kanske 660 kan bli mitt bästa köp?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
XR650R är inte svårkickad - om du kan tricket hur man startar den. Annars är den en liten h**a att starta...


Kall motor:
- Sätt på bensinkranen, dra in dekompen (den lilla vid kopplingen), tomkicka 3-4 gånger kraftigt för att få lite soppa i systemet.
- Sätt Choke på Full (max, 3 lägen, av, mellan och full)
- Leta upp max komp, och putta över drygt 1-2 cm med hjälp av dekompen.
- Tryck till bestämt. Startar den inte på 2 försök, fortsätt INTE med full choke.
- Gå ner till mellan choke om den inte startar på första (eller andra) försöket på full choke - annars surar hon och då... :D
- Leta upp max komp, och putta över drygt 1-2 cm med hjälp av dekompen.
- Tryck till bestämt.
Wroom wroom...

Varm motor:
- Ingen choke.
- Leta upp max komp, och putta över drygt 1-2 cm med hjälp av dekompen.
- Tryck till bestämt.
Wroom wroom...

:hej
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top