Isle of Man TT, tävla som amatör

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Söker nu racingforumets samlade kompetens i Isle of man TT. Har satt upp ett mål att jag nån gång ska köra detta galna race.

Först lite info:
Jag har ingen banerfarenhet över huvudtaget; naturligtvis måste jag skaffa mig detta. Läste även på genom isle of man tt:s officiella hemsida att:

"Applicants for the race must hold FIM International Non-Championship licence for Road Racing for a minimum of 12 months prior to the closing date for entries."

"Documentary evidence of the following additional requirements must be supplied with this application:
2012 Isle of Man TT Races: All applicants must have competed satisfactorily in at least 6 Road Race meetings in the 12 months expiring 31 March 2012."

Målet är att inom ~4-6 år lyckas uppnå detta.

Men då till några frågor:
- Finansiering, hur mycket kostar det att tävla(amatörmässigt) 6st race som krävs?
- Hur snabbt kan man skaffa sig licens för att tävla, och hur mycket kostar det?
- Vad krävs i form av mc, reservdelar, däck osv?

- Är det realistiskt? Enligt wikipedia är det inte många Svenskar som tävlat i TT, + att de som gjort det har varit proffs.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
På svemo.se hittar du iaf lite info om priser för licens här. Som jag förstått det måste du gå en licenskurs innan så du kan plocka ut licensen också. (Jag kan ha fel, jag har aldrig gjort det själv)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag tycker mig minnas att en forumprofil har kört TT. Tyvärr minns jag inte vem, men det är ju definitivt någon att höra med.

Jag skulle börja med att kolla upp vad för resultat som måste ha uppnåtts de sista sex månaderna. Det i sig är ju vad du bör ta sikte på först.

Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
f42f00aa-5bb9-4b8e-abfe-6a0d730e0640.jpg

Målmedvetenheten imponerar, alltid kul med folk som vill uppnå drömmar.

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Men då till några frågor:
- Finansiering, hur mycket kostar det att tävla(amatörmässigt) 6st race som krävs?
- Är det realistiskt? Enligt wikipedia är det inte många Svenskar som tävlat i TT, + att de som gjort det har varit proffs.

Jag kollade en dokumentär (den ligger på någon utav mina hårddiskar så ska försöka leta upp namnet) där de räknade på ungefär vad en amatörförare får lägga ut på Manx TT. Inte en krona under halv miljonen menade de på. Då är allt inräknat. Hoj, transport, delar, verktyg osv osv.
De stora teamen lägger ut miljonbelopp under IoMTT veckan.

Klart det är realistiskt. Man ska inte ge upp sina drömmar. Jag har inte börjat min RR-karriär än, men målet är att jag också ska ta mig dit.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
IoM TT som amatör kan du glömma. Den tävlingen motsvarar VM i rrr.

Tror det är 100st per klass som får köra. Man kvalar in på sina resultat från förra årets IoM TT race, sina resultat från Manx eller att man är en känd erkänd förare innom rrr eller på hög toppnivå i rr. Man måste vara i nivå för att klara av att köra in på kvalgränsen för att ens få en start + att det är konkurens om dom platserna.

IoM är världens farligaste och svåraste "bana". Så man ska ha det med i beräkningen. Men det finns inte heller något annat som är precis som det. Man måste gilla utmaningen den banan kräver. För det är inte bara ett race mot konkurenterna utan mycket mot banan. Det är grymt koncentrationskrävande och körtekniskt teknikkrävande och inte alls förlåtande för misstag..

Dom som kör säger att det är 50 veckors förberedelser för dom 2 veckorna som tävlingen tar. ALLT man gör det året blir som förberedelser för det. Alla andra race är som träning och du måste åka över 1-2 gg minst för att rekognisera banan innan du kör racet det året.

Ska man planera att köra ska man först börja med kortare och enklare rrr race som NW200 och Ulster GP. Kanske inte just dom som dina första rrr race då dom också är dom stora internationella rrr race. Finns många andra mindre att testa på och bygga upp sin körteknik och fart på. Men UGP och NW200 möter man förare som ofta kört på IoM och man kan då jämföra sin prestation mot deras. Snittfarten på UGP brukar vara nära vad man sen kan prestera på IoM som ett exempel. Du kan se om du verkligen är redo eller ej. För du måste vara snabb nog för att vara säker för dig själv! (och dom andra på banan)

Sen om man vill över till IoM så gör man bäst i att först pröva Manx GP. Det för att det racet är steget under TT racet. 4 varv istället för 6 varv på racen och dom har begränsningar på vad du får köra när du är snabb. Tex får du inte köra där om du vunnit. Så det går långsammare där. Dom snabbaste på Manx kör vad medelförarna snittar på TT (grovt räknat).

IoM TT har ingen startavgift utan man får du betalt för att köra. Manx GP kostar kanske 2000:-/race. Resan dit under 20.000:-. Däck 10-20.000:-. Du behöver mönstrade DOT-märkta torrdäck och intermediate däck. Regndäck behövs inte för dom går sönder på första raksträcka och regnar det är det alltid dimmigt i bergen så då ställs racen in pga att helikoptrarna inte kan flyga.

