Jämförelse GPS <-> hastighetsmätare

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag gjorde ett litet ovetenskaplig test av min hastighetsmätare i helgen genom att jämföra den mot en GPS som jag fäste bredvid mätaren.

Det verkar som om min mätare visar ungefär +5 km/h fel vid hastigheter upp till runt 60 km/h, därefter +5 till +7 km/h fel vid hastigheter mellan 60-100 km/h, över 100 km/h så låg felet någonstans mellan +8 och +10 km/h fel.

Är det någon som gjort ett liknande test och vilka fel har ni i så fall uppmätt på era hojar?

Går det att kalibrera hastighetsmätaren på något sätt för att få en mer exakt visning? I och för sig så är det ju kanske bra med lite glädjesiffror så att man har en liten marginal, men det vore ändå roligare om mätaren visade verklig fart :).

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Jag har funderat lite på hur exakta gps:er verkligen är...

Dom har i _bästa_ fall en noggrannhet på ca 1dm. Om man normalt har en noggrannhet på 0,5m så kan vi ju anta att gps:en inte stämmer riktigt perfekt... 1m skillnad (-50cm vid tillfälle A och +50cm vid tillfälle B) gör ju faktiskt en hel del på hastigheten.

Nu är jag ingen expert så jag vet inte om dom har nåt filter för att reducera skillnader och ta ett snitt. Men det är ju fortfarande inte exakt om dom tar ett snitt. Men kanske så pass exakt att vi nöjer oss?

Men för att kolla skillnader mot en annan mätare när det diffar ca 5Km/h så tycker inte jag att det låter rimligt att anta att gps:en är korrekt.

Bara en fundering....

/Lucky9

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Lucky9 skrev:

Dom har i _bästa_ fall en noggrannhet på ca 1dm. Om man normalt har en noggrannhet på 0,5m så kan vi ju anta att gps:en inte stämmer riktigt perfekt... 1m skillnad (-50cm vid tillfälle A och +50cm vid tillfälle B) gör ju faktiskt en hel del på hastigheten.

Nu är det ju så att du har mer än en satelit som mäter.
Min GPS plockar in 12 olika sateliter samtidigt, så den har alltså 12 olika referenser. Det blir alltså ganska exakt mätning.
Det är två saker som gps:er är riktigt bra på:
Att mäta hastighet och att hålla reda på vad klockan är :)

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Såhär blir det ju när man står stilla, men eftersom man mäter när man kör kanske 30 m/s så skall detta vara försummbart... en dm eller halvmeter hit eller dit e skitsamma då...

Lucky9 skrev:

Nu är jag ingen expert så jag vet inte om dom har nåt filter för att reducera skillnader och ta ett snitt. Men det är ju fortfarande inte exakt om dom tar ett snitt. Men kanske så pass exakt att vi nöjer oss?

Men för att kolla skillnader mot en annan mätare när det diffar ca 5Km/h så tycker inte jag att det låter rimligt att anta att gps:en är korrekt.

Bara en fundering....

/Lucky9

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Mingves skrev:
Har för mig att GPS bara funkar upp till 200km/h :)
Hmm, men folk använder ju GPS i flygplan och då går det ju rätt ofta fortare än 200 km/h :).

Lucky9: Intressant fundering, jag tänkte inte så mycket på att GPS:en kanske också kan ha ett fel, jag får hoppas att craze och mr_rockster har rätt angående GPS:ens exakthet :).

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Mingves skrev:
Har för mig att GPS bara funkar upp till 200km/h :)

Jo, det är ju därför som sportflygplan använder GPS för navigation och hastighetsberäkningar relativt marken...

Det påståendet gällde 1996...

Jag pratade med en av arbetskamraterna som håller på med GPS för industribruk och vid 5 sateliter eller fler så kan man komma ner på +-2 cm vid 200 km/h. Utan fixeringssignal.

GPS för precis hastighetsmätning kan enligt honom gå ner på 4 decimaler, angivet i m/s... Som sagt. Det finns två saker GPS är bra på tid och hastighet.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag testade å köra i 30 enligt hojens mätare (vågade inte köra fortare, eftersom jag bara höll GPSen i näven), och GPSn visade då på 33. Hojens mätare visade alltså lite för lite. Vet inte vad det berodde på, men jag tror att Bike skrev att RDns mätare visade ganska exakt, å jag har kanske en aning större hjulomkrets eller nåt.

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS500E
Lucky9 skrev:

En GPS som man kan köpa i handeln har en noggranhet mellan sju och tre meter om det är någorlunda mottagning. Kombinerat med t.ex. WAAS och liknande teknologi som sänder extra referensvärden så bidrar det till att du mer ofta hamnar på tre meter men aldrig någonsin 10 cm.

Och innan någon nämner att man styr krysningsmissiler med GPS så betänk att målen ofta är stora och att det inte är helt ovanligt att missilerna träffar något annat. :)

Sedan så pendlar inte nogranheten utan om den visar tre meters nogranhet och du förflyttar dig hundra verkliga meter så bör den visa detta i gps'en också om förflyttningen sker i rät linje och konstant fart. Kör man fort på krokig väg så hinner man kanske köra längre än mellan uppdateringarna än vad som utgör en rät linje från senaste uppdateringen och då ger gps'en en lägre fartangivelse än den verkliga.

Martin73

Saknar min 929:a
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 400, har haft RD350-86, CBR900RR-96 & CBR929RR-00
Jag har också jämfört GPS-hastighetsmätare, dock bara med bilen.
När GPS:en visade 90km/h visade hastighetsmätaren ca 93-94km/h. Körde i jämn fart i några kilometer och det visade ungefär likadant hela tiden.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jämförde gps o bmw r1100gs mätaren häromdagen. Mellan 50 o 130 på mätaren visade den hela tiden 6-8 km/t f mkt. Svårt läsa noggrannare på mätaren. I 940n skiljde det ca 5 km/t, 130 var egentligen 125.

Min gps sägs ha 0.1 knop (?) noggrannhet, < 0.2 km/t. Så noggrannheten räcker nog. (Det är ju inte noggrannhet i absolut position utan i tid o förflyttning som ger hastigheten..)
/u

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM