diffusionspärren har man den innan isoleringen? såvitt jag vet sitter väl plasten utanför isoleringen,sen spikläkt sen gips eller vad du nu har för skiva.Så som jag har fattat det är anledningen till att man inte ska ha ångspärr innanför värmeisoleringen i
ett hus som ofta inte är uppvärmt att om man låter varm och fuktig luft möta en kallare yta, så att
kondens uppstår, så ska kondensfukten ha lätt att ta sig ut.
I ett uppvärmt hus med varm och fuktig luft på insidan, och ofta lägre temperatur utanför, så sätter
man ångspärr innanför isoleringen så att varm och fuktig inneluft inte kyls ned, och den kondens
som trots allt kan bildas på ångspärren ganska lätt kan dunsta ut i inneluften igen.
I ett ouppvärmt hus med ångspärr (bara) innanför värmeisoleringen kan ibland varm och fuktig uteluft
leta sig in genom isoleringen och kondensera på ångspärren. Därifrån har den inte lätt att ta sig ut.
Risk för kondens på ångspärren i ett uppvärmt hus får man när utetemperaturen är låg, men då är
å andra sidan inneluften ganska torr (om ventilationen fungerar bra).
Risk för kondens på ångspärren på ett ouppvärmt hus får man när uteluften är varm, och då är den
ofta ganska fuktig. Det som behövs för att den instängda kondensfukten ska leta sig ut och dunsta
bort är varm och torr uteluft. Men är uteluften varm är den ofta också fuktig. Skippar man ångspärren
kan fukten ta sig in inne i huset och vädras ut när huset används och värms upp.
Men hur man ska kunna resonera sig fram till precis när man ska, och inte ska ha, ångspärren där är
mer än vad jag vet.
När jag googlade om detta hittade jag bla:
Jag har rivit en del ytterväggar i sommarstugor där de satt plast i väggarna senaste 10 åren och det har varit fuktigt i väggarna där och då har ändå de husen stått kanske i 50 år innan de satte plast och klarat sig från mögel/fukt.
Skulle aldrig sätta ångspärr i något hus som inte har lite värme på året om men det är min personliga åsikt baserad på vad jag har sett.
Men det är säkert inte svårt att hitta någon som tycker annorlunda.
Någonstans läste jag något någon byggvaruleverantör skrev om vilken temperatur man ska ha mer
eller mindre konstant innomhus innan man ska ha ångspärr.
Jag vill minnas att den temperaturen var en bit över 6-10 grader.
I ett uppvärmt hus har man så vitt jag vet ångspärren på den varma ("inre") sidan av isoleringen så att
varm och fuktig inneluft inte blir kall och kondenserar.
Det är ju just det som blir kruxet när man har ett icke uppvärmt hus.
När uteluften ibland är varmare och ibland kallare än inneluften blir allt bakofram ibland.
På utsidan om isoleringen brukar man väl sätta vindpapp som gör att det inte blåser (så mycket)
rakt in i isoleringen, men som ändå låter eventuell fukt instängd i isoleringen sakta krypa ut.
Jag tog ett beslut i frågan och svaret blev att jag kommer köra utan plast. Detta pga att jag bara kommer ha frysskyddstemp större delen av tiden.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|