IT i MC, är detta framtiden?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Zee skrev:
Nej, rädda gasvajern, vägra MC-IT.
:fatta!

Jag ser iaf framåt med stort intresse på vad kommer hända med insprut på 2-t. Tänk en 500cc 2-t med effekt som de senaste sportcyklarna men som drar under halvlitern! Miljövänligare skulle det bli också.

Aprilia har väl nån moped med insprut som drar väldigt lite soppa?

bikeemike

noobie
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
yz125
Bodoe skrev:
Insprut på 2-t är ju ett annat område som skulle kunna vara ett exempel på för dyr teknik.

men nästan alla nya skotrar har insprutning och articat har haft det sen början av 90-talet. så är det värkligen så dyrt?

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
bikeemike skrev:
men nästan alla nya skotrar har insprutning och articat har haft det sen början av 90-talet. så är det värkligen så dyrt?
Nej, snarare är det väl så att det blir svårt att marknadsföra 2T eftersom "alla vet" att de är miljövidriga. Miljömupparna skulle få krupp oavsett fakta.

bikeemike

noobie
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
yz125
RedBaron skrev:
Nej, snarare är det väl så att det blir svårt att marknadsföra 2T eftersom "alla vet" att de är miljövidriga. Miljömupparna skulle få krupp oavsett fakta.
ja men om någon mc tillverkare skulle använda samma teknik(power tek och sdi systemen) som rotax annvänder på skotermotorena så tror ja dom skulle klara avgaskraven utan problem. dom släpper då ut nästan lika lite som RX-1an, med varm motor vill säga. kallstart så har nog inte två-taktarna någon chans

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Som flera andra skriver så känns det som att traction-control är det som skulle vara nästa steg på just sporthojar.
Elektroniskt justerbara stötdämpare känns onödigt, med tanke på hur lätt det är att justera fjädringen manuellt, och då behovet av att kunna fippla med fjädringen under färd på en sporthoj inte är särskilt stor.
Men hade komponenternas vikt varit försumbar så hade det varit en annan femma!

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Senaste jag läst, som iofs inte har med IT att göra är däck där du bara byter ut slitbanan ( till skillnad mot hela däcket som nu ), Själva sidorna var på den bilden jag såg käckt färgade i valfri kulör. Kanske skulle bli verklighet om några år.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag tror på bigbang-motorer!
Alltså en rad4a med twin-liknande egenskaper.

maol69

aStyle
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
2009 R1, 2008 848
Busafreak skrev:
Tips från flyget: JAS ett litet vred som ställer om. Jakt, Attack och Spaning
samma plan men med olika egenskaper (beväpningen får man dock fixa före start)

Vredet på bågen: STO = Sport, Touring och OffRoad. Ändrar fjädring, effektkurva och förarens inställning :)

Nej bågarna är i dag stenålder.

Se här hur jag löst mitt IT-behov:

Ha-ha!
Den var grym - en sån borde man ju ha... :banana

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
läste i någon tidning för ett tag sen att hojar i japan börjat ha gasreglaget trådlöst överfört via bluetooth. Alltså ingen wire. :tummenupp

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Maax skrev:
Senaste jag läst, som iofs inte har med IT att göra är däck där du bara byter ut slitbanan ( till skillnad mot hela däcket som nu ), Själva sidorna var på den bilden jag såg käckt färgade i valfri kulör. Kanske skulle bli verklighet om några år.
Som en sorts regummering alltså. Blir nog inget för prestandahojar då med tanke på att stommarna slits också.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept