J-a skit

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Försökte i två timmar att få motorn ur ramen - men lyckades inte. Det första problemet var att lossa kopplingsvajern från motorn. Armen som vajern är monterad i sitter så trångt att det var omöjligt (för mig) att få loss vajern från den. Istället lossade jag vajern uppe vid handtaget. Det andra problemet var att få loss en av de genomgående bultarna som håller motorn på plats. Muttern är skruvad av bulten men sitter ändå kvar inne i hålet i ramen. Hur ska jag få ur muttern (som av någon anledning sitter kvar) och bulten ur ramen? Det går inte att dra/slå ur dem! :gråta :4skrika :gråta :4skrika
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Det bästa med de här 250cc:s race-hojarna är att de är så lättmekade... :hihi









(F'låt, kunde inte låta bli, hoppas du får ordning på moppen...)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
abstruse skrev:
Det bästa med de här 250cc:s race-hojarna är att de är så lättmekade... :hihi









(F'låt, kunde inte låta bli, hoppas du får ordning på moppen...)

Egentligen är det väl så. Men detta begriper jag inte. Och att kopplingsvajern ska vara så svår att demontera kan bara inte vara rätt.

Det kanske slutar med att jag går göra som när jag meckade isär min moppe "på kul" för ganska många år sedan: rulla den till en verkstad med delarna i en påse och betala för att få den hel igen.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
...Ska ta motorn ur ramen ikväll så att jag ser ordentligt att justera klämspalt och tändning. ...Ska ta med kameran och spela in lite samtidigt, lägga upp på www och bjuda på lite underhållning.

Detta är ful-citerat från en annan tråd men det passar väldigt bra just här, just nu. Jag vill gärna se bilder på hur arg du är när du inte får ut motorn ur ramen och en bild på ditt totalt uppgivna ansikte när du är tvungen att lossa kopplingsvajern på fel ställe. Kan du inte lägga ut de bilderna? Snälla.
 

SimonJ

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Solna
Hoj
ZX-6R
Angående den genomgående bulten. Det är inte så att den är gängad även i fästet?? Så att du måste skruva ur den menar jag...
Kan vara värt att prova innan du försöker få ut den med våld.
 

Racercalle

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
TZ 250 02
Nyteknik skrev:
Försökte i två timmar att få motorn ur ramen - men lyckades inte. Det första problemet var att lossa kopplingsvajern från motorn. Armen som vajern är monterad i sitter så trångt att det var omöjligt (för mig) att få loss vajern från den. Istället lossade jag vajern uppe vid handtaget. Det andra problemet var att få loss en av de genomgående bultarna som håller motorn på plats. Muttern är skruvad av bulten men sitter ändå kvar inne i hålet i ramen. Hur ska jag få ur muttern (som av någon anledning sitter kvar) och bulten ur ramen? Det går inte att dra/slå ur dem! :gråta :4skrika :gråta :4skrika

Jag föreslår att du lossar låsmuttern och skruvar ut justerskruven till kopplingen en bit. Sedan är det bara att lyfta armen med en mejsel och peta ut vajern med en annan.
"Muttrarna" till bakre motorfästena är väldigt lätta att ta ut om man lossar klämförbandet som låser dom i ramen. Dom skall tas ut inåt vilket innebär att motorn skall ut först. Alternativt använda otroligt mycket våld och slå ut dom med slägga.

Det står exakt hur man skall göra allting i manualen. Har du ingen måste du skaffa en innan du sätter ihop hojen annars blir det garanterat något fel.

Racercalle

PS Välkommen till en riktig Racerklass.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Racercalle skrev:
Jag föreslår att du lossar låsmuttern och skruvar ut justerskruven till kopplingen en bit. Sedan är det bara att lyfta armen med en mejsel och peta ut vajern med en annan.
"Muttrarna" till bakre motorfästena är väldigt lätta att ta ut om man lossar klämförbandet som låser dom i ramen. Dom skall tas ut inåt vilket innebär att motorn skall ut först. Alternativt använda otroligt mycket våld och slå ut dom med slägga.

Det står exakt hur man skall göra allting i manualen. Har du ingen måste du skaffa en innan du sätter ihop hojen annars blir det garanterat något fel.

Racercalle

PS Välkommen till en riktig Racerklass.

Jag försökte göra just som du beskriver med kopplingen. Jag lyfte upp armen med en mejsel så att vajern är kvar i det nedre läget, men där är ju så trångt att det inte går att peta loss den!

Hur menar du att muttrarna till motorfästet skall tas ut "inåt"? Det går ju inte att lossa motorn om den bakre genomgående bulten inte har dragits ur. Och det fordrar ju att muttern är loss. :va

Att köra kommer säkert bli kul. Men detta...

:6surkart
 

Racercalle

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
TZ 250 02
Nyteknik skrev:
Jag försökte göra just som du beskriver med kopplingen. Jag lyfte upp armen med en mejsel så att vajern är kvar i det nedre läget, men där är ju så trångt att det inte går att peta loss den!

Hur menar du att muttrarna till motorfästet skall tas ut "inåt"? Det går ju inte att lossa motorn om den bakre genomgående bulten inte har dragits ur. Och det fordrar ju att muttern är loss. :va

Att köra kommer säkert bli kul. Men detta...

:6surkart
Muttrarna ska sitta kvar i ramen när du tar ut motorn.
Lossa de två små klämskruvarna (m6)som klämmer fast "muttrarna" ( som är gängade hylsor) i ramen.
Skruva sen ut motorbultarna tills de har gått ur gängan i muttrarna sedan är det bara att lyfta motorn lite och dra ut bultarna för hand.

Lycka till.
 

Racercalle

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
TZ 250 02
Nyteknik skrev:
Jag försökte göra just som du beskriver med kopplingen. Jag lyfte upp armen med en mejsel så att vajern är kvar i det nedre läget