Israel.....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Sicken resa, mediauppskrämd som en annan är skulle jag aldrig i helvete våga mig ner dit.
Konstigt nog känns Syrien säkrare än Irak (vad beror det på?).

Lycka till och hoppas du kommer helskinnad hem också.

Det är väl just det du formulerar nu som är det största hindret för att folk ska ge sig ut och resa till länder som ligger lite utanför ens komfortzon. Man litar för mycket på det media skriver. Det stämmer oftast inte. Bättre att lyssna på folk som faktiskt varit i dom krokarna man vill till och har färsk info om hur det funkar. Enklare idag med internets hjälp än förr om åren. Och riskerna är ALLTID mycket mindre än man kan tro. Förutom gällande trafiken på vissa ställen. Den kan vara mördande lite här och var. Trafiken är alltid den största faran. Både här hemma och i andra länder.

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Om du har stämplar från vissa länder kommer du inte alltid in i Israel, vet inte hur noga de är nu för tiden men du får garanterat lite extra quality time med säkerhetstjänsten. Och har du stämpar från Israel kommer du inte in i andra länder, iran, irak, libanon, syrien, saudiarabien osv.. Dubai går bra. Israel stämplar inte längre passen, utan du får en liten lapp med visum vid ankomst.

Från Jordanien finns det minst två broar, King Hussain bridge och en till (kommer inte ihåg namnet). En av dem är avsedd för folk som kommer från området. (The areas/Palestina/Västbanken) och den andra för turister. De släpper inte över dig på fel bro om du har fel typ av resehandlingar/dokument/pass. Vill minnas att det krävs att man kommit över den bron för att få komma tillbaka samma väg.

Det finns säkert också en övergång i Eilat/Aquba. De jag refererar till är i mellersta/norra delen.

Undvik Syrien. Regeringen har inte kontroll över vissa gränsövergångar, men det har däremot skäggiga gubbar med vapen. De skär huvudet av folk för att de har fel trosinriktning INOM islam. Dvs sunni vs shia. Vad de gör med västerlänningar vill du inte veta, så länge du inte är där för att bära vapen mot regimen. De kontrollerar stora delar av syrien och tycker nog att din MC är mer värd än ditt liv. Jag ville åka till Syrien i julas, men blev kraftigt avrådd av de som bor där. Regimen kan tro att man är spion, och muslimska extremister gillar rent generellt inte folk med fel religion.

Om du kommer dig till Israel/Palestina får du skicka ett PM så kan jag hooka upp dig med några särskillt motorintresserade människor i Ramallah.

//K

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Om du har stämplar från vissa länder kommer du inte alltid in i Israel, vet inte hur noga de är nu för tiden men du får garanterat lite extra quality time med säkerhetstjänsten. Och har du stämpar från Israel kommer du inte in i andra länder, iran, irak, libanon, syrien, saudiarabien osv.. Dubai går bra. Israel stämplar inte längre passen, utan du får en liten lapp med visum vid ankomst.

Från Jordanien finns det minst två broar, King Hussain bridge och en till (kommer inte ihåg namnet). En av dem är avsedd för folk som kommer från området. (The areas/Palestina/Västbanken) och den andra för turister. De släpper inte över dig på fel bro om du har fel typ av resehandlingar/dokument/pass. Vill minnas att det krävs att man kommit över den bron för att få komma tillbaka samma väg.

Det finns säkert också en övergång i Eilat/Aquba. De jag refererar till är i mellersta/norra delen.

Undvik Syrien. Regeringen har inte kontroll över vissa gränsövergångar, men det har däremot skäggiga gubbar med vapen. De skär huvudet av folk för att de har fel trosinriktning INOM islam. Dvs sunni vs shia. Vad de gör med västerlänningar vill du inte veta, så länge du inte är där för att bära vapen mot regimen. De kontrollerar stora delar av syrien och tycker nog att din MC är mer värd än ditt liv. Jag ville åka till Syrien i julas, men blev kraftigt avrådd av de som bor där. Regimen kan tro att man är spion, och muslimska extremister gillar rent generellt inte folk med fel religion.

Om du kommer dig till Israel/Palestina får du skicka ett PM så kan jag hooka upp dig med några särskillt motorintresserade människor i Ramallah.

//K

Jo Syrien går bort. Och att man inte ska stämpla sitt pass i Israel känner jag till men det är mer ett problem när man ska lämna Israel än in till landet. Tanken är ju att ta båtvägen från Israel. Men jag visste redan att Israel inte stämplar passen längre.

Ska lägga Ramallah och motorintresserade människor på minnet. Alltid kul att träffa nytt folk. PM kommer om allt går vägen och vi kommer iväg! Tack!! Det här kan bli kul! :D

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Nu tror jag vi tänker på två olika Irak i den här tråden. Här ovan har det talats om det Irak där det är hur kul och enkelt som helst att finåka hela vägen till Jordanien utan några som helst problem. Jag tänker istället på det andra Irak där västra delarna just nu är centrum för en av världens största flyktingkatastrofer med hundratusentals syrier som väller in över dessa gränsområden. Där den enda västgående trafiken är tusentals välbeväpnade medlemmar i ISIS. Fanatiker som säkert gör ett avbrott i det monotona arbetet med att tortera, våldta och avrätta tusentals män, kvinnor och barn (landsmän) om de fick chansen att göra en prima splash-gore-rulle för youtube med en tvättäkta västerlänning. Det är till synes omöjligt att passera Irak på vägen till Jordanien utan att passera dessa ISIS-kontrollerade områden. Inte många påstår något annat än att det en gång al-Qaidainspirerade ISIS nu kontrollerar ca 25 mil av den tänkta färdvägen. (Al-Qaida har ju dock numera fördömt ISIS för deras urskiljningslösa dödande...) Att smita igenom denna Anbar-provins med en bil kanske inte väcker sååå mycket uppmärksamhet men att dundra igenom där med en touringkittad BMW-hoj sticker nog ut lite väl mycket för att det ska vara hälsosamt. Jag misstänker att det kan bli aaaningen kärvt att finna trygga bensinmackar och lediga Bed and Breakfasts i det där vidsträckta ökenområdet.

Att Irak den senaste tiden dessutom upplever den värsta våldsvågen på ett decennium och att dödssiffrorna (ca 1000 i månaden) får Afghanistan att framstå som ett vanligt Stockholmsderby är kanske halvfegt att nämna, men likväl aningen relevant.

G-man /Som är mycket intresserad av såväl religionsfrågor som historia men aldrig i livet skulle vilja utsätta sin motorcykel för de faror som lurar sydost om Bosporen.

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Ingen dålig resa du tar dig för, vill gärna läsa ett resereportage här sedan.
Gott att du skippar Afghanistan, själv skulle jag inte vilja resa med en utstickande hoj i någon del i Afghanistan. Jag har varit i norra delarna och kom hem från senaste resan för sex månader sedan. Rört mig en hel del ute i samhället och ja, de allra flesta är hyggliga personer men inte alla. Det förekommer eldöverfall, kidnappningar och polisen är inte alltid att lita på. Baserat information om läget i norra delarna av Afghanistan skulle jag vilja påstå att det absolut inte är säkert, men det är inte garanterat att något kommer att hända den som reser där heller.

Lycka till !

Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Äh. UD avråder att man reser till en mängd ställen där jag varit. Och det har inte varit några problem över huvudet taget. En sak som jag lärt mig genom åren är att folk över lag är snälla och vänliga oavsett vart man befinner sig. Dom flesta är som oss här hemma. Fast oftast lite mer intresserade av motorcyklister från andra länder än vad vi är här. Och dom är hjälpsamma som få oftast. Detta hände min polare Doug när han var i Irak för några år sedan. Och han är amerikan.....

http://www.motosapiens.org/forum/viewtopic.php?f=35&t=314

Jag lyssnar hellre på Doug än på Carl Bildt. Större krigshetsare än Bildt finns ta mig faan inte. Prylar han sagt om Ryssland nyligen är ju helt tokigt. Jag har polare som både bott och rest runt i Afghanistan på sistone. Om man håller sig borta från vissa områden så är det lugnt. Det handlar i stort om att använda sitt sunda förnuft när man är ute och reser med hoj. Risken att råka ut för en trafikolycka är mångfalt större oavsett vart man reser i jämförelse med att bli skjuten i huvudet av elakingar eller att bli kidnappad. Nu vill jag till Israel. Och jag har ingen lust att ta samma väg både dit och hem. Och jag har alltid velat köra hoj i Iran och Irak. Men jag vet att södra Irak är lite oroligt så det kommer jag undvika. Annars söker jag mest info om någon här varit i dessa krokar och kan hjälpa till med lite fakta och goda råd. Jag vet att det möjligtvis är något mer farligt att åka runt i dom här krokarna i jämförelse med Östergötland. Det behöver ingen berätta för mig. ;)

han hade helt klart innovativ packningsteknik iaf :D
SDC14220.jpg

Hoppas du lyckas genomföra resan!

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Detta hände min polare Doug när han var i Irak för några år sedan. Och han är amerikan.....

http://www.motosapiens.org/forum/viewtopic.php?f=35&t=314

Jag lyssnar hellre på Doug än på Carl Bildt.

Intressant resereportage :tummenupp men du är väl medveten om att när Doug åkte igenom Irak 2010 hade han sällskap där av sissådär 100 000 amerikanska soldater och ingen hade börjat irritera Assad än? Idag finns det inga amerikaner kvar i Irak överhuvudtaget. Falluja och västra Irak tillhör al Qaida/ISIS igen och Assad är upptagen med att gasa och bomba ihjäl tusentals barn.

