Jävla hackers

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
En kompis fick ett riktig elakt virus.
Det installerade sig själv och skapade en administratoranvändare, killen var ju som de flesta andra inloggad som administrator.
Sedan började det, "viruset" eller trojanen, låg i bakgrunden och hjälpte någon illvillig person i dennes försök att DOS´a eller något liknande mot någon annan dator eller server.
Efter ett tag får vännen ett brev, brevet kommer från hans ISP. Detta brev säger att hans IP har upptäckts i en utredning där det är någon som har försökt hacka den och den datorn, om detta inte upphör inom det och det datumet så kommer de stänga av hans uppkoppling.
Han får ett brev till, från sin ISP, detta brev säger att AOL har anmält honom för ungefär samma sak som det stod i det föregående brevet, och han tänker att det är fan tur att han varit bortrest med datorn avstängd de senaste två veckorna.
KÖPER!!! ett antivirusprogg och installerar detta, hittar då en jättefin mask som har gjort just det som jag beskrev ovan.
Tur för honom att han inte lämnade datorn på när han åkte bort.

Så alla filer är inte direkt oskyldiga och kan orsaka en hel del bekymmer för just DIG!

//Anders.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Conrad skrev:
INTE EN CHANS!!! q3 är ju helt ute...

Nja... Det vet jag inte, men det var väl mest ett exempel, och då är det ju bra att ta något som många är famlijära med. :)

Urre

o jä!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -03, GRC -02
UnderDOG skrev:
En kompis fick ett riktig elakt virus.
Det installerade sig själv och skapade en administratoranvändare, killen var ju som de flesta andra inloggad som administrator.
Sedan började det, "viruset" eller trojanen, låg i bakgrunden och hjälpte någon illvillig person i dennes försök att DOS´a eller något liknande mot någon annan dator eller server.
Efter ett tag får vännen ett brev, brevet kommer från hans ISP. Detta brev säger att hans IP har upptäckts i en utredning där det är någon som har försökt hacka den och den datorn, om detta inte upphör inom det och det datumet så kommer de stänga av hans uppkoppling.
Han får ett brev till, från sin ISP, detta brev säger att AOL har anmält honom för ungefär samma sak som det stod i det föregående brevet, och han tänker att det är fan tur att han varit bortrest med datorn avstängd de senaste två veckorna.
KÖPER!!! ett antivirusprogg och installerar detta, hittar då en jättefin mask som har gjort just det som jag beskrev ovan.
Tur för honom att han inte lämnade datorn på när han åkte bort.

Så alla filer är inte direkt oskyldiga och kan orsaka en hel del bekymmer för just DIG!

//Anders.

Om det var telia kompisen hade så var det inte bra han som var drabbad utan AOL usa:s största isp stängde av all mail trafik med telia bara för att det hade kommit spam inne från telias nät.

Det var då telia stängde av port 25 så hemma fixaren som sitter med egen SMTP server fick några hemska problem.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
McB skrev:
Om man blir seriöst hackad, av någon som verkligen vill ta sig in på ens dator, så gör personen i fråga det även om det inte finns någon serverprogramvara installerad. Inga problem alls för någon som är duktig inom sitt "gebit".

[REPEAT]Har du ingen serverprogramvara på datorn så finns det ju inget som hackern kan utnyttja för att komma in.[/REPEAT]

Det är fakta. Windows i sig kan man inte "komma in på" även om man är übersuperduperhackern. Det måste finnas något mer!

Nu är det ju inte så att jag avråder folk till att skaffa brandväggar. Man måste dock inse vad man ger sig in på. Man får göra vissa avkall när man har brandvägg. Jag kan ta filöverföring i ICQ som ett exempel, för det känner de flesta till. Det kommer inte funka längre om man har brandvägg. En brandvägg är ju till för att stoppa saker och öppnar man upp den så pass att allt funkar som det gjorde innan är det lika bra att köra utan.

Vill man ha full funktionalitet på sin dator men vara någorlunda säker där ute på Internet så ska man skaffa sig ett bra virusskydd. Det säkrar upp datorn på ett mycket bra sätt mot det hotet som egentligen är störst, nämligen virus.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Ett bra tips är att köra med Zone Alarm som brandvägg & Norton Antivirus, då kan man känna sig ganska trygg! :tummenupp

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Zormin skrev:
[REPEAT]Nu är det ju inte så att jag avråder folk till att skaffa brandväggar. Man måste dock inse vad man ger sig in på.

Man bör kanske ha lite koll på vad en brandvägg är och hur den fungerar åxå och hur man administrerar den.

Jag har massor av vänner och bekanta som inte alls förstår varför, exempelvis, ICQ inte funkar med filöverföringar längre. Även om man öppnar upp några portar för ICQ P2P så blir ju säkertheten något högre än om man har fritt blås. Då får man på bästa möjliga sätt förklara att de måste öppna några portar, tex 2000-2010 och sedan ställa in ICQ på att använda dessa portar för P2P. Att meddelanden och filöverföringar sker på olika sätt kan de inte alls förstå. *suckar*
När man frågar varför de har en brandvägg är det nästan alltid för att en kompis sagt att "Det är bra att ha". Bra för vad?

För folk i allmänhet ställer det bara till mer problem än vad det löser problem.

Enda nyttan som jag eg kan se med en brandvägg för "vanligt" folk är att man kan stoppa utgående trafik om man tex drabbats av ett virus, men då är ju skadan, per definition, redan skedd.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Det gäller att skydda sig....

:fakta

Bifogat

• virusskydd.jpg
    virusskydd.jpg
    9.4 KB · Visningar: 94

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
jag fick virus idag 549 filer av 131473 filer var smittade...hehe inge kul.... sen spred sig det runt nätverket hela tiden så det tog en timme o döda det...

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...