ISR Kawasaki Z1

Har någonstans kvar en gammal Bike när Kjelle Wats och Peppe? körde en i VM, silver och ljusblå.
En sån har jag velat haft sen dess...
Kul bygge!
 
Tack Sledden, ska ha dig i åtanke när det knasar ihop sig. Ska börja med toppen snart och den skiljer sig lite från de andra jag pysslat med med sina lösa lagerhalvor och så vidare.

Jaja, bara skicka. Du anar inte hur många frågor man stöterpå när allt drar ihop sig :) Är toppen helt nerplockad?
 
1621733_635976163104370_449542442_n.jpg
Det är den här som tidningsreportaget handlar om, bilden på cykel med nr 69 tror jag är en senare variant av samma knarr.SAM_4191.jpg
Så här ser den ut idag, ska försöka få ihop den så att den ser ut så här igen
t_superbike.jpg
Just tidningen med ISR reportaget har jag men den är borta, har nu gått igenom mina tidningar som är många 3-4 ggr på min jakt efter blaskan men den är spårlöst försvunnen, senast den synades var förra sommaren. Är det någon som har ett exemplar över så är jag intresserad.
 
Igår plockades cylinder och kolvar dit på motorn, om kolvarnas oljeringarna har varit monterade så som de var när det plockades isär för rengörning vilket är högst troligt så lär de inte ha varit till någon större nytta. Tänker inte gå in på hur det var knas men det var det.
I och med att kolvarna inte har låsringar och bultarna glider fritt så kan kolvarna monteras i cylindern innan montering på motorn.SAM_5593.jpg
Sen trär man i kolvbultarna istället för som normalt försöker få i kolvarna i loppen. Helt enkelt var det inte exempelvis måste en bult ta vägen genom en yttre kolv innan slutdestinationen i en av de inre angörs. Undrade tidigare lite om fördelen med nylonpluggarna men detta förenklar lite, har även varit frågande angående skvalpplåten men blev varse om dess fördelar då pluggarna ramlade ner, de föll inte så långt.
SAM_5594.jpg
SAM_5598.jpg
Efter att ha pillat med detta en längre stund satt allt på plats och övningen var klar så att allt kunde demonteras igen för montering åt rätt håll, andra gången gick det kanske lite fortare.
SAM_5599.jpg
Rätt håll
 
SAM_5042.jpg
Ape är apa på östgötska och märkligt nog samma på amerikanska. Det är även en firma som tillverkar kamkedjespännare och annat som kan behöva biffas på i en motor som har biffats upp. Gjorde en visit på MotoSpeed för ett par veckor sedan för att få lite tips samt se om det fanns några apspännare på hyllan vilket det gjorde.
SAM_5043.jpg
Dessa går även att köpa på internet men jag tror att det är dumt då man inte gör någon egentlig ekonomisk vinning på det då frakter och eventuell tull med moms kommer till.
 
Last edited:
Koolt!
Det här ska följas.
Det blir stora Forgottenklassen den hamnar i antar jag?

Och det där specialet med växellådan, det skulle vara kul att få veta vad som hindrar tvåan vid stillastående. Fenomenet finns inte på mina A1or eller A7or. Men jag kanske fått ihop dem fel i alla år??
 
specialet år kulor på drevaxel som måste snurra/ slungas ut vid fart, lättare att hitta friäget vid stillastående
 
Ang växellådan. Snackade med min plastpappa idag, han har meckat 900 i många år, enligt han har de flesta det fenomenet, även min. Efter uppstart så hår de andra i utan problem. No worries :)
 
View attachment 402362
Ape är apa på östgötska och märkligt nog samma på amerikanska. Det är även en firma som tillverkar kamkedjespännare och annat som kan behöva biffas på i en motor som har biffats upp. Gjorde en visit på MotoSpeed för ett par veckor sedan för att få lite tips samt se om det fanns några apspännare på hyllan vilket det gjorde.
View attachment 402363
Dessa går även att köpa på internet men jag tror att det är dumt då man inte gör någon egentlig ekonomisk vinning på det då frakter och eventuell tull med moms kommer till.

Ouh no... Jag har original spännare! :näsblod:yoparty
 
SAM_5659.jpg
Ska få sammanlagt fem stycken nya kåpor uppgjutna till våra ISR knarrar, turligt nog fanns det en att gjuta av som är rätt. Designen är som vanligt när det gäller Ackes alster lite egen men man vänjer sig, nu tycker jag den är snygg.
SAM_5660.jpg
Här är originalet med. Den cykeln på bilden kommer också kläs i en av dessa nygjutningar. Hoppas fortfarande att de riktiga kåporna ska dyka upp snart, de är på vift men vi vet ej var, ska ringa en som kanske har en ledtråd.
Om du behöver en kåpa som denna till din hoj så hör av dig.
t_kjellewatz.jpg
Kjell Watz på ISR Kawasaki
 
View attachment 402450
Ska få sammanlagt fem stycken nya kåpor uppgjutna till våra ISR knarrar, turligt nog fanns det en att gjuta av som är rätt. Designen är som vanligt när det gäller Ackes alster lite egen men man vänjer sig, nu tycker jag den är snygg.
View attachment 402451
Här är originalet med. Den cykeln på bilden kommer också kläs i en av dessa nygjutningar. Hoppas fortfarande att de riktiga kåporna ska dyka upp snart, de är på vift men vi vet ej var, ska ringa en som kanske har en ledtråd.
Om du behöver en kåpa som denna till din hoj så hör av dig.
View attachment 402452
Kjell Watz på ISR Kawasaki

Vad går en sån uppsättning kåpor på? Ang krdjespännaren så är jag ganska lugn. Allt på z1 är så överdimensionerat :)
 
Har föresten en riktigt bra säljare på clip ons till 900:an om du saknar rätt styre. Pyntade 99$ inkl frakt :)
 
Jag tycker synd om er som inte har hört (det var andra dB-regler på den tiden!) och sett Kjell Watz brottas med "Viggen" på banorna - hårigt var bara förnamnet!
 
Angående pris på kåpan vet jag inte vad det blir, jag frågade inte. Gissar på ca 2000kr styck.
Angående att ha sett och hört Watz RickmanKawan Viggen så har jag inte det men ibland när vi kör Classic Racing i andra länder så är det ej ljudbegränsningar. Efter en helg i en sån depå uppskattar man faktiskt konstigt nog ljuddämpare, man blir helt slut i skallen av ljudet när depågrannen står och varmkör en racerknarr i fem minuter.
Fränaste ljud som jag hört på bana är MV Agusta 500 cc trepip, Yanagawas ZX7R, Van den Goorberghs MZ/Swissauto Screamer.
 
Laidback, tack så mycket för att du tog dig tid att göra dig ansträngningen att scanna bikereportaget. Uppskattas enormt.
Thomas
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top