Jävla Eu, 25 kw

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
ktm 640
Någon mer än jag som inte haft hoj mellan 18-20 år pga protest mot korkade regler?!

Jag ska börja köra hoj igen 9 juli då jag får mitt tyngsta kort. =)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Korkade? Knappast!

Personligen tycker jag att det borde vara en stegvis höjning av tillåten effekt åren efter att man har tagit kortet oberoende ålder. Ex:

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

skulle nog minska olyckorna ordentligt om man samtidigt skärpte straffet för fusk!

//jaG

TTR skrev:
Någon mer än jag som inte haft hoj mellan 18-20 år pga protest mot korkade regler?!

Jag ska börja köra hoj igen 9 juli då jag får mitt tyngsta kort. =)

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
TTR skrev:

Hoppas att det var/är fler en du som håller denna typ av "protest",
Har de ändrat reglerna ännu :D

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
letar...
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

Håller faktiskt med dig. Är 19 år och håller på att ta hojkort.
Ok att det känns lite trist att man inte får köpa den hojen man själv vill och sen själv avgöra hur man ska köra, men det är ju om man tänker efter en vettig regel som jag förstår tanken bakom.

Sen man började köra hoj så har man ju fått en större respekt för det och den behöver nog höjas ett par snäpp till innan man ska köra obegränsad.

Det som jag däremot tycker är helt värdelöst är att det är så många som fuskar att man inte får billigare premie FAST man kör strypt!!! Det känns ju helt sjukt?! Förstår varför det är så men borde vara hårdare straff för fusk istället... Själv tänkte man ju faktiskt köra strypt å lära sig hantera hojen ordentligt innan man kör någon värsting. Har ingen lust att bli "en i statistiken" och bidra till ännu högre premier... :rolleyes:

Men men, det är min åsikt...

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

Personligen tycker jag att det borde vara en stegvis höjning av tillåten effekt åren efter att man har tagit kortet oberoende ålder. Ex:

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

skulle nog minska olyckorna ordentligt om man samtidigt skärpte straffet för fusk!

//jaG

Jag håller med om att det kan vara bra med en begränsning de första åren, men 25 kW tycker jag är en altför låg gräns. Man måste kunna börja med en 600 off-road hoj utan att strypa den. Sätter man gränsen lite vettigare så tror jag att det är mindre risk för fusk. Börja på 40 kW och stega i kanske två steg upp till obegränsad.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Hade mellankort och körde mellanhoj mellan 20-22.
Sjysst med billigare premie :tummenupp

Tycker absolut idén är bra, men att man måste strypa ner hojarna så de går skit är inte speciellt kul.

Känns bättre med tex en 50hk gräns utan strypning så att det finns ett gäng hojar man får köra utan att mecka med strypningar. Då försvinner ju också problemet med att nästan alla rycker strypningarna.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
c9h13no3 skrev:
Det som jag däremot tycker är helt värdelöst är att det är så många som fuskar att man inte får billigare premie FAST man kör strypt!!!

Med mellankort och mellanhoj kan man försäkra efter strypt effekt hos bilsport&mc.

F/F

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
GSXR-1000 K7
och vad är det för straff om man kör 1. tung-mc med mellankort?
2. strypt på papper men ej i verkligheten?
fredrik, nyfiken bara

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
letar...
Dez skrev:
Med mellankort och mellanhoj kan man försäkra efter strypt effekt hos bilsport&mc.

Jaså?! JÄTTETACK FÖR INFON ISF! :Bugar :Bugar :Bugar

Tyckte jag läste något annat där när jag kollade förut. Det låter ju toppen!!! Hade gett upp hoppet nästan. Du är min hjälte!!! Minst! :tummenupp

c9h13no3

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
letar...
PULVER skrev:
och vad är det för straff om man kör 1. tung-mc med mellankort?
2. strypt på papper men ej i verkligheten?
fredrik, nyfiken bara

Vad jag förstått är det olovlig körning... Det kan väl bli dagsböter om man har osis? Inte hundra på straffet, men rätt säker på att det är olovlig körning...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Straffet är endel böter och indraget körkort.. Vill ni veta hur stor risken för att torska är så kan ni söka :)

Och nej det där om att trafikförsäkringen inte gäller om man kör olovligt är skitsnack, den gäller alltid sålänge man inte är rattfull etc.. (Däremot kan man få problem med vagnskadeförsäkring, om man har en sådan)

F/F

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
GSXR-1000 K7
c9h13no3 skrev:

Tyckte jag läste något annat där när jag kollade förut. Det låter ju toppen!!! Hade gett upp hoppet nästan. Du är min hjälte!!! Minst! :tummenupp

jag ringde och hörde med dom om just det och fick svaret
att dom inte försäkrar sporthojar nyare än -94
pga det ökade antalet olyckor i dom klasserna men du kan ju alltid prova
tror du får samma svar. /fredrik

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
c9h13no3 skrev:

De är ju tjuriga med klass 7 hojar så det är ju inte säkert att de klassar tex en strypt R1:a som klass 2 och försäkringen blir gratis.

Det var iaf inga problem med min SZR660. Klass 4 orginal blev klass 2 och försäkringen hamnade på 4000:- Hel, Helår på mej, 21 år, dyraste zonen :tummenupp

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
PULVER skrev:
jag ringde och hörde med dom om just det och fick svaret
att dom inte försäkrar sporthojar nyare än -94
pga det ökade antalet olyckor i dom klasserna men du kan ju alltid prova
tror du får samma svar. /fredrik

Det låter ju mysko :va

Det har ju alltid varit så att alla bolag måste erbjuda trafikförsäkring.
Bilsport har då haft som princip att bara teckna trafik för klass 7 hojar för 24700:-/år (vilket även min gamla häck från -91 skulle kostat)

F/F

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
GSXR-1000 K7
Dez skrev:
Det låter ju mysko :va

Det har ju alltid varit så att alla bolag måste erbjuda trafikförsäkring.
Bilsport har då haft som princip att bara teckna trafik för klass 7 hojar för 24700:-/år (vilket även min gamla häck från -91 skulle kostat)

okey nu vart jag skakis, :confused: jag ringde om en r6-02 som jag skulle strypa och har mellan kort och frågade om försäkring sa varken hel,halv,trafik
fick bara svaret att dom som sagt inte täcknade hojar nyare än -94.
men det kanske bara gällde strypta hojar det vill jag ha osagt,
kan ringa imorgon och kolla sen skriver jag här vad dom sa./fredrik

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
cRoC skrev:
Straffet är endel böter och indraget körkort.. Vill ni veta hur stor risken för att torska är så kan ni söka :)

Och nej det där om att trafikförsäkringen inte gäller om man kör olovligt är skitsnack, den gäller alltid sålänge man inte är rattfull etc.. (Däremot kan man få problem med vagnskadeförsäkring, om man har en sådan)

Ditt försäkringsbolag kan nog bråka hej friskt om det visar sig att du framför nått annat än det du har angett att du vill försäkra.

Som skyddnät finns ju i så fall TFF, TrafikFörsäkringsFöreningen(tror jag de heter?) och hur roligt det är att ha med dem att göra när man är vållande tror jag inte vi vill veta? I Aftonblaskan för några år sedan fick vi se en kändis som sponsrar TFF, Carola som framförde en körförbudsbelagd bil fick böta några hundra för de dagar som bilen inte varit försäkrad men i bruk. Övriga kändisar är nog Kungens Pontiac och Frank Anderssons Excalibur, iallafall om Aftonbladet får som de vill...

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
ktm 640
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

//jaG

jo, klart.. men att sätta gränsen på 34 hk.. vilken hoj har det orginal... en 45 hk hade varit mera lagom. alla, nästan alla, kör väl ändå "strypt i pappren"

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
ktm 640
Dvdmaster skrev:
Hoppas att det var/är fler en du som håller denna typ av "protest",
Har de ändrat reglerna ännu :D

finns ingen logik i dom reglerna om 34 hk. hoppas dom reglerar reglerna lite.. 45 hk är lagom

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
ktm 640
c9h13no3 skrev:
Håller faktiskt med dig. Är 19 år och håller på att ta hojkort.
Ok att det känns lite trist att man inte får köpa den hojen man själv vill och sen själv avgöra hur man ska köra, men det är ju om man tänker efter en vettig regel som jag förstår tanken bakom.

Sen man började köra hoj så har man ju fått en större respekt för det och den behöver nog höjas ett par snäpp till innan man ska köra obegränsad.

Det som jag däremot tycker är helt värdelöst är att det är så många som fuskar att man inte får billigare premie FAST man kör strypt!!! Det känns ju helt sjukt?! Förstår varför det är så men borde vara hårdare straff för fusk istället... Själv tänkte man ju faktiskt köra strypt å lära sig hantera hojen ordentligt innan man kör någon värsting. Har ingen lust att bli "en i statistiken" och bidra till ännu högre premier... :rolleyes:

Men men, det är min åsikt...

oki att där finns en gräns.. men 34 hk.. 45 hade varit mer lagom, finns ju iaf hojjar som har den effekten orginal. men att sätta sig på en sporthoj 150hk när man är 18 är väl korkat..
min första 125:a körde jag strypt.. den andra på fulleffekt.. dtr125 -90 = runt 20 hk...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA