I've Joined The Dark Side...(ny hoj)

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Truly dark är en...
10942d1124729199-prestanda-pa-polis-mc-1805.jpg


Ger dock fri passage i trafiken :banana
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Svaret är en Suzuki VS800 Intruder från 1999.

Höll på att köpa mig en Fazer 1000 länge, men sen så flög fan i mig och jag inhandlade denna istället.
Dels så har jag faktiskt funderat på en bobber av något slag en bra stund.
Sen har jag ju en fighter/nakenhoj redan, förvisso inte ihopsatt men att då gå och köpa en till går ju liksom inte att motivera.

Dels så är försäkringskostnaden "lite" billigare på den jämfört med Fazern. Fazern skulle de ha 2700:- halvförs/helår, denna gick på 936:- halvförs/helår. :skrämd

Första intrycken då....
Herredjävlar vad dåliga bromsar det är på den. Min XT600 är ett under av stoppkraft jämfört med denna.
Man kramar/trycker för allt vad man har och hojen rullar fram en bra stund innan den sakta börjar att minska hastigheten. Jag kan motorbromsa mig ned till stopp snabbare än vad jag kan med åstadkomma med bromsarna.
Skit i att ställa krav på ABS bromsar och förbjud istället hojar som denna. Det om något skulle rädda fler liv.

Komforten då.. Jag har fortfarande ont i ryggen efter att ha kört hem den igår. Ok, för att jag sitter nog lite fel på den, men sadeln är lika mjuk som en träplanka. Sen att vibrerar den som en stelbenschopper gör att rumpan domnar bort.

Körbaraheten var helt ok, så länge man hade lite fart på den. Däremot manövrering i låga farten är helt klart en upplevelse. Första rondellen och det där sköna "skära genom kurvan" känslan man brukar ha på andra hojar infinner sig knappast. Nä, denna ramlar typ åt alla håll samtidigt och vinglar runt som en orm i låga farter.
Tyngdpunkten är helt fel placerad och däcken samt styrgeometrin är inte direkt optimala för hanterbarhet.

Är jag nöjd med köpet..?
Jodå, denna skall nog gå att omvandla till en hyffsad till-och-från-jobbet bobber.
 

Bifogat

  • VS_800_1999.jpg
    VS_800_1999.jpg
    145.9 KB · Visningar: 299

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Haha, härlig beskrivning :rofl

Hoppas det blir en fin bobber, med byggtråd ofc :fakta
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, alltså man ska ju prova allt innan man slutar röka. En riktig gaffel med fungerande bromsar så är du på god väg.
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Grattis!
Jag körde upp på en sådan, fotpinneskrap i konbanan...
Du kan bromsa hårdare med bakbromsen än på en sporthoj, då blir det lite kortare stoppsträcka...
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Hur mycket skämdes du när du körde hem den ????:D
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja, alltså man ska ju prova allt innan man slutar röka. En riktig gaffel med fungerande bromsar så är du på god väg.
Även om jag nu råkar ha ett E-bay fynd i form av en Aprilia Mille gaffel samt bromsok i garaget så kommer den inte att hamna på denna hoj.
För mycket jobba att bygga om & hojen skall rulla hela sommaren.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Hmm jag har provat en virago en gång och det var fan kuken..
Den där ser inte mkt roligare ut, hoppas du bygger något fett av den.

Good luck.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Första intrycken då....
Herredjävlar vad dåliga bromsar det är på den. Min XT600 är ett under av stoppkraft jämfört med denna.
Man kramar/trycker för allt vad man har och hojen rullar fram en bra stund innan den sakta börjar att minska hastigheten. Jag kan motorbromsa mig ned till stopp snabbare än vad jag kan med åstadkomma med bromsarna.
Skit i att ställa krav på ABS bromsar och förbjud istället hojar som denna. Det om något skulle rädda fler liv.

Då har den ändå ljusår bättre bromsar än en Harry D...

Jag har kört lite Suzuki Intruder och en del Harry D och Harry D är i särklass sämst.
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
På vägen hem så kom jag på mig själv att jag numera måste sluta visa fingret åt alla glidare som hälsar.
:tungan

HaHaHaHa... :tummenupp

Ska bli ett intressant bygge att följa, håll mig gärna uppdaterad, kul å ha nån å bolla ideer med... :yoparty
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag rotade fram en gammal engelsk hojtidning som hade en annons för just VS800:an.
När man läser det så tror man inte de syftar på samma hoj liksom...

Jag citerar:
"VS800 Intruder :Experience a true cruiser
As satisfying as it is to look at, the Intruder 800 is truly defined by V-twin power and lightweight maneuverability. A liquid-cooled, 45-degree V-twin engine delivers strong, torquey performance. Just as satisfying is the deep rumble from the reverse taper mufflers, available with each crack of the throttle.

A low seat height and overall weight make the Intruder 800 exceptionally maneuverable around town. Its long wheelbase makes room for a relaxed riding position that features pullback bars, forward mounted pegs and plenty of room for your passenger. The deeply padded, dual stepped seat is designed for hours of comfortable riding.

Take home the Intruder 800 and experience a true cruiser that is just as comfortable around town as on the open road. -Suzuki"
:rofl
Yeah right.....
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
en polares farsa har en sån, tog på mig att köra ut den till vinterförvaringen åt dom (ligger några mil utanför stan), satan i gatan asså, den var ju slöare än min gamla 125a!

efter nån mil började jag leta efter en handbroms eller om det fanns nån choke som kunde fastnat eller liknande, fick verkligen pressa skiten ur den för att komma upp i 120kmh, och då var det ingen stabil upplevelse direkt :p vobblade deluxe.

pimpad av rob halford va den också med läder och nitar överallt samt 1m långa fransar fladdrandes från styret, tjohoo! :rolleyes:

men du blir säkert nöjd :näsblod
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Farsan har en VS 1400 intruder årsm 1999, Någon Jubileums modell med extra bling bling.
Gubben är så stolt så... han köpte den ny.

Brukar ta ur insatserna o köra raka rör en varm solig kväll mellan husen inne i stan.
Men de 2.5 mil som jag har in till stan är en pina.....

När min Kawa var nerplockad för byte av 2:ans växelåds drev för några år sedan så dök abstinensen upp.....

Åkte ner o lånade farsgubbens intruder, med sprojtlans Jardine piper på....
Tog ut den på favoritvägen och skrapade Jardin piper....

Helvete va arg han va gubben :)
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Åkte ner o lånade farsgubbens intruder, med sprojtlans Jardine piper på....
Tog ut den på favoritvägen och skrapade Jardin piper....

Helvete va arg han va gubben :)

Extrem avundsjuka brukar inte sällan yttra sig på det viset.
Du visade hur man kör hoj med en hoj som...inte går att köra som en hoj. Typ...:D

@ WiseAss Beklagar till hojköpet. Ska bli kul att se vad du kan göra mindre fult på den:tummenupp ;)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Farsan hade en sån förut. Sadeln är fan inte skön att sitta på speciellt inte att sitta bak.
Numer kör han samma modell fast 1800cc och mycket nyare. Den sadeln är fan bredare än min soffa.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top