Jävla hackers

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag är trött på detta nu, flera ggr i veckan får jag virusvarning typ Hack attack och liknanade, sluta försöka att hacka er in i min dator, jag ser erat ip nummer och kommer att lägga ut det offentligt samt göra en anmälan så ni blir bannade om ni inte lägger av :mad:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Ursäkta, men sånt är inte ovanligt. Själv får jag säkert 20-30 om dagen. Ofta är de helt ofarliga om man har brandvägg. Någon fjunig fjortis som sitter och scannar portar bara.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
McB skrev:
Ursäkta, men sånt är inte ovanligt. Själv får jag säkert 20-30 om dagen. Ofta är de helt ofarliga om man har brandvägg. Någon fjunig fjortis som sitter och scannar portar bara.

Är det inte så att större delen av dessa portscannandena sker helt ofrivilligt? Har upptäckt att kompisars datorer på samma nätverk är inne och nosar hos mig lite då och då trots att de kan intyga att de inte satt vid datorn över huvud taget när det skedde... Nåt slags virus misstänker jag.

/Martin

ps. fel forum, finns ett datanördforum länkat högst upp

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
är de nåt man behöver bry sig om att skaffa nåt skydd eller

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
pini skrev:
är de nåt man behöver bry sig om att skaffa nåt skydd eller

Om du har en bredbandsuppkoppling så kan det vara bra att ha någon typ av brandvägg, ja. Sitter du på uppringt internet så är det inget att bry sig om.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Ja iof men det är rätt störigt att någon bara sitter där och hackar, alla mina filmer ligger ju gratis på www.ketogan.com för nerladdning så jag har svårt att begripa varför man ens vill hacka sig in i min burk, tänk om min dator pajar då får ni inga filmer alls, e det så ni villl ha det va va va va :mad:

/S.Verker

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
GSXR1100R skrev:
Ja iof men det är rätt störigt att någon bara sitter där och hackar, alla mina filmer ligger ju gratis på www.ketogan.com för nerladdning så jag har svårt att begripa varför man ens vill hacka sig in i min burk, tänk om min dator pajar då får ni inga filmer alls, e det så ni villl ha det va va va va :mad:

/S.Verker

Det är ingen som medvetet sitter och hackar din dator, det garanterar jag.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Det är ingen som medvetet sitter och hackar din dator, det garanterar jag.
Med namn som Hack attack, back door sub och trojan horse så ger det dåliga vibbar iaf :mad:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
GSXR1100R skrev:
Med namn som Hack attack, back door sub och trojan horse så ger det dåliga vibbar iaf :mad:

Sånt får jag med, hela tiden. Inget att bry sig om. Oftast rör det sig om någon dator som har blivit smittad av en trojan, också ligger den och scannar IP-adresser och portar för att sprida sig.

Urre

o jä!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -03, GRC -02
Har haft bredband i ca 1år aldrig haft brandvägg instalerad.

Finns inget på min dator som behövs skyddas skulle vara om nån använde min dator för att skicka spam "mail relaing". Vet inte hur det är med min isp BBB men Telia har spärrat port 25 för att skydda kunderna mot angrepp.

Aldrig haft ett antivirus skydd instalerat har säkert åkt på virus nån gång men då är ofta datorn i behov av en formation iaf..

Vad vill jag nu ha sagt med detta inlägg jo visst e jag fräck. :D

Nä men att ofta är folk bara paranoida som skyddar sin dator med brandvägg i sin router och sedan instalerar dom en brandvägg på datorerna i LAN:et lite over kill tycker jag.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Kan bara hålla med föregående talare.

Har du ingen serverprogramvara på datorn så finns det ju inget som hackern kan utnyttja för att komma in. Att bli portscannad när man är ute på Internet är snarare en regel än undantag. Det är absolut inget farligt. Det är lite overkill att köpa en brandvägg till en dator som man surfar, redigerar filmer och spelar minröj på.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Sånt får jag med, hela tiden. Inget att bry sig om. Oftast rör det sig om någon dator som har blivit smittad av en trojan, också ligger den och scannar IP-adresser och portar för att sprida sig.
Låter ju bra, men fortsätter det ifrån samma ip så kommer jag att... :whip

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Zormin skrev:
Kan bara hålla med föregående talare.

Har du ingen serverprogramvara på datorn så finns det ju inget som hackern kan utnyttja för att komma in. Att bli portscannad när man är ute på Internet är snarare en regel än undantag. Det är absolut inget farligt. Det är lite overkill att köpa en brandvägg till en dator som man surfar, redigerar filmer och spelar minröj på.

Om man blir seriöst hackad, av någon som verkligen vill ta sig in på ens dator, så gör personen i fråga det även om det inte finns någon serverprogramvara installerad. Inga problem alls för någon som är duktig inom sitt "gebit".

När man sedan är inne och pillar i burken så kan man komma åt ALLT, som tex. lösenord till mailkonton och dyklikt.

Slutsats: har man en dator som har en fast förbindelse med internet, skaffa i alla fall en mjukvarubrandvägg. Vore lite jobbigt att få sin mailbox avstängd pga. någon har skickat spam genom den, eller att någon kan läsa alla dina mail.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Varje oskyddad dator..

.. är en potentiell spam och virusspridare.
Även om ägaren till datorn inte anser sig ha "något att skydda" så gör varje skyddad dator det lite svårare för fjunisarna som sprider skit via ANDRAS datorer..
Jag har under en tid fått virusmail från en tjej i......(några hundra sådär..) Efter "visst tjat" hos telia stängdes kontot tilfälligt. Tjejen hade ingen aaaning om att hennes dator spred skit.....

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Vad jag har förstått så handlar det dels om att förstöra och dels om att dom som pysslar med det som heltidssysselsättning "hackar" sig in i din burk o sen ser det ut som DU med DITT IP gör nåt mer allvarligt fanstyg nånstans. Dom är inte ute efter dina filmer alltså :p Sen så görs säkert det där per automatik, dom lär knappast sitta o knappa in varenda IP manuellt. Använd Norton´s brandvägg så syns inte dina portar o då kan dom heller inte scanna dina portar o problemet upphör. Har kanske nåt i månaden sen jag installerade den. När jag använde en annan hade jag säkert 10-20 om dagen.

Urre

o jä!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -03, GRC -02
McB skrev:
Om du får upprepade attacker från en viss IP-adress, gör då en whois på www.ripe.net och anmäl fanskapet.

Där kan man bara få reda på vilken isp personen har. Inte säkert
att det är dom utan dom kan har hackat en annan burk och går via den.

Det man kan göra då är att maila till deras abuse personer som skickar tillbaka ett autosvars mail där man skall fylla i så mycket fakta att inte en människa orkar med det och slutar bry sig..

Så tycker jag att det funkar finns inte en ISP i världen som lägger ner energi på en enskild användare om det inte är något allvarligt där polis eller liknande är inblandade.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Urre skrev:
Där kan man bara få reda på vilken isp personen har. Inte säkert
att det är dom utan dom kan har hackat en annan burk och går via den.

Det man kan göra då är att maila till deras abuse personer som skickar tillbaka ett autosvars mail där man skall fylla i så mycket fakta att inte en människa orkar med det och slutar bry sig..

Så tycker jag att det funkar finns inte en ISP i världen som lägger ner energi på en enskild användare om det inte är något allvarligt där polis eller liknande är inblandade.

Bättre än att inte göra något alls. Givetvis kan man ge igen med samma medel, men då kanske man får skit själv någon dag.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
McB skrev:

Det behöver inte ens vara så.

En jobbarkompis till mig mig gnällde över att han fick attacker från mig och en en kompis till honom. Vi lyckades senare konstatera att det var sugiga Norton Personal Firewall som tolkade FTP-trafik som ett virus som jag inte kommer ihåg namnet på nu, antagligen när servern försökte öppna datakanalen.

Detta hände bara när han var inne på min eller hans FTP.

Beroende på port kan det ju vara andra ofarliga saker man ser som intrångsförsök, trots att det kanske bara är en stackare som knappat in fel IP när han ska connecta mot polaren för att spela Q3.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
dumbo skrev:
Beroende på port kan det ju vara andra ofarliga saker man ser som intrångsförsök, trots att det kanske bara är en stackare som knappat in fel IP när han ska connecta mot polaren för att spela Q3.

INTE EN CHANS!!! q3 är ju helt ute...

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...