Istället för öronproppar

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Halvt orelaterat men har tinnitusliknande besvär... och kan du länka eller nämna något märke eller så? Jag skulle nog också då vara intresserad att ha sådana medan jag kör hoj också :)
Har provat och det är en vaxmassa som du värmer i handen och sen fyller upp ytterörat med. Blir ok ljuddämpning men dom sitter väldigt dåligt och det är svårt att få dom att sitta kvar när du tar på dig hjälmen. Detta händer såklart om du har en hjälm som är tight och bra storlek men misstänker att så är fallet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har fått kroniska problem med öronen. Öronproppar gör så jag får inflammation i örongången. Finns det nån annan pryl som typ en hörselkåpa man kan pressa in i integralhjälmen. Har en schubert hjälm. Blir ju inte hoj åka annars :/
Skulle typ vara som dessa men också dämpa buller https://earstore.se/horselskydd/oro...MIto6vpueFiAMVnViRBR0wNypTEAQYBiABEgIt6fD_BwE

Har du orginal avgassystem på hojen?
Det kanske finns något bättre som dämpar ljudet mer?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Har du orginal avgassystem på hojen?
Det kanske finns något bättre som dämpar ljudet mer?
Inte är det väl så ofta avgasljudet är till problem för föraren, eller? Den som sitter bak riskerar däremot att få ljudet rakt i örat, resonans och elände. Vi satte en 20-30 mm längre pip för att skona en passagerare på en semester. Funkade perfa med den lilla omriktningen.
Om man som förare har ont av döneröret och efterfrågar bättre proppar, ja, då är lobotomering överflödig.

Men bruset, det är det som tröttar och är svårt att bli av med, enligt mig.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag hör öht inte något motorljud över typ 50km/h utan mer känner hur motorn går.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Är det din DL 1000 som låter? Kör också Schubert hjälm! Är det så jävligt på Sukkan? Byta hoj?Själv förlorade jag hörseln för länge sen! Rätt skönt faktiskt! Om inte hojen är problemet! kolla kålroten! prova ut hjälmar som passar just ditt pannben!!:)

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag hade problem med att jag fick outhärdligt ont i örongångarna när jag använde öronproppar. Läste ett tips på adventureforum att klippa av den runda sidan på de vanliga orangea öronpropparna, så att de blir kortare. Fungerar hur bra som helst och dämpar ljudet riktigt bra. Kan ha propparna i i flera timmar utan att få det minsta ont nu 🙏

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har för mig att Jeb’s (?) försökte i ett samarbete med Peltor på 90-talet. Vet en som hade en sån men minns inte om han var nöjd. Tror inte det.
Yes Silentium hette den. Tung och dyr men tyst.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kör bil, hoj är jävla osocialt ändå, hittar man nån brud så har man ändå ingen extrahjälm med sig och jag vill fan inte ha nån med bikini på min hoj! Massa rövsvett att torka bort sen, usch!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har fått kroniska problem med öronen. Öronproppar gör så jag får inflammation i örongången. Finns det nån annan pryl som typ en hörselkåpa man kan pressa in i integralhjälmen. Har en schubert hjälm. Blir ju inte hoj åka annars :/
Skulle typ vara som dessa men också dämpa buller https://earstore.se/horselskydd/oro...MIto6vpueFiAMVnViRBR0wNypTEAQYBiABEgIt6fD_BwE
Det där är ett ganska svårlöst problem.
Rent generellt så uppstår enligt min erfarenhet det mesta oljudet/bruset runt nederkanten av hjälmen. Ju tätare den sluter åt där desto tystare blir det i hjälmen.
En krage på jackan som går upp mot hjälmen alternativt en buff eller liknande som ligger mot hjälmen kan göra stor skillnad här.

Det gör också sitt till att det är en kombination av vilken hoj du har, hur kåpan på den ser ut och hur lång du är.
Har du "fel" längd så kommer turbulensen från kåpan att slå precis i nederkant av hjälmen med ett ohyggligt oljud som följd. Om det är en issue så kan man verifiera det genom att antingen sträcka sig uppåt eller försöka sjunka ihop lite för att se om det blir skillnad. Om så är fallet så är det byte av kåpglas till en som är högre eller lägre.
På min förra hoj (TDM 850) så hade jag ett överdjävligt oljud med original kåpglas. byte till ett förhöjt med en spoiler på gjorde enorm skillnad.

Så jag skulle säga att se över om du kan få det tätare i nederkant av hjälmen samt undersök om det är så att turbulensen från kåpglaset träffas hjälmen på "fel" ställe och i så fall eventuellt byta kåpglas.

Med rätt kåpa för din längd och hoj samt en buff eller annat som gör det lite tätare i nederkant av hjälmen så kan du få till det så att du faktiskt slipper köra med öronproppar utan att bli hörselskadad.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag hör öht inte något motorljud över typ 50km/h utan mer känner hur motorn går.

Beror väl på. Det väldigt öppna systemet jag hade på min motard lät verkligen orimligt högt utan öronproppar. Ja, även med förstås men då hörde jag det inte iaf 😅

På de flesta andra hojar håller jag dock med.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Inflammation i örongången är lätt löst: kortisonkräm!

Smeta in lite på propparna innan avfärd så slipper du smärta och inflammation.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag är kontorsråtta sedan 20år tillbaka men innan dess jobbade jag i bullrig miljö under många år och hade alltid hörselskydd, jag är fortfarande mycket rädd om hörsel och kör aldrig utan pluggar. Jag har provat fler varianter av pluggar och just nu har jag dessa https://bollsen.se/produkt/moto/. Nästa steg är att investera i formgjutna, det är min hörsel värd.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har också haft smärtsamma problem i öronen, orsakade av såna där gula skumproppar man rullar ihop och pular in. Men sen många år kör jag med såna här: https://www.happyears.co/
Överlägsna, jag har dom både när jag sover och kör hoj, dom dämpar allt från massiva snarkningar till brölande hoj, utan att det blir en konstig ljudbild. Det där vassa i ljudet försvinner på ett behagligt sätt. Dom har fått en del kritik om man googlar, men det handlar mestadels om att folk har köpt fel storlek och pulat in dom för långt.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Ja alltså jag tycker inte det där är dyrt. Det är ett bakdäck liksom. Och slarvar man inte bort propparna håller dom ju i åratal.

Någon av de som gör formgjutna erbjuder rabatt via SMC, minns inte vilka.
Det är just det… jag har bara en (1) ficka på stället och där har jag luren.
Har tappat en del gula proppar som troligen följde med telefonen ut.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln