Jämförelse Streethoj

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Jag har bara provkört MT-09, men det är inte jättestor skillnad mot sittställningen på min s1000r, lite mer upprätt. Jag kör ibland 60-70 mil på en dag, för mig är det röven som säger stopp(so to speak wink wink). Fördelen med nakenhoj mot sporthoj är väl att man inte kör så jäkla fort, runt 130 börjar axlarna bli trötta. Förövrigt tyckte jag att MT-09:an var en rolig hoj, lite gungig kanske när man pressar lite. Men den jag provade var en -15 så den är säkert omgjord nu.
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Har ägt både fz8 och mt09an nu och jag tycker att fz8'an är en rätt karaktärslös radfyra.

Har plöjt ~2500 mil på min mt09a i två års tid och det går hur fint som helst. Det är en bra idé att leta efter en komfortsadel samt byta bakdämpare och fjädrar fram så har du en hoj som du kan göra allt med, iallafall för modeller -20 och bakåt. Brukar slänga på en större ruta när jag ska på längre resor.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
MT09 finns väl i en SP-variant med annan fjädring? Är de bättre?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Fast MT 09 2021 och framåt är väl ok vad gäller fjädring oavsett om det är SP eller ej?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fast MT 09 2021 och framåt är väl ok vad gäller fjädring oavsett om det är SP eller ej?
Och det är nog väldigt olika hur man upplever det.
Jag hade den första utgåvan av MT09 och kände aldring att fjädringen var något problem.
Även den Tenere 700 som jag har nu har ju tydligen helt kass fjädring, men jag har aldrig känt att fjädringen har varit någon begränsande faktor, eller ett problem överhuvudtaget.
Så man bör nog prova först innan man avfärdar den på grund av till exempel fjädringen.
Men det kan ibland vara svårt att erkänna att man är en av dom som är så jäkla medioker på att köra att man egentligen inte begränsas av materialet i en standardprodukt. :)
Men jag vill ju gärna ha Öhlinskomponenter, inte för att jag behöver det, men för att det är fint att titta på - nog så viktigt :tummenupp
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag har en BMW F800R, jag har kört dagsetapper på 50-60 mil, på krokvägar förstås. Trots att jag har passerat det ”magiska” 50, man behöver ju inte känna efter så noga…

61CDB25B-0D08-4646-8CED-CA84F0D645B0.jpeg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Och det är nog väldigt olika hur man upplever det.
Jag hade den första utgåvan av MT09 och kände aldring att fjädringen var något problem.
Även den Tenere 700 som jag har nu har ju tydligen helt kass fjädring, men jag har aldrig känt att fjädringen har varit någon begränsande faktor, eller ett problem överhuvudtaget.
Så man bör nog prova först innan man avfärdar den på grund av till exempel fjädringen.
Men det kan ibland vara svårt att erkänna att man är en av dom som är så jäkla medioker på att köra att man egentligen inte begränsas av materialet i en standardprodukt. :)
Men jag vill ju gärna ha Öhlinskomponenter, inte för att jag behöver det, men för att det är fint att titta på - nog så viktigt :tummenupp
Nå det beror ju på hur man kör och vad man är van med, men kanske framförallt på gatan åtminstone hur mycket du väger. Ligger man på sjutti pannor och kör "lugnt" kan den duga utmärkt, men pressar du 110 och bromsar väl sent in i kurvorna så kan den dyka lite.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Alltså, heter det inte "streethoj" av en anledning? :fakta Haft några nakna hojar: Monster, FZ6 och FZ1 och dom suger under långa motorvägsetapper -vilket iofs alla sporthojar jag haft också gjort (utom möjligen Hayabusa men den är ju inte så sportig egentligen....ja ni hajar.)

Skulle satsa på något med kåpa, upprätt körställning och riktigt riktigt mjuk och go dyna:tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Alltså, heter det inte "streethoj" av en anledning? :fakta Haft några nakna hojar: Monster, FZ6 och FZ1 och dom suger under långa motorvägsetapper -vilket iofs alla sporthojar jag haft också gjort (utom möjligen Hayabusa men den är ju inte så sportig egentligen....ja ni hajar.)

Skulle satsa på något med kåpa, upprätt körställning och riktigt riktigt mjuk och go dyna:tummenupp

Åkte på några längre turer med min SMR 990. Första gången jag åkte till Norge hade jag originalsadeln och det var verkligen ingen höjdare. Kunde fan knappt sitta redan dag 2, och när man väl satt sig och börjat åka gör det lika jävla ont att resa sig upp. Köpte en "Ergoseat" (tror det är samma som sitter original på SMT 990) och det gjorde hela skillnaden.
Som mest körde jag Piteå - Örebro på samma dag. Totalt blev det närmare 110 mil inklusive en liten omväg förbi brorsan.

Nu kör jag 1290 SA-S och den skulle jag kunna köra dygnet runt utan större problem med komforten. Att en gatcykel av modernt snitt inte skulle duga för tripper på 20-30 mil känns helt befängt. Då är jag ändå snart 50 och allmänt bekväm av mig.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top