ISR Brakes är sålt

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Brembo känns ju som en mer fokuserad ägare vilket man hoppas är bra. Men minns fortfarande med fasa ett projekt jag var inblandad i tillsammans med Brembo. Kulturskillnad i arbetssätt kan man lugnt säga .

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Som jag förstått det ägs Tenneco av Apollo Global som investerar i allt möjligt. Brembo känns spontant mer fokuserade på branschen.
Stämmer.
Brembo känns ju som en mer fokuserad ägare vilket man hoppas är bra. Men minns fortfarande med fasa ett projekt jag var inblandad i tillsammans med Brembo. Kulturskillnad i arbetssätt kan man lugnt säga .
Italienerna är spännande att jobba med :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Närmare 4 miljarder! Kent Öhlin kan köpa en tårta i dag:banana

Äger han fortfarande delar av bolaget?

Förvisso kan han väl känna sig stolt oavsett.

EDIT
Det fanns lite info på wikipedia
År 1986 blev Yamaha Motor Company delägare i Öhlins Racing AB. Öhlins fortsatte att verka som ett självständigt bolag inom koncernen. 2007 köpte Kenth Öhlin själv tillbaka 95 % av företaget från Yamaha.[2] Ägs sedan 2018 av Tenneco.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
ännu ett fint svenskt bolag som försvinner ur sverige :cry:
men jag förstår ägaren, nu kan han leva loppan resten av livet
Fast han sålde väl företaget redan 2018 till Tenneco, som nu säljer vidare till Brembo...

Precis som Tobbe skriver, grundaren Kent Öhlin har inte haft något med företaget Öhlins Racing att göra sedan 2018. Och i så fall försvann väl företaget ur Sverige redan 1987, då Yamaha var majoritetsägare 1987-2007…?

Man kan tycka vad man vill om Tenneco som ägare, men de fick i alla fall vad de ville ha - Öhlins så kallade CES-ventil. En elektroniskt kontrollerad stötdämparventil som sitter i massor med personbilar som har aktiv eller semi-aktiv fjädring utan att stötdämparna nödvändigtvis kallas Öhlins. Denna del av företaget har sedan länge brutits loss och hamnat på ett annat ställe inom Tenneco-koncernen.

Det som nu säljs till Brembo är alltså Öhlins klassiska ”kärnverksamhet” - vi som jobbar med OEM, eftermarknads och racingfjädring till motorcyklar och bilar och där produkterna bär vårat eget namn.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Då även svenska motorcykeljournalister blandar ihop begreppen så krävs ytterligare ett enkelt förtydligande,

Öhlins Racing AB och Öhlins Utveckling ÄR INTE SAMMA FÖRETAG.

Öhlins Racing AB konstruerar, utvecklar, bygger och säljer fjädringskomponenter till bilar och motorcyklar. Öhlins Racing AB grundades av Kent Öhlin, men har sedan 2018 ägts av den amerikanska Tenneco-koncernen och kommer från och med 2025 att ägas av italienska bromstillverkaren Brembo.

Öhlins Utveckling är en mekanisk verkstad med avancerad svarvning och fräsning som specialitet. Öhlins Utveckling grundades och ägs fortfarande av Kent Öhlin. Öhlins Utveckling kommer att ansvara för tillverkning av komponenter till den svenska bromstillverkaren ISR.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...