Isle of Man TT, tävla som amatör

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Skall väl komplettera med dessa visdomsord:

"Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." (Mark Twain)

Så känns det verkligen vettigt så kör på men ha det potentiella priset i bakhuvudet.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kan ingen komma med nåt bra exempel på nån som började som 30-åring istället :gråta

Jeremy McWilliams gjorde sin rrr-debut förra året på Sunflower som 47-åring. Vann ett race och trea ett race om jag minns rätt. Nästa race för honnom blir NW200 19 maj.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jeremy McWilliams gjorde sin rrr-debut förra året på Sunflower som 47-åring. Vann ett race och trea ett race om jag minns rätt. Nästa race för honnom blir NW200 19 maj.

Han har väl kört RR ett litet tag på skaplig nivå innan det också va?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
men häftigast vore ändå att kunna säga att man att tävlat i det "ballsigaste" racet som finns.

Hmmmm.... om du vill köra för att få cred i bekantskapskretsen så undrar jag om det är värt det... men jag kanske är gammal...

Jag känner så här när jag läser den här tråden: IoM är inget för Rookies! Minns min egen Rookie-tid, där jag första året andades in DJUPT och tänkte "iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii" där inne i hjälmen två gånger per varv, och var glad att jag fortfarande stod på hjulen. År två gjorde jag samma sak en gång per varv, för att år tre göra det två gånger per pass/race. Sedan jag blev A-förare blir jag aldrig skraj. Jag är kanske fegare men aldrig skraj; till och med när man ser smällen komma så sker allt lungt och metodiskt, inga "iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii" inuti hjälmen. Jag vet säkert att jag under mina första tre år, gick i backen minst två gånger pga IDIOTISKA reflexer; suga tag i bromsen mitt i kröken för att någon alldeles framför går i backen tex.

Och sådant får man ju bara inte göra på IoM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Då MÅSTE man behålla sin cool i alla lägen. Och jag är MYCKET skeptisk till om man kan göra det till 100% innan man kört till sig en A-licens eller åtminstonde kört 15-20 race.

Så, lägg upp en femårsplan för ditt rejsande så du även för dina barnbarn kan berätta vilket "ballt" race du kört. Jag kanske är lite dåligt insatt här, men Minins kompis, Iceman (RIP), var inte han rätt grön när han åkte över? Han kom väl ett halvt varv innan han gjorde en fatal felbedömning.... Och Rookies gör oftare sådant än rutinerade förare...

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Även om jag skulle vilja svara som alla andra, "Jadå det går om du bara.."
men nej, det är en VM-tävling på en oerhört extrem bana. Tävlingsledningen kräver att du visar upp tidigare prestationer på hög nivå. Det kolliderar med din fråga, "kan man köra om man är amatör"
Själv skulle jag vilja ställa upp i friidrotts-VM.

Börja med att ta licens och se om du har tillräckligt håriga bollar för att fightas i med andra samtidigt som du kör så fort du kan. I en sport som kräver alla dina pengar och tid.

Men framför allt. Lycka till.:tummenupp

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Själv skulle jag vilja ställa upp i friidrotts-VM.
Hela tråden är väl ett enda långt bevis för att folk inte förstår vad IoM TT är. Ingen skulle komma på tanken att fråga om det är enkelt att komma med i Tre Kronor efter att ha sett ett par matcher på TV och spelat match på den lokala sjön med kompisarna.

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
En liten fråga, men hur fungerar det med The Tourist Trophy på IOMTT?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hela tråden är väl ett enda långt bevis för att folk inte förstår vad IoM TT är. Ingen skulle komma på tanken att fråga om det är enkelt att komma med i Tre Kronor efter att ha sett ett par matcher på TV och spelat match på den lokala sjön med kompisarna.

Jo.... efter bekännelsen "Jag har ingen banerfarenhet över huvudtaget" så verkar det som att killen inte ens spelat match på den lokala sjön...