Just checking liksom... :hej

(Jag snackade med en annan biker igår och han hade ingen aning om att ryssarna tagit över Krim (!) så jag har insett att folk är lite olika pålästa när det gäller det geopolitiska schackspelspjäsernas positioner.)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Intressant resereportage :tummenupp men du är väl medveten om att när Doug åkte igenom Irak 2010 hade han sällskap där av sissådär 100 000 amerikanska soldater och ingen hade börjat irritera Assad än? Idag finns det inga amerikaner kvar i Irak överhuvudtaget. Falluja och västra Irak tillhör al Qaida/ISIS igen och Assad är upptagen med att gasa och bomba ihjäl tusentals barn.

Just checking liksom... :hej

(Jag snackade med en annan biker igår och han hade ingen aning om att ryssarna tagit över Krim (!) så jag har insett att folk är lite olika pålästa när det gäller det geopolitiska schackspelspjäsernas positioner.)

Vi håller på att efterforska lite med folk som bor lokalt i dom här länderna för att se vad dom tycker och tänker. Det finns några områden som man definitivt ska hålla sig borta ifrån men över lag så kan det nog funka om man tar det lite försiktigt. På Horizons Unlimited och några andra siter finns det också medlemmar som bor i dom här länderna som kan ge goda råd. Och ibland även erbjuda säkra boenden om det vill sig väl. Vi tänker inte göra något dumt. Av vad jag förstått har inga turister dött eller kidnappats i Irak sedan 2003. Dom som har blivit kidnappade eller dödade har varit utlänningar som jobbat i Irak och journalister som bott på samma ställe under en längre tid. Och senast det hände var 2006. 8 år sedan.....

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Av vad jag förstått har inga turister dött eller kidnappats i Irak sedan 2003. Dom som har blivit kidnappade eller dödade har varit utlänningar som jobbat i Irak och journalister som bott på samma ställe under en längre tid. Och senast det hände var 2006. 8 år sedan.....

Jag tror att det låga antalet kidnappade/dödade turister i Irak i huvudsak är kopplat till att ytterst få människor fått för sig att turista i Irak det senaste decenniet... :rolleyes: :)

Svårt att påstå annat än att ni väljer ett av världens absolut farligaste områden att turista i. Om inte ortsbefolkningen, eller någon av alla ditresta fanatiker, dödar er så kan det där ökenområdet lätt fixa det i den där hettan.

Om ni ändå väljer att åka därigenom skulle jag föreslå att ni passerar så fort som möjligt. Berätta absolut inte för någon där nere vilken väg ni tänker åka. Det kommer knappast att ligga i ert intresse att ortsbefolkningen får chans att förmedla information till nån längre fram längs er färdväg att några ... optismistiska ... västerlänningar snart kommer att passera längs den snudd på enda vägen västerut.

Lycka till.

JG76

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
1980, Kawasaki Z1000ST
Vilken häftig resa! Lycka till! Norra och södra Irak är rätt olika ställen, det är nog lugnt om du undviker Bagdad och södra delen. Israel är rätt säkert, särskilt sedan de byggt den där jävla muren (som jag inte sympatiserar med). Västbanken är nog också rätt safe men Gaza kan nog vara värre.

Iran är nog hellugnt. En kollega var där för ett tag sedan och åkte skidor. Hur lätt som helst att få kontakt med folk och det är ju ganska ont om turister numera så det blir nog bara roligt. :rock

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Skulle vilja säga att det där slår 3 flugor i en smäll, kulfång, ryggstöd och packning.
Ganska klok gosse. ;)

139714135226485200_resized.jpg

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Skulle vilja säga att det där slår 3 flugor i en smäll, kulfång, ryggstöd och packning.
Ganska klok gosse. ;)

139714135226485200_resized.jpg

Vänta bara tills Touratech får nys om detta. Snart kommer alla Adventureförare få känna av tvånget att börja utrusta sina hojar med sissybars.

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
47 + .. Gör som lokalbefolkningen! Det finns en orsak till att dom har palestinasjalar, niqab och andra heltäckande klädesplagg i dom här krokarna. Stäng ute solen. Finns i grunden inga religiösa orsaker till t.ex. niqab. Bara praktiska orsaker. I grund och botten........
Men folk bär de även i Södra och Norra Europa, där solen inte steker 47c.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Ok. Har fått lite respons från folk som bor i krokarna..... Det är val i Irak i slutet av april och den allmänna uppfattningen är att det gått från halvhyfsat till fullständig kaos på bara några månader. Regeringen har ingen kontroll över området väster om Baghdad mot Jordaniens gräns. Precis där vi hade behövt åka. Så vi har nog tagit beslutet att det är för farligt att åka den vägen. Förra sommaren var det tydligen så pass att det inte var några större problem i det området men så är det inte längre sedan några månader tillbaka i tid. Så en ändring i reseplanerna är under omtanke. Antingen färja från Turiket eller Grekland/Cypern. Vi får se. Tråkigt att åka samma väg både till och från Israel. Alternativet är att återgå till vår ursprungliga idé för sommaren och dra upp till Murmansk och Arkhangelsk. Beslut kommer att tas under påsken. Tack för tips och goda råd!

//J

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...