RandomDude
Gudomlig sporthojare
Jag har en Triumph Street Triple -13, som går mycket bra genom hela registret förutom att gasen är ganska ryckig på låga varv vid mycket lågt gaspådrag. Främst när man går från att ha 0% gas till att gasa lite så blir det ofta ryckigt, äldre förgasarhojar är betydligt mjukare och jämnare just där.
Vad jag förstår är detta ett problem i nästan alla nyare hojar eftersom tillverkarna pressat blandningen till att vara så snål som möjligt för att klara avgaskrav och för att få bättre bränsleekonomi. Jag hittade en bra artikel som diskuterar just detta fenomen med nyare hojar: http://www.asphaltandrubber.com/popular/motodna-jerky-throttles/
På Triumph är det väldigt lätt att mappa om ECU:n. Man kopplar bara in första bästa OBDII interface som man köper för 200 kr med Bluetooth och sedan kör man en app i telefonen eller plattan så kommer man åt hela bränsletabellen i original ECU:n.
Frågan är nu om någon har erfarenhet av att feta till blandningen under 5000 rpm och under 10 % gas för att få en jämnare och mer kontrollerbar gas just där?
- Hur mycket ska man ändra för att få jämnare gång?
- Kan något ta skada av att man trycker i för mycket bränsle vid låga varv och liten gas?
- Bör jag göra dessa ändringar i en bänk, även fast jag inte har för avsikt att ändra något på fullgas?
![unnamed.jpg unnamed.jpg](https://www.sporthoj.com/forum/data/attachments/370/370048-16c634e1c089bacbc44bd06e6908db70.jpg)
Vad jag förstår är detta ett problem i nästan alla nyare hojar eftersom tillverkarna pressat blandningen till att vara så snål som möjligt för att klara avgaskrav och för att få bättre bränsleekonomi. Jag hittade en bra artikel som diskuterar just detta fenomen med nyare hojar: http://www.asphaltandrubber.com/popular/motodna-jerky-throttles/
På Triumph är det väldigt lätt att mappa om ECU:n. Man kopplar bara in första bästa OBDII interface som man köper för 200 kr med Bluetooth och sedan kör man en app i telefonen eller plattan så kommer man åt hela bränsletabellen i original ECU:n.
Frågan är nu om någon har erfarenhet av att feta till blandningen under 5000 rpm och under 10 % gas för att få en jämnare och mer kontrollerbar gas just där?
- Hur mycket ska man ändra för att få jämnare gång?
- Kan något ta skada av att man trycker i för mycket bränsle vid låga varv och liten gas?
- Bör jag göra dessa ändringar i en bänk, även fast jag inte har för avsikt att ändra något på fullgas?
![unnamed.jpg unnamed.jpg](https://www.sporthoj.com/forum/data/attachments/370/370048-16c634e1c089bacbc44bd06e6908db70.jpg)