Jävla Eu, 25 kw

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
PMR skrev:
Jag håller med om att det kan vara bra med en begränsning de första åren, men 25 kW tycker jag är en altför låg gräns. Man måste kunna börja med en 600 off-road hoj utan att strypa den. Sätter man gränsen lite vettigare så tror jag att det är mindre risk för fusk. Börja på 40 kW och stega i kanske två steg upp till obegränsad.
även min åsikt.. därför jag är förbannad för orkar inte strypa hoj osv
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

Personligen tycker jag att det borde vara en stegvis höjning av tillåten effekt åren efter att man har tagit kortet oberoende ålder. Ex:

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

skulle nog minska olyckorna ordentligt om man samtidigt skärpte straffet för fusk!

//jaG

Inge bra förslag. Det kommer kanske som en överraskning, men en 30/40-åring är betydligt mer mogen än en 20-åring. Att begränsa effekten oberoende av åldern är alltså inte särskilt logiskt.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Mogen? Ja!

Erfaren nog att hantera 180 hästkrafter direkt från start? Nej!

Det kommer inte som en överraskning att en 40åring är mognare, men finns en regel ska den rakt över gälla alla, annars blir det som nu, folk väntar tills dom är 21 (som jag gjorde) och tar tungt med en gång....

//jaG

Skalman skrev:
Inge bra förslag. Det kommer kanske som en överraskning, men en 30/40-åring är betydligt mer mogen än en 20-åring. Att begränsa effekten oberoende av åldern är alltså inte särskilt logiskt.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Zeb_Macahan skrev:
Det kommer inte som en överraskning att en 40åring är mognare, men finns en regel ska den rakt över gälla alla, annars blir det som nu, folk väntar tills dom är 21 (som jag gjorde) och tar tungt med en gång....
//jaG

:fakta


Det absolut bästa vore ju sen om det gick att kontorllera att personen verkligen ägt och kört sin på-något-sätt-begränsade hoj i 2 år (eller vilken tid det handlar om) innan han/hon får sitt obegränsade kk.
Tyvärr är det inte direkt genomförbart i praktiken :gnissla
 

HanneZ

Guest
cRoC skrev:
Straffet är endel böter och indraget körkort.. Vill ni veta hur stor risken för att torska är så kan ni söka :)

Och nej det där om att trafikförsäkringen inte gäller om man kör olovligt är skitsnack, den gäller alltid sålänge man inte är rattfull etc.. (Däremot kan man få problem med vagnskadeförsäkring, om man har en sådan)
Den gäller även när man är rattfull! Dock så kräver försäkringsbolaget pengar av densamme senare, men det intressanta för den skadade är ju om han får sina pengar eller inte och det får han alltid!
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
PMR skrev:
Jag håller med om att det kan vara bra med en begränsning de första åren, men 25 kW tycker jag är en altför låg gräns. Man måste kunna börja med en 600 off-road hoj utan att strypa den. Sätter man gränsen lite vettigare så tror jag att det är mindre risk för fusk. Börja på 40 kW och stega i kanske två steg upp till obegränsad.


Håller också med. 25 kw är lite för lite. Tycker man ska kunna klara sig med en offroad 600 cc utan att behöva strypa den.

Som det är nu så är steget alldelse för högt. Ifrån 35 hk och 170-180 kg till obegränsat med effekt.
Var det inte nått sådant förslag på gång? Att höjja 25 kw gränsen altså.

Dessutom kan 125:eek:r gott få vara ostrypta. (okej för värsting 125:eek:rna som toppar en ca170 men de andra mer "normala")
Kanske man ska få köra med strypt effekt i ett halvår eller ett helt innan?
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
HanneZ skrev:
Den gäller även när man är rattfull! Dock så kräver försäkringsbolaget pengar av densamme senare, men det intressanta för den skadade är ju om han får sina pengar eller inte och det får han alltid!

Står i min teoribok att de inte gör det :confused:
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Visst hade det minskat olyckorna... men igentligen hur många kör med strypningen längre än en månad?

Tycker att det borde vara någon fördel med att man som jag kört med 11kw(23kw) i två år....

Borde kanske finnas något system för att korta tiderna igenom körda mil(svårt att kolla) eller förarutbildningar
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

Personligen tycker jag att det borde vara en stegvis höjning av tillåten effekt åren efter att man har tagit kortet oberoende ålder. Ex:

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

skulle nog minska olyckorna ordentligt om man samtidigt skärpte straffet för fusk!

//jaG

näe :fatta!
År 1-10 25 kw
år 11-15 50 kw
år 16-20 100kw
Sen obegränsat
:rofl
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Zeb_Macahan skrev:
Mogen? Ja!

Erfaren nog att hantera 180 hästkrafter direkt från start? Nej!

Det kommer inte som en överraskning att en 40åring är mognare, men finns en regel ska den rakt över gälla alla, annars blir det som nu, folk väntar tills dom är 21 (som jag gjorde) och tar tungt med en gång....

//jaG

Jo. En 30/40-åring är betydligt mer kapabel att direkt hantera en 180-pållars burk från start än en 20-åring, just beroende på mognad. Visst finns det undantag (på båda hållen), men för det stora flertalet är det så.
Om du inte tror mig kan du ju fundera över hur många 30/40-åringar som känner ett brinnande begär av att få maxa ur rettan på baken förbi korvmojen där Lisa, 17, sitter tillsammans med ens polare.
Eller att direkt man fått kortet dra ut på E4:an och pressa bågen i 300+ tills vägen svänger medan bågen går rakt fram.

Man behöver inte vara erfaren för att på ett säkert sätt framföra en MC med 180 hästar. Det är en vanlig missuppfattning. Det krävs bara att man kör med insidan av pannbenet.

Man kan naturligtvis inte ha samma regler för alla eftersom man skiljer sig åt så in i helskottas mycket beroende på ålder. Det är därför det finns åldersgränser.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

Personligen tycker jag att det borde vara en stegvis höjning av tillåten effekt åren efter att man har tagit kortet oberoende ålder. Ex:

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

skulle nog minska olyckorna ordentligt om man samtidigt skärpte straffet för fusk!

//jaG
att du inte byter ner dig då, för du kan ju inte hantera kraften i din gixxer ändå, sätt dig nu på en 25kw eller så:)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vet jag väl att jag inte kan. Men jag FÅR, det är det som är det sjuka. Så länge jag inte gör något olagligt så fortsätter jag med glädje. Hade det dock funnits ett regelverk som säger att jag inte får köra mer eller mindre än en viss gräns hade jag följt det för att jag är livrädd att inte få ut något från försäkringen vid ev. olycka.

//jaG

Ravetrancer skrev:
att du inte byter ner dig då, för du kan ju inte hantera kraften i din gixxer ändå, sätt dig nu på en 25kw eller så:)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Visst gillade man inte reglerna när de kom. Tog lätt MC-kort precis efter övergången och polarna kunde åka omkring lagligt med obegränsad effekt medan man själv var tvungen att hålla sig till 11 kW (iofs for den strypningen ur fort ;)). Sen åkte man på två års liknande historia för tung hoj också. Nu i efterhand tycker jag dock det var rätt bra... i 16-18-årsåldern var man ju inte riktigt klok. Jag lever ju trots allt fortfarande :)
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Zeb_Macahan skrev:
år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

Bra idé bakom hela grejen, helt klart. För att göra detta lite mer spännande kanske polisen kan "putta" ner en en hel klass vid regelbrott... :hihi :rolleyes:

Ang 24kW gränsen och strypningsfusk borde nog gränsen höjas en aning, hur många med A-beg kör med strypningar?

Kul att detta ämne tas upp, särskilt på sporthoj.com! :tummenupp :näsblod
/mvh Johan
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
F/F skrev:
och vad är det för straff om man kör 1. tung-mc med mellankort?
2. strypt på papper men ej i verkligheten?
fredrik, nyfiken bara

1: Olovlig körning eftersom man ej har behörighet för fordonet. Kan leda till böter/åtal samt indraget kk på övriga behörigehet vad jag hört.
2: Försäkringsbedrägeri och att man framför fordon som ej är bes i det utförandet. Böter och ombes. Försäkringsbolagen är medvetna om att detta förekommer så de klassar alla hojarna lika numer. Försäkrade min för en månad sen och pratade med ombuden om just att min är reggad som 50kw men är ostrypt. Så iprincip så skiter f-bolagen i detta vad jag förstår.
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

Personligen tycker jag att det borde vara en stegvis höjning av tillåten effekt åren efter att man har tagit kortet oberoende ålder. Ex:

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

skulle nog minska olyckorna ordentligt om man samtidigt skärpte straffet för fusk!

//jaG

Håller med men vad menar du me skärpte straffet för fusk?
Finns en nackdel, de som kör begränsat kan knappt bärga sig inför näste "nivå" me hk:s.
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Tog mitt mc-kort i sommras och JA, jag körde med strypningarna i... iallafall en timme, sen tröttnade jag. Nu har rden pajjat och hojjabstinensen kommer krypande så jag har börjat lånat farsans klr600 med hiskerliga 30kw.

Håller med att dessa regler är helt åt skogen, gränsen borde höjjas så man iallafall får köra en normal offroad 600 när man fixat kortet. Sen egentligen vad händer om polisen stoppar mig med denna hojj och får se mitt begränsade kort? Ryker kortet å plats eller får jag böter? Hur skulle du göra chrolo? Är det Pekka man får bakom sig är det bara att be en bön och ha mycket soppa i tanken :gnissla.

Sedan, feelingen av att dra på bakan efter stopplikten i byn eller få på ett riktigt breställ framför ett gäng med brudar är väl inte bara 18 åringar som känner?

Mvh Bosse
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
Master_ skrev:
1: Olovlig körning eftersom man ej har behörighet för fordonet. Kan leda till böter/åtal samt indraget kk på övriga behörigehet vad jag hört.
2: Försäkringsbedrägeri och att man framför fordon som ej är bes i det utförandet. Böter och ombes. Försäkringsbolagen är medvetna om att detta förekommer så de klassar alla hojarna lika numer. Försäkrade min för en månad sen och pratade med ombuden om just att min är reggad som 50kw men är ostrypt. Så iprincip så skiter f-bolagen i detta vad jag förstår.

Ska man försäkra på annan "på samma adress" går det bara att försäkra på ursprungseffekten å då blir man inte skylldig till ngt försäkringbedrägeri.
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

Personligen tycker jag att det borde vara en stegvis höjning av tillåten effekt åren efter att man har tagit kortet oberoende ålder. Ex:

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

skulle nog minska olyckorna ordentligt om man samtidigt skärpte straffet för fusk!

//jaG
skulle nog minska olyckorna ordentligt om man satte en 25 kw begränsning på alla hojjar i obegränsad tid. Naturligtvis ska straffen på fusk skärpas REJÄLT det borde jämnställas med mord och våldtäkt att vilja plocka ut nån extra kw. Har vi inte fått bort alla olyckor efter det så borde 25 kw beg. sänkas ytterligare, kanske 10 vore lagom. här älskar vi regler !! ge oss fler!! :död
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

Personligen tycker jag att det borde vara en stegvis höjning av tillåten effekt åren efter att man har tagit kortet oberoende ålder. Ex:

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

skulle nog minska olyckorna ordentligt om man samtidigt skärpte straffet för fusk!

//jaG




Klart det blir färre olyckor...det blir ju färre som kör hoj då.

ska vi sen bestämma en gräns där man är myndig tex 18. När man är myndig kan man ta egna beslut så det är väl bara ut å köra tng mc då. obegränsat såklart.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top