Kondensskydd är till för att hindra den fuktvandring som sker när den varmare luften inomhus vandrar ut genom väggen. Som de flesta vet har varm luft en förmåga att binda mer fukt än kall, vilket innebär att någonstans i isolerskiktet kyls luften ned tillräckligt för att daggpunkten nås och dagg/kondens bildas.
I min värld är fukt i väggar obra. Därför sätter jag alltid en plast omedelbart under råspont/byggskiva och gips eller vilken invändig beklädnad man nu väljer. Dubbla gips är väl vad som krävs av försäkringsbolag etc i ett garage idag, för att underlätta montage av utrustning skulle jag sätta en byggskiva, plywood eller råspont under gipsen. Sedan plast direkt mot reglarna. Vindpappen mot panelen/utsidan får absolut inte vara diffusionstät, då blir det bekymmer.
Att strunta i diffspärren ger alltså mer risk för fuktskador. Så länge garaget är svalt och skillnaden mellan inner- och ytterluftstemperatur är liten är fuktvandringen liten, och hela eller delar av kondensutfällningen undviks. Men kranar Du på med värme, och använder det som ett varmgarage förvärras problemen rätt snabbt.
Så - Bostongurka, Du är nog rätt ute i Ditt resonemang. Men jag har inte sett någon kåk där man fått problem på grund av fuktvandring utifrån och in om än byggnaden varit ouppvärmd, förmodligen för att lufttempen i de fallen är tillräckligt hög och luften för torr för att kondens ska bildas. De flesta problem är nog för att folk slarvar med luftspalter och väggarna får flera diffusionstäta skikt.
Ergo - jag skulle nog montera kondensspärr i alla fall
Lycka till med Ditt projekt!