Last edited:

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
1976 Yamaha 750
För att du skall få reda på vad detta verkligen är för något så måste du dit för att själv skaffa dig en verklig uppfattning av vad detta är för race.
Har du ännu inte börjat med racing så behövs mer än 4-6 års tävlingserfarenhet på elitnivå.

När du är där och kollar så kommer du nog på att detta kanske fortsättningsvis skall fortsätta vara en dröm.

Det är riktigt att det inte är så många svenskar som tävlat där.
Tar man med det i beräkningen, så är det en mycket hög procentsats, att man själv kanske blir ytterligare en som fraktas hem i träfrack.
De senaste 25 åren är det väl 3 st svenska förare som rest hem på det viset.
För att inte bli en till i den dystra statistiken så har du en enorm uppgift framför dig vad gäller att skaffa dig den tävlingserfarenhet som bara är ett måste.
Du har tydligen inte fattat att det gäller att du året innan du tänker delta måste ha deltagit i 6 st dokumenterat riktiga roadracing tävlingar.
Dom tävlingar som arrangeras här är så långt ifrån vad som TT racen är att du inte kan jämnföra våra race med TT på samma vilkor. Det som sker här, är Musse Pigg racing på lekstuge nivå.
Du kan träna hur mycket som helst det hjälper inte, du måste tävla för att få riktig erfarenhet.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Vad alla sagt ovan +
Oavsett vilket om finansiering och plats, allt sånt går i lås så är IoM TT förmodligen den minst förlåtande banan av alla. Jag kände två killar som inte kom därifrån för egen maskin utan i låda. :(:(
Läs på IoM TT's minnessidor eller wkipedia....och fundera 1 gång till.

Orecic

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Allright:

- Det är Manx GP som gäller
- Finansiering: Runt 500 000:- för hela kalaset
- Bör åka många mindre race innan

Åk dit och ta ett par varv runt banan, det är kul så det räcker :)

Vore säkert kul att bara åka där; men häftigast vore ändå att kunna säga att man att tävlat i det "ballsigaste" racet som finns.

Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Jag tycker mig minnas att en forumprofil har kört TT. Tyvärr minns jag inte vem, men det är ju definitivt någon att höra med.

Mats Nilsson, även känd som Troubleman.

Allright:

- Det är Manx GP som gäller
- Finansiering: Runt 500 000:- för hela kalaset
- Bör åka många mindre race innan

Ja, eller varför inte börja med att boka en bandag här i Sverige?

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
svårt o ta på allvar, löjligt nästan.. som ovan talare skrev, varför inte boka en bandag här.. och ta licens... och köra några tävlingar.. och placera sej.. sen yppa planerna/drömmarna.
men visst ska man drömma, tänkte lösa ett gym-kort o börja bygga. Borde kunna vara med i mr Olympia om några år.. Eller om man skulle satsa på golf...

Orecic

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
svårt o ta på allvar, löjligt nästan.. som ovan talare skrev, varför inte boka en bandag här.. och ta licens... och köra några tävlingar.. och placera sej.. sen yppa planerna/drömmarna.
men visst ska man drömma, tänkte lösa ett gym-kort o börja bygga. Borde kunna vara med i mr Olympia om några år.. Eller om man skulle satsa på golf...

Jag är inget stort fan av jantelagen.

Får man fråga hur gammal du är?

24

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Hoj
Panigale 899
Mitt företag sponsrade Christer minin som vart över å kört TT, han har vunnit Sm i 1000cc 3a i VM på endurance som meriter och han hade inte mycket att säga till där över om ja inte minns helt fel..

Mats Nilsson är väl ända svensk som har haft nått att säga till om där över och hans merit lista ska vi inte äns ta upp när det kommer till att ha bollar..

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
En lång resa börjar alltid med ett litet steg...

Jag är inget stort fan av jantelagen.
Ingen här är ngt stort fan av döingar heller.:(

Planer och ambitioner i all ära men vad har du för tidplan på detta?
[EDIT] Akut brist på läskunnighet från min sida...såg att du hade en tidplan[/EDIT]
Det vore förmätet av mig att säga att det inte går eller kommer att gå bra men det går att bättra på oddsen rätt mycket. Direkt till ön utan att passera gå, lät inte riktigt bra....
Att ge sig dit om ett par 5-6 mycket vältävlade år inklusive de ovan i tråden föreslagna tävlingarna är nog fiffigare.
Man måste inte ta risker bara för att de finns där! Och de man väljer att ta skall man vara jäkligt bra förberedd och övad på. :rolleyes:
Som sagt ingen här tror jag vill se dig åka dit dåligt förberedd och ev. bli en del av statistiken.:död
Bättre sikta mot trädtopparna och kunna hamna där än att sikta mot stjärnorna och ändå hamna samma trädtoppar...
Idag världen! I morgon solsystemet

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Okej, då är du några år äldre än jag trodde :)

Folk får göra vad de vill men jag skulle aldrig rekommendera någon att hålla på med RRR med tanke på de extrema riskerna. Christer Miinin, som nämns ovan, fick åka hem ifrån IoM utan sin teamkompis (Jocke) för ett par år sedan ... :(

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning