Jämföra CBR125 och NSR125?!

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
hejsan. Hade, som sagt tidigare, planerat att åka till tyskland och importera en Honda NSR 125. Men nu när jag kollat runt lite har jag lite svårt att bestämma mig för om jag ska ta en NSR eller en CBR.

Så nu tänkte jag att ni kan hjälpa mig att jämföra dessa så att jag vet vilken som passar mig bäst..

Vad jag vet hittills, är att cbr, tror jag iaf, är större än nsr.
CBR är ju 4takt och har alltså mer bottendrag och kraftigare motor vid lägre varvtal än vad nsr har. Dock antar jag att nsr har högre tophastighet än vad cbr har?

Vad ligger tophastigheten på nsr när den är strypt?

Vad ligger den på CBR när den är strypt respektive ostrypt?

Mina behov är att den helst ska kunna hålla 100-110 strypt. Tror inte jag kommer ha den strypt sen, men inte säker.

Har CBR samma "finesser" som nsr har, t.ex strömbrytare då stödet är nere, centralstöd m.m?

Finns det nån hemsida med mycket både grundläggande och detaljerad information om de båda hojarna?

Tacksam för snabba svar då det är mindre än en vecka tills vi ska åka.

MVH // Jojje!

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
JojjeL skrev:
2195775 hejsan. Hade, som sagt tidigare, planerat att åka till tyskland och importera en Honda NSR 125. Men nu när jag kollat runt lite har jag lite svårt att bestämma mig för om jag ska ta en NSR eller en CBR.

Så nu tänkte jag att ni kan hjälpa mig att jämföra dessa så att jag vet vilken som passar mig bäst..

Vad jag vet hittills, är att cbr, tror jag iaf, är större än nsr.
CBR är ju 4takt och har alltså mer bottendrag och kraftigare motor vid lägre varvtal än vad nsr har. Dock antar jag att nsr har högre tophastighet än vad cbr har?

Vad ligger tophastigheten på nsr när den är strypt?

Vad ligger den på CBR när den är strypt respektive ostrypt?

Mina behov är att den helst ska kunna hålla 100-110 strypt. Tror inte jag kommer ha den strypt sen, men inte säker.

Har CBR samma "finesser" som nsr har, t.ex strömbrytare då stödet är nere, centralstöd m.m?

Finns det nån hemsida med mycket både grundläggande och detaljerad information om de båda hojarna?

Tacksam för snabba svar då det är mindre än en vecka tills vi ska åka.

MVH // Jojje!

Jag svarar på de frågorna jag kan.

1. NSR är större.

2. NSR piskar CBRen i toppfart så de stänker om det.

3. Strypt NSR vet jag itne men ostrypt går den i 150-160 km/h

4. CBRen är inte strypt, den är en 4-taktare.

5. ?

6. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=63789 FAKTA OM NSR!

NSR ägarna får säga till om något är fel, detta är vad jag har läst iaf.

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
oj snabba svar. Tror du har övertygat mig om en nsr. Har ingen större lust att puttra runt i 100 på motorvägar. Tycker dock att cbr ser skönare ut och bättre sittställning, men jag slopar nog cbr då och tar nsr :)

OccT

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki zx9r
JojjeL skrev:
2195855 oj snabba svar. Tror du har övertygat mig om en nsr. Har ingen större lust att puttra runt i 100 på motorvägar. Tycker dock att cbr ser skönare ut och bättre sittställning, men jag slopar nog cbr då och tar nsr :)

Skulle jag också ha gort :hihi

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
JojjeL skrev:
2195855 oj snabba svar. Tror du har övertygat mig om en nsr. Har ingen större lust att puttra runt i 100 på motorvägar. Tycker dock att cbr ser skönare ut och bättre sittställning, men jag slopar nog cbr då och tar nsr :)

Hur lång är du?

CBRen är nämligen väldigt liten och smal.

Edit:

190 cm stoffe på CBR. :D

Bifogat

• blabla0041.jpg
    blabla0041.jpg
    110.1 KB · Visningar: 110

Eldur

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
Honda CBR 125 -05, Kawasaki ZX6 C -88
Den stora frågan är väl vad man är ute efter...

Ska man köra lagligt (strypt) ska man definitivt köpa cbren, ostrypt är nsren bättre.

En strypt nsr går inte mycket fortare än en cbr, ostrypt däremot finns det en skillnad.

Toppfart för min cbr ligger förmodligen runt 115-120

4-takt är bättre eftersom du slipper meka så mycket, driftsäkerhet,
2takt är bättre främst genom hastigheten.

Vad gäller finesser tror jag att de är ungefär likvärdiga, dock är ju cbren en nyare modell.

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Tacktack för svaren. Oj cbren var mycket mindre än vad jag trodde.

Själv tycker jag att cbren är snyggare då den ser modernare ut, men vid närmare eftertanke föredrar jag designen på NSR ändå. Jag har nog bara stirrat mig blint på den :)

Jag är knappt 180 lång.

Jag körde en hyosung 4taktare på körskolan och den var otroligt skön att köra. Den var stark på låga varvtal och man behövde inte hålla den på höga varvtal bara för att starta när man släppte kopplingen.

Fast då jag är lite av en fartdåre och inte har nån lust att bli omkört på motorvägarna föredrar jag en hoj som går i 120/130+. 160 låter inte så dumt :)

kommer med största sannorlikhet att strypa av den då jag har förstått att man ska ha enorm otur om man ska åka dit på det.

Förästen, en fråga när jag ändå är igång. Är det någon som vet nått om hastighetslagarna i tyskland gällande 125cc? På tyska annonssidorna står det ofta 80km/h på de flesta. Betyder det att hojarna bara går i 80 eller att hastighetsgränsen på tysk mark är 80km/h?? Har inte riktigt fått nån klar syn på det hela...

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
JojjeL skrev:
2196003 Tacktack för svaren. Oj cbren var mycket mindre än vad jag trodde.

Själv tycker jag att cbren är snyggare då den ser modernare ut, men vid närmare eftertanke föredrar jag designen på NSR ändå. Jag har nog bara stirrat mig blint på den :)

Jag är knappt 180 lång.

Jag körde en hyosung 4taktare på körskolan och den var otroligt skön att köra. Den var stark på låga varvtal och man behövde inte hålla den på höga varvtal bara för att starta när man släppte kopplingen.

Fast då jag är lite av en fartdåre och inte har nån lust att bli omkört på motorvägarna föredrar jag en hoj som går i 120/130+. 160 låter inte så dumt :)

kommer med största sannorlikhet att strypa av den då jag har förstått att man ska ha enorm otur om man ska åka dit på det.

Förästen, en fråga när jag ändå är igång. Är det någon som vet nått om hastighetslagarna i tyskland gällande 125cc? På tyska annonssidorna står det ofta 80km/h på de flesta. Betyder det att hojarna bara går i 80 eller att hastighetsgränsen på tysk mark är 80km/h?? Har inte riktigt fått nån klar syn på det hela...

Jag personligen hade inte köpt en 80km/h hoj.
Har under åren sett många trådar angående 80km/h-are som går skit och ingenting och är krångliga som fan att ostrypa.

Jag hade satsat på en NSR av nyare modell.
CBRen är ju sååå liten.
Om du ska ha något att konkurera mot NSR en med så ta en Varadero 125a.

Dom är stooora, maffiga, V-Twin 125cc fyrtakt, sitter som en gud, låter som en djävul men går ingenting.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
En NSR av nyare modell framför alla 125or i den prisklassen, speciellt CBR 125 ? Tycker dom har misslyckats rejält och gjort en moped av nya 125an. Visst 4T är 4T men ketchupeffekt är rätt kul ändå faktiskt.

RS framför nyare NSR ? Nähä. Ungefär samma effekt, billigare i drift, snyggare och HONDA. Hur kan man då vilja ha en RS ? :hihi

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nsr går ju säkert bra mycket fortare men man får tänka på att de är väll en äldre cykel (tillverkas den längre?) Till saken det är ju en 2-taktare och kräver därför mycket mer underhåll än vad en 4-taktare gör.

Cbr där kan som som värst få kolla oljenivån medans du kommer få byta kolv med ca 1500mils intervaler eller liknade på cbr.

Jag har kört cbr och tycker den funkade fint, jag drog den till 130 på mätaren "skitnödig , hemlängtan och nedförbacke" ne då men den gick att komma upp i 130km/h och då kör man lagligt med den. Allltså det finns inte mer kräm att få ur den.

2-takt
-massa service
-kostar mer
+går fort
-inget vrid
+går att trimma
-dyr vid inköp

4-takt
+ingen service typ
+vrid
+går inte köra annat än lagligt
-lite tanig (däck, sving osv)
+billig vid inköp

stoooffe skrev:
2195930 Hur lång är du?

CBRen är nämligen väldigt liten och smal.

Edit:

190 cm stoffe på CBR. :D

du är bara älg lång :hihi

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
min polare skulle köra upp med körskolans cbr.. han kunde inte bromsa från 90 fast dom flyttade bromsmärket 40meter längre fram!! fick upp den i80

säger väll det mesta

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Oj många svar. Ja ni har definitivt övertygat mig om en NSR. Förmodligen blir det en -97a/ -98a. De flesta ligger ju på runt 1.200 euro. RSen såg ganska intressant med men jag vet att honda är ett kvalitétsmärke och de gör bra, driftsäkra motorcyklar. Aprilia förknippar jag främst med scootrar och mopeder. Fast det är bara min syn på saken, det finns nog mycket jag inte sett och hört.

Varaderon var stor. Förmodligen skön att ha och ser ut att vara mycket mer än 125cc. Dock kan jag tänka mig att den, precis som ni säger, är kass och går skit.

Mr Helmut: Tack för jämförelsen. När det gäller service och sånt har du nog mycket rätt i, och där hade jag föredragit en cbr. Men jag tycker den är alldeles för liten, och känns lite slö. 130 är ju fortare än vad man får köra men jag tänkte mest på omkörningar etc. Köra på motorvägen, bakom en fet lastbil, och inte ha nån chans att kunna komma om den. Det är hemskt. Att köra hoj bakom lastbilar är en dödssynd, vinglar som fan och man kastas fram och tillbaka av turbolensen.

Servicen på en NSR kan jag stå ut med. Har en mckunnig pappa som dessutom har en stor verkstad och där finns allt som behövs för att meka hoj. Plus att jag tycker det är galet skoj att skruva på hojar, dels att jag lär mig nått och dels att man får känslan av "kan själv" :)

Tack grabbar för alla svar. Känns skönt att ha er, annars är jag rädd att jag köper fel och blir missnöjd.

Förästen ingen som vet nått om 125cc hastighetsgräns i tyskland? Får inte nån riktig förståelse för det.

AntiAntonAnt

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2004
Hoj
Tuono -04
JojjeL skrev:
2197245 Oj många svar. Ja ni har definitivt övertygat mig om en NSR. Förmodligen blir det en -97a/ -98a. De flesta ligger ju på runt 1.200 euro. RSen såg ganska intressant med men jag vet att honda är ett kvalitétsmärke och de gör bra, driftsäkra motorcyklar. Aprilia förknippar jag främst med scootrar och mopeder. Fast det är bara min syn på saken, det finns nog mycket jag inte sett och hört.

Varaderon var stor. Förmodligen skön att ha och ser ut att vara mycket mer än 125cc. Dock kan jag tänka mig att den, precis som ni säger, är kass och går skit.

Mr Helmut: Tack för jämförelsen. När det gäller service och sånt har du nog mycket rätt i, och där hade jag föredragit en cbr. Men jag tycker den är alldeles för liten, och känns lite slö. 130 är ju fortare än vad man får köra men jag tänkte mest på omkörningar etc. Köra på motorvägen, bakom en fet lastbil, och inte ha nån chans att kunna komma om den. Det är hemskt. Att köra hoj bakom lastbilar är en dödssynd, vinglar som fan och man kastas fram och tillbaka av turbolensen.

Servicen på en NSR kan jag stå ut med. Har en mckunnig pappa som dessutom har en stor verkstad och där finns allt som behövs för att meka hoj. Plus att jag tycker det är galet skoj att skruva på hojar, dels att jag lär mig nått och dels att man får känslan av "kan själv" :)

Tack grabbar för alla svar. Känns skönt att ha er, annars är jag rädd att jag köper fel och blir missnöjd.

Förästen ingen som vet nått om 125cc hastighetsgräns i tyskland? Får inte nån riktig förståelse för det.

Hehe hoppas du nu bara hittar en bra NSR så du inte blir besviken på oss. :tummenupp

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
JojjeL skrev:
2197452 Jamen.. de NSR som det står 80km/h på. Betyder det att hojen bara går i 80? Det är ju värdelöst.

ja dom går bara i 80km/h. I Tyskland kan man ta ett lättare MCkort om man vill. Men då får man bara köra i 80km/h.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
JojjeL skrev:
2197245 Oj många svar. Ja ni har definitivt övertygat mig om en NSR. Förmodligen blir det en -97a/ -98a. De flesta ligger ju på runt 1.200 euro. RSen såg ganska intressant med men jag vet att honda är ett kvalitétsmärke och de gör bra, driftsäkra motorcyklar. Aprilia förknippar jag främst med scootrar och mopeder. Fast det är bara min syn på saken, det finns nog mycket jag inte sett och hört.

Oroar du dig inte för att skruva tycker jag du ska slå till på en rs 125

Går bra(ca 160-170 orginal) och har grymm väghållning , sen ser den bra ut också tycker jag :tummenupp

Min förra:)

Bifogat

• DSC01577.JPG
    DSC01577.JPG
    96.9 KB · Visningar: 50
  • cool.JPG
    cool.JPG
    102.3 KB · Visningar: 55
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras