Jämförelse! SXV 550 eller 690 SMC

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
--massa bra åsikter---
Som sagt helt olika karaktärer båda med sin charm. Att cyklarna sen väger lite mer, min RXV nyvägd väger 118 kg mot en 525:as 115 kg tycker jag inte märks då chassiet är slimmat o relativt lättstyrt, helt annat än 690 som är o känns mera brukshoj. Vettiga cyklar alla tre ja nämnt men med olika charm
Hur i hela friden har du fått ner den till 118 ?
Vid samtidig vägning på SM i Östersund förra året vägde den ena SXVn 129 och den andra 131. Lättast var en gamelyamma-450 som gled in på 112. Lättaste husa var Stoffys på 116, samma som en CRF. En RMZ gled in strax över. Min 650 kom in på runt 120. Rontas 560 låg strax under 120 om jag minns rät. Alla cyklar hade lite olika mängder soppa, titangrejer, batterier osv och siffror är fritt ur minnet men ganska rätt. Såklart skiljer det lite mellan vågar osv men att det ska slå så mkt som du säger låter osannolikt. Dessutom att en RXV skulle ligga så nära en 525a.

Tankar om det, kan det skilja så mkt mellan RXV/SXV ? :)

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Haha Selin, kanske får prova det satans 15-drevet då!
Men hoppas att det inte ska behövas efter moddningar...

Ja Supermoto, kanske var fel hoj :) Men va faan, den har ju 9/10 rätt i övrigt för mig, så jag får väl hamra på moroten tills den går som den ska, så länge det inte blir race-intervall på service, det är viktigare för mig än max pulver.
Enklast vore väl en annan kam, som flyttar ner vridet i registret, men tror inte det finns än...

Kenpro

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
aprilia
Rxv:n är lättare men måhända att vår våg på jobbet inte stämmer, vikten är torrvikt o allt lullull bortplockat min 525 fick jag till 114-115kg på samma våg dock ett par år tidigare. Nog ältat om detta ämne, vårat malande på ett forum gör ju inte det lättare för någon att välja hoj. PÅ Aprilias sida ska en -08 RXV väga 114 kg torr utan blinkers mm o med endurosystemet. Så mina 118 stämmer nog skapligt ändå. Vad SXV väger har ja ingen aning om tyvärr.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Rxv:n är lättare men måhända att vår våg på jobbet inte stämmer, vikten är torrvikt o allt lullull bortplockat min 525 fick jag till 114-115kg på samma våg dock ett par år tidigare. Nog ältat om detta ämne, vårat malande på ett forum gör ju inte det lättare för någon att välja hoj. PÅ Aprilias sida ska en -08 RXV väga 114 kg torr utan blinkers mm o med endurosystemet. Så mina 118 stämmer nog skapligt ändå. Vad SXV väger har ja ingen aning om tyvärr.

I mina reg.papper så står det 140kg. Men den känns lättare än min 660 på 138kg.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mr Helmut hur kör du då? tävlar??
grymt sugen på SXV 550 men ska göra mig av med Aprilia 125 rs först!

Nej jag tävlar ej. Använder den till krokiga vägar och lite gocartbana nu. Har börjat åka med som hjälpinstruktör åt SMC:)

Hör med hojgaraget:tummenupp Min förra mc finns där nu.

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Om du ska köra på gatan så skulle jag tagit 690 (SMC) och om man istället skulle köra på gata så skulla jag tagit aprilian :)

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Men vilken årsmodell ska man satsa på sxv:en då?
Hört att -06:eek:rna hade mycket fel, men hur e det med -07,
Kenpro sa tidigare i tråden att det är -08 och inget annat som gäller?

Kenpro

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
aprilia
Sa ej att inget annat gäller, men har man möjligheten att välja, så bör man ta -08 modellerna då de har ganska mycket uppdateringar, o är bättre ihopskruvade generellt. Har ej hört några större felrapporteringar på 08 modellerna.

Jeffie

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
1995, Cagiva Mito
Snacka om lyfta en gammal tråd. Men det är så att jag går i exakt samma funderingar som denna tråden skapades för.
Står i valet om att köpa en aprilia eller en ktm.
Använder hojen för att åka gata. Rent av busa.
Åker idag på en KTM 640 från 03 tror jag. Första tanken på den var att det var lite klumpig. Sedan gick en kompis och köpte en Ktm 690 SM. Och det kändes med "klumpig".

Har inte kört en SMC eller Aprilia men efter det jag kört av dem 2 ovan så vet jag att jag vill ha en "smidigare" hoj och tittar då på dessa.

Är det rätt och välja mellan?
Pratar inte nya hojar. Pratar Aprilia 08 framåt och SMC.
Vet att det varit mycket problem med aprilia men 08 verkade dem göra en uppdatering. Hur har det sett ut sedan dess? Dem som finns kvar nu borde väl funka?
Angående service intervallerna så säger Aprilia att man ska byta olja efter 300 mil. Och kolvar på 600. Dock är det många som har kört 300timmar med sina på gatan och tagit ut kolvarna och dem har sett ut som nya efter uppmätning och bara satt ihop det med nya ringar. Vad säger ni om det?
Inte rädd för skruva. Har gjort det mycket förr.

Vill ha den bästa hojen för åka förbi bilar på bakhjulet. Lätt sagt.. :D

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jag har åkt Husa 450 -08 vs KTM 640 -05 och 625SMC -04. Husan är alla dagar smidigare men sjukt mycket mer underhåll oxo. På gata skulle jag säga att det inte spelar nån roll, men min definition av klumpig är att den är trög o svänga. Polaren hade n 660 o åkte utan problem bakhjul hela den 7km långa rakan där jag bor iaf, med helt orginal hoj, så det är nog mest en teknikfråga :)

Aprilia är italiensktn vilket innebär mycket själ och reservdelar brukar vara si o så med o få tag på i tid vad jag förstått...

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Hojlös...
SXV 550 är I en annan klass måste jag säga, har haft 640, 625 och 660 innan och nu en SXV.
Tror jag är lite för gammal hehe..

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Så mycket snack om man ska åka gata eller inte..

Satt i en glad diskussion med två kollegor. De ansåg att en mc ska man kunna åka 50 mil med en dag minst! Själv har jag min mc som en leksak.. Jag kör gata och bana ibland. Är banan mer än nån mil bort så tar jag hellre dit hojen på släp. Har en KTM 525 nu, men haft två olika 660 innan och en husaberg 650. Så lite sporthojar där i mellan.. Jag köpte en 525a nu för att jag inte är beroende av hojen, jag vill att den ska vara så rolig som möjligt när jag vill ut och leka eller köra bana.

Poängen är väl att man inte ska snöa in sig på begreppen bana eller gata utan mer hur du använder hojen :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så mycket snack om man ska åka gata eller inte..

Satt i en glad diskussion med två kollegor. De ansåg att en mc ska man kunna åka 50 mil med en dag minst! Själv har jag min mc som en leksak.. Jag kör gata och bana ibland. Är banan mer än nån mil bort så tar jag hellre dit hojen på släp. Har en KTM 525 nu, men haft två olika 660 innan och en husaberg 650. Så lite sporthojar där i mellan.. Jag köpte en 525a nu för att jag inte är beroende av hojen, jag vill att den ska vara så rolig som möjligt när jag vill ut och leka eller köra bana.

Poängen är väl att man inte ska snöa in sig på begreppen bana eller gata utan mer hur du använder hojen :tummenupp

:tummenupp Tycker också att hojen bara är en leksak, ska jag åka 50 mil så tar jag hellre tåget.

Jeffie

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
1995, Cagiva Mito
Så det jag kommit fram till av era inlägg är.
SXV om jag bara ska busa runt och inte ta mig längre än komunsgränsen
KTM om jag vill ta mig några mil runt där jag bor men inte lika rolig och busa med.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Så det jag kommit fram till av era inlägg är.
SXV om jag bara ska busa runt och inte ta mig längre än komunsgränsen
KTM om jag vill ta mig några mil runt där jag bor men inte lika rolig och busa med.

Kan ju åka flera mil med en sxv också om du ska ut och åka. Körde ibland min husa från sthlm till uppsala för att köra rörken sen hem igen. Klart det funkar! Men iom att det är ett fordon som kräver lite omsorg så är det ju inget man pendlar med och är beroende av.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy