Isle of Man TT, tävla som amatör

Skall väl komplettera med dessa visdomsord:

"Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." (Mark Twain)

Så känns det verkligen vettigt så kör på men ha det potentiella priset i bakhuvudet.
 
Kan ingen komma med nåt bra exempel på nån som började som 30-åring istället :gråta

Jeremy McWilliams gjorde sin rrr-debut förra året på Sunflower som 47-åring. Vann ett race och trea ett race om jag minns rätt. Nästa race för honnom blir NW200 19 maj.
 
men häftigast vore ändå att kunna säga att man att tävlat i det "ballsigaste" racet som finns.

Hmmmm.... om du vill köra för att få cred i bekantskapskretsen så undrar jag om det är värt det... men jag kanske är gammal...

Jag känner så här när jag läser den här tråden: IoM är inget för Rookies! Minns min egen Rookie-tid, där jag första året andades in DJUPT och tänkte "iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii" där inne i hjälmen två gånger per varv, och var glad att jag fortfarande stod på hjulen. År två gjorde jag samma sak en gång per varv, för att år tre göra det två gånger per pass/race. Sedan jag blev A-förare blir jag aldrig skraj. Jag är kanske fegare men aldrig skraj; till och med när man ser smällen komma så sker allt lungt och metodiskt, inga "iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii" inuti hjälmen. Jag vet säkert att jag under mina första tre år, gick i backen minst två gånger pga IDIOTISKA reflexer; suga tag i bromsen mitt i kröken för att någon alldeles framför går i backen tex.

Och sådant får man ju bara inte göra på IoM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Då MÅSTE man behålla sin cool i alla lägen. Och jag är MYCKET skeptisk till om man kan göra det till 100% innan man kört till sig en A-licens eller åtminstonde kört 15-20 race.

Så, lägg upp en femårsplan för ditt rejsande så du även för dina barnbarn kan berätta vilket "ballt" race du kört. Jag kanske är lite dåligt insatt här, men Minins kompis, Iceman (RIP), var inte han rätt grön när han åkte över? Han kom väl ett halvt varv innan han gjorde en fatal felbedömning.... Och Rookies gör oftare sådant än rutinerade förare...
 
Även om jag skulle vilja svara som alla andra, "Jadå det går om du bara.."
men nej, det är en VM-tävling på en oerhört extrem bana. Tävlingsledningen kräver att du visar upp tidigare prestationer på hög nivå. Det kolliderar med din fråga, "kan man köra om man är amatör"
Själv skulle jag vilja ställa upp i friidrotts-VM.

Börja med att ta licens och se om du har tillräckligt håriga bollar för att fightas i med andra samtidigt som du kör så fort du kan. I en sport som kräver alla dina pengar och tid.

Men framför allt. Lycka till.:tummenupp
 
Själv skulle jag vilja ställa upp i friidrotts-VM.
Hela tråden är väl ett enda långt bevis för att folk inte förstår vad IoM TT är. Ingen skulle komma på tanken att fråga om det är enkelt att komma med i Tre Kronor efter att ha sett ett par matcher på TV och spelat match på den lokala sjön med kompisarna.
 
Hela tråden är väl ett enda långt bevis för att folk inte förstår vad IoM TT är. Ingen skulle komma på tanken att fråga om det är enkelt att komma med i Tre Kronor efter att ha sett ett par matcher på TV och spelat match på den lokala sjön med kompisarna.

Jo.... efter bekännelsen "Jag har ingen banerfarenhet över huvudtaget" så verkar det som att killen inte ens spelat match på den lokala sjön...

SAMTIDIGT startar alla senare världsmästares drömmar med en bild på näthinnan där man ser sig själv PÅ PALLEN!!!!!!!!!!!!!!!. Så, lycka till! Men kör inte ihjäl dig!:tummenupp
 
Hela tråden är väl ett enda långt bevis för att folk inte förstår vad IoM TT är. Ingen skulle komma på tanken att fråga om det är enkelt att komma med i Tre Kronor efter att ha sett ett par matcher på TV och spelat match på den lokala sjön med kompisarna.

Ha ha ha... Så sant! :)

För att återknyta till trådens ämne "köra IOMTT som amatör" så säger jag som dom flesta andra. Glöm det! Det går helt enkelt inte...

Perras liknelse med Tre Kronor är rätt bra. Jag skulle även vilja lägga till den lilla twisten att om du tar ett snedskär i VM-finalen så hamnar du på ändan på isen. Tar du ett "snedskär" på IOM så är du med allra största säkethet död...
 
Hela tråden är väl ett enda långt bevis för att folk inte förstår vad IoM TT är. Ingen skulle komma på tanken att fråga om det är enkelt att komma med i Tre Kronor efter att ha sett ett par matcher på TV och spelat match på den lokala sjön med kompisarna.

Jo.... efter bekännelsen "Jag har ingen banerfarenhet över huvudtaget" så verkar det som att killen inte ens spelat match på den lokala sjön...

SAMTIDIGT startar alla senare världsmästares drömmar med en bild på näthinnan där man ser sig själv PÅ PALLEN!!!!!!!!!!!!!!!. Så, lycka till! Men kör inte ihjäl dig!:tummenupp

Ha ha ha... Så sant! :)

För att återknyta till trådens ämne "köra IOMTT som amatör" så säger jag som dom flesta andra. Glöm det! Det går helt enkelt inte...

Perras liknelse med Tre Kronor är rätt bra. Jag skulle även vilja lägga till den lilla twisten att om du tar ett snedskär i VM-finalen så hamnar du på ändan på isen. Tar du ett "snedskär" på IOM så är du med allra största säkethet död...

Först och främst: kul med så mycket svar, det var definitivt rätt ställe att fråga på. :tummenupp
(Men det kom inte direkt som en chock)

Vidare, det är korrekt att jag inte uppfattat IOMTT för vad det är; däremot verkar Manx GP mer realiserbart med lite race erfarenhet.

Med alla saker jag lyckats med så har jag alltid försökt skaffa mig en uppfattning om slutmålet FÖRST, för annars kan man ju omöjligt planera för det, och då förblir det en dröm.

För visst är det så man lyckas? Man har en vision sen planerar man småstegen för att till slut komma dit. Man börjar inte med att ta ett småsteg för att sedan säga; "ja nä det kanske kan gå typ". Till exempel verkar det behövas mycket cash, alltså är det bra att börja spara och ragga sponsorer. Tidsplanen verkar vara för kort, alltså får jag förlänga denna.

Så till sist ett citat:
"Security is mostly a superstition. It does not exist in nature, nor do the children of men as a whole experience it. Avoiding danger is no safe in the long run than outright exposure. Life is either a daring adventure, or nothing."
- Helen Keller
 
Last edited:
...
Med alla saker jag lyckats med så har jag alltid försökt skaffa mig en uppfattning om slutmålet FÖRST, för annars kan man ju omöjligt planera för det, och då förblir det en dröm.
...

Om du har möjlighet att åka över och kolla på Manx GP i år så kan jag se till att våra 2 förare som ska köra där i år för Nordgren Racing kan ta hand om dig med att besvara frågor om hur dom gör/gjort för att komma dit. Den ena föraren körde där förra året med och den andre är ny på banan för i år. Alternativt finns det andra närmre race att komma och fråga dom på.
 
Om du har möjlighet att åka över och kolla på Manx GP i år så kan jag se till att våra 2 förare som ska köra där i år för Nordgren Racing kan ta hand om dig med att besvara frågor om hur dom gör/gjort för att komma dit. Den ena föraren körde där förra året med och den andre är ny på banan för i år. Alternativt finns det andra närmre race att komma och fråga dom på.

Det vore grymt! Ska försöka ordna så jag kan ta mig dit någon gång under 18-31 augusti.
Vilka datum är bäst om jag kan komma dit?

Hör av mig när jag vet om jag kan komma dit!
 
Tyckte det var dags att bumpa den här tråden. :)

Visst går det att tävla ManxGP som amatör, Björns insats är mycket övertygande. :Bugar

Så Orecic, skit i olyckskorparna. Vi väntar oss stordåd av dig inom 10 år. :rock :squid
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top