SAMTIDIGT startar alla senare världsmästares drömmar med en bild på näthinnan där man ser sig själv PÅ PALLEN!!!!!!!!!!!!!!!. Så, lycka till! Men kör inte ihjäl dig!:tummenupp

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR

Ha ha ha... Så sant! :)

För att återknyta till trådens ämne "köra IOMTT som amatör" så säger jag som dom flesta andra. Glöm det! Det går helt enkelt inte...

Perras liknelse med Tre Kronor är rätt bra. Jag skulle även vilja lägga till den lilla twisten att om du tar ett snedskär i VM-finalen så hamnar du på ändan på isen. Tar du ett "snedskär" på IOM så är du med allra största säkethet död...

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R

Jo.... efter bekännelsen "Jag har ingen banerfarenhet över huvudtaget" så verkar det som att killen inte ens spelat match på den lokala sjön...

SAMTIDIGT startar alla senare världsmästares drömmar med en bild på näthinnan där man ser sig själv PÅ PALLEN!!!!!!!!!!!!!!!. Så, lycka till! Men kör inte ihjäl dig!:tummenupp

Ha ha ha... Så sant! :)

För att återknyta till trådens ämne "köra IOMTT som amatör" så säger jag som dom flesta andra. Glöm det! Det går helt enkelt inte...

Perras liknelse med Tre Kronor är rätt bra. Jag skulle även vilja lägga till den lilla twisten att om du tar ett snedskär i VM-finalen så hamnar du på ändan på isen. Tar du ett "snedskär" på IOM så är du med allra största säkethet död...

Först och främst: kul med så mycket svar, det var definitivt rätt ställe att fråga på. :tummenupp
(Men det kom inte direkt som en chock)

Vidare, det är korrekt att jag inte uppfattat IOMTT för vad det är; däremot verkar Manx GP mer realiserbart med lite race erfarenhet.

Med alla saker jag lyckats med så har jag alltid försökt skaffa mig en uppfattning om slutmålet FÖRST, för annars kan man ju omöjligt planera för det, och då förblir det en dröm.

För visst är det så man lyckas? Man har en vision sen planerar man småstegen för att till slut komma dit. Man börjar inte med att ta ett småsteg för att sedan säga; "ja nä det kanske kan gå typ". Till exempel verkar det behövas mycket cash, alltså är det bra att börja spara och ragga sponsorer. Tidsplanen verkar vara för kort, alltså får jag förlänga denna.

Så till sist ett citat:
"Security is mostly a superstition. It does not exist in nature, nor do the children of men as a whole experience it. Avoiding danger is no safe in the long run than outright exposure. Life is either a daring adventure, or nothing."
- Helen Keller

Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Med alla saker jag lyckats med så har jag alltid försökt skaffa mig en uppfattning om slutmålet FÖRST, för annars kan man ju omöjligt planera för det, och då förblir det en dröm.
...

Om du har möjlighet att åka över och kolla på Manx GP i år så kan jag se till att våra 2 förare som ska köra där i år för Nordgren Racing kan ta hand om dig med att besvara frågor om hur dom gör/gjort för att komma dit. Den ena föraren körde där förra året med och den andre är ny på banan för i år. Alternativt finns det andra närmre race att komma och fråga dom på.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Om du har möjlighet att åka över och kolla på Manx GP i år så kan jag se till att våra 2 förare som ska köra där i år för Nordgren Racing kan ta hand om dig med att besvara frågor om hur dom gör/gjort för att komma dit. Den ena föraren körde där förra året med och den andre är ny på banan för i år. Alternativt finns det andra närmre race att komma och fråga dom på.

Det vore grymt! Ska försöka ordna så jag kan ta mig dit någon gång under 18-31 augusti.
Vilka datum är bäst om jag kan komma dit?

Hör av mig när jag vet om jag kan komma dit!

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Tyckte det var dags att bumpa den här tråden. :)

Visst går det att tävla ManxGP som amatör, Björns insats är mycket övertygande. :Bugar

Så Orecic, skit i olyckskorparna. Vi väntar oss stordåd av dig inom 10 år. :rock :squid

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning