Jättepoliskontroll i Jkpg

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Gamla BMW:n har några hästar mer än den nya, men båda ligger över 100 hk. Åkte dit för fortkörning för nån månad sen och passade på att fråga. Enligt polisen hade han inga problem att hänga på snabba hojar på motorvägen men jag tvivlar på att den toppar mer än runt 250km/h och accet lär ju inte vara så jättebra.

Ja dom hänger säkert med i närmare 300 knutar som jag anser att "snabba hojar" går i :hihi
Sen kan man ju förstå att han har lite svårt för att stå och säga "Våra hojar är asslöa, andra hojar kör ifrån oss hur lätt som helst och dom behöver inte ens anstränga sig"...

Vad är det för straff på smitning egentligen? Om man inte stannar, försöker köra ifrån dom, inser att det går dåligt och väljer o stanna istället för att det slutar på nått dumt sätt...? Klarar man sig från fängelse?

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Vet inte om detta stämmer men hörde att kablarna som ligger över vägen (halmstad) är i förberedande syfte för hastighetskontroller. Kan det stämma?

Japp, har hört samma historia! och att anledningen till att det finns TVÅ trådar som går över vägen är till för att mäta hastigheten på både 2 och 4 hjul :S
Distansen varierar mellan dessa trådar beroende på hastighet som den nuvarande vägen har...
vette faen om det är en myt..men jag tycker det låter lagom sannolikt/paranoid :S

Eiik

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
Buell XB12R
Kablarna ligger där för att räkna antalet bilar/fordon som passerar en viss sträcka.

Edit, tjenare va sen jag va :)

Last edited:

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Då va(den felaktiga) boten betald då... Försökte förklara för både polis och tigsrätt att kan dom skriva fel på bötesbelopp så kan dom väl skriva fel på farten också men de verkar som lönlöst att dra de vidare....Osportsligt att ha en så förbannat fin polisDAM :tuttar som plockar en för fortåkning med....

drutten^

I'll have a slize of your mother
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
honda cb125t 1975
Kablarna kan väl endå inte mäta hastighet eftersom det beror ju helt och hållet på hur långt hjulen sitter ifrån varandra och hur stora hjul man har? :S

annars ifall dom mäter hastighet så får dom nog ganska fel resultat eftersom att en motorcykel tex har mycket kortare än en hjulbas än en bil. eller har jag tänkt fel? :O

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kablarna kan väl endå inte mäta hastighet eftersom det beror ju helt och hållet på hur långt hjulen sitter ifrån varandra och hur stora hjul man har? :S

annars ifall dom mäter hastighet så får dom nog ganska fel resultat eftersom att en motorcykel tex har mycket kortare än en hjulbas än en bil. eller har jag tänkt fel? :O
Mitt resonemang:
När det ligger dubbla kablar mäter de typiskt tiden från framhjulet kör över första kabeln, till det kör över den andra kabeln. Har du sedan avståndet mellan kablarna kan du få en uppskattning av hastigheten. Det kan omöjligt ge 100% rätt hastighet eftersom kablarna kan flytta sig lite åt ena eller andra hållet, men de kan se om det kommer en massa fordon som kör över dem i dubbla hastigheten jämfört med medelhastigheten..
Nästa omgång hjul (bakhjul, släp etc) kommer ju att ha ganska exakt samma tid över kablarna. Eftersom de har hastigheten kan de räkna ut avståndet mellan hjulen och klassa vilken typ av fordon det är (MC < Bil < Lastbil)

Om jag nu har rätt här så borde en slangning över kablarna förbrylla dem lite :yoparty

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...