Isolera garaget,ångspärr?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Har idag ett kallgarage anno -00 och ska nu isolera och skiva upp väggarna och taket för att få en dräglig tillvaro.
Garaget ska hållas runt 6-10 grader på vintern och värmas upp ibland när man ska ut och skruva. Uppvärmningen kommer ske med LV-pump.
Har läst spaltmeter med Ångspärrens vara eller icke vara i en lokal med ovanstående premisser.
Känns ju som att det inte skulle skada med lite plast i väggarna och i taket?:va

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Finns det någon vettig lösning för dem som har varmgarage och kör ut och in en bil dagligen året runt? Tänker på all den kondens som bildas.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle undvika ångspärren då den kan göra mer skada än nytta.
Jag undvek ångspärr när jag byggde vår sommarstuga för några år sedan, just av den anledningen att jag bara har underhållsvärme på under vintern och då kändes det vanskligt att sätta ångspärr, åtminstone i taket.
Jag pappade bara hela bygget och smackade sedan dit panelen med luftspalt på 28x70 gles och sen isolering i ramen direkt mot pappen och sen osb och gips på insidan.
Den lilla vinst ångspärren ger i energi känns som det kvittar då mögel kan komma ganska fort när man har så låga temperaturer.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vi har tegelväggar i vår verkstad men med underhållsvärme på luftvärmepumpen ca 10-12 grader så har luftfuktigheten sjunkit väldigt mycket

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Jag satte svart tjock vindpapp istället i garaget, som inte är uppvärmt, innanför gipsväggarna som är skruvade i läkt. Då kan fukten som bildas gå åt vilket håll det vill och inte fångas upp. Har dubbla ventiler i dörrbladen samt en uppe i taket. På diagonalen en typ av Pax-fläkt (99m3/h) för att driva på ventilationen.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kondensskydd är till för att hindra den fuktvandring som sker när den varmare luften inomhus vandrar ut genom väggen. Som de flesta vet har varm luft en förmåga att binda mer fukt än kall, vilket innebär att någonstans i isolerskiktet kyls luften ned tillräckligt för att daggpunkten nås och dagg/kondens bildas.

I min värld är fukt i väggar obra. Därför sätter jag alltid en plast omedelbart under råspont/byggskiva och gips eller vilken invändig beklädnad man nu väljer. Dubbla gips är väl vad som krävs av försäkringsbolag etc i ett garage idag, för att underlätta montage av utrustning skulle jag sätta en byggskiva, plywood eller råspont under gipsen. Sedan plast direkt mot reglarna. Vindpappen mot panelen/utsidan får absolut inte vara diffusionstät, då blir det bekymmer.

Att strunta i diffspärren ger alltså mer risk för fuktskador. Så länge garaget är svalt och skillnaden mellan inner- och ytterluftstemperatur är liten är fuktvandringen liten, och hela eller delar av kondensutfällningen undviks. Men kranar Du på med värme, och använder det som ett varmgarage förvärras problemen rätt snabbt.

Så - Bostongurka, Du är nog rätt ute i Ditt resonemang. Men jag har inte sett någon kåk där man fått problem på grund av fuktvandring utifrån och in om än byggnaden varit ouppvärmd, förmodligen för att lufttempen i de fallen är tillräckligt hög och luften för torr för att kondens ska bildas. De flesta problem är nog för att folk slarvar med luftspalter och väggarna får flera diffusionstäta skikt.

Ergo - jag skulle nog montera kondensspärr i alla fall:)

Lycka till med Ditt projekt!

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har sett en hel del fuktskador som jag tror beror på plasten under de år jag jobbade med byggerier.
Både i garage sommarstugor och hus som inte använts på ett tag.
Har även rivit i icke plastade väggar som varit uppemot hundra år gamla, utan fuktskador.
Gippsskivor är ett utmärkt sätt att binda fukt och odla mögel.
Utvändig gips är lite dyrare, lite fulare och mycket bättre.
Minaritskiva är bäst, men dyrt, tungt och svårhanterat.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
inte svårt att hitta någon som tycker annorlunda.

Någonstans läste jag något någon byggvaruleverantör skrev om vilken temperatur man ska ha mer
eller mindre konstant innomhus innan man ska ha ångspärr.
Jag vill minnas att den temperaturen var en bit över 6-10 grader.

Ännu mer spekulation. I de sommartugeområde jag brukar springa runt i säger folk att OM man har en grundtemp på över 12-13 grader så klarar sig husen mkt bättre, oavsett hur fuktspärrar eller isolering ser ut. Trots det gör nästan ingen det då uppvärmningen kostar så mkt. SÅ de flesta säger som sådant att över 12-13 eller skit i att värma alls. Liten slatt propylenglykol där det inte skall frysa sönder. (ethylen är ju så förbaskat giftigt)

Inget vetenskapligt alls bakom. Bara vad de 100 persen i stugföreningen totalt sätt hävdar. Det är väl inte enhällig stämma men i det stora hela verkar de flesta gå på den linjen.

SÅ! nu kan vi gissa lite mera!

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ännu mer spekulation. I de sommartugeområde jag brukar springa runt i säger folk att OM man har en grundtemp på över 12-13 grader så klarar sig husen mkt bättre, oavsett hur fuktspärrar eller isolering ser ut. Trots det gör nästan ingen det då uppvärmningen kostar så mkt. SÅ de flesta säger som sådant att över 12-13 eller skit i att värma alls. Liten slatt propylenglykol där det inte skall frysa sönder. (ethylen är ju så förbaskat giftigt)

Inget vetenskapligt alls bakom. Bara vad de 100 persen i stugföreningen totalt sätt hävdar. Det är väl inte enhällig stämma men i det stora hela verkar de flesta gå på den linjen.

SÅ! nu kan vi gissa lite mera!

Sommarstugeägarna häromkring är precis lika snåla (boråsare), men då stugorna som innehas av snåljåparna är av äldre eller illa isolerade exemplar spelar diffspärr eller inte, mindre roll.

Dock finns det gått om mögiga exemplar som behöver ett bra tag på sig att sluta lukta unket på våren.

Ingen direkt vetenskap det här, är det varmare ute än inne finns det risk för kondens, visst, men hur går det då med alla som har ac?

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag får intrycket av att mycket av tyckandet och tänkandet i det här området verkar grunda sig på gissningar och spekulationer.
Finns många skolor i detta.

Bäst var 90-tals-eko-argumenten mot plastfolie i ytterväggen:
-"Huset måste andas!"
-"Vem vill bo i en plastpåse!"

Svårt att argumentera mot där!

Vem vill tillbringa en hel sommar i en plastlåda? :rolleyes:
hr36-18-stor.jpg

Själv sågade jag nyligen bort en bit yttervägg på en sommarstuga byggd 1978.
Spånskiva-plastfolie-95 mm isolering-vindpapp-fjällpanel(målad 1978 och 1988)
Sporadiskt uppvärmd under vinterhalvåren, men oftast kallt hela vintern.
Bebodd på somrarna.
Panelen sitter oluftad dikt an regelstommen.

Allt fel om man tittar på hur man bygger i dag.

Allt var i nyskick förutom fasadfärgen som ramlat av för en 10 år sedan. :D

/e

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sommarstugeägarna häromkring är precis lika snåla (boråsare), men då stugorna som innehas av snåljåparna är av äldre eller illa isolerade exemplar spelar diffspärr eller inte, mindre roll.

Dock finns det gått om mögiga exemplar som behöver ett bra tag på sig att sluta lukta unket på våren.

Ingen direkt vetenskap det här, är det varmare ute än inne finns det risk för kondens, visst, men hur går det då med alla som har ac?

Har du kallare inne än ute, så får du kondensen på andra sidan plasten.

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Ligger tyvärr hemma o sjuk. Så har inte programmet här. Men försök ha allt luftat så funkar det bättre.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hade jag kallställt garaget mestadels så hade jag skippat plasten. Men eftersom du ska ha grundvärme på så hade jag haft plast. Så fort du har varmare inne än ute så blir det kondens.

Men eftersom att du bygger ett varmgarage så ska det byggas efter normen för att vara varmt och då ska du ha plast. Precis som i kåkens väggar. Plasten gör ju ingen nackdel.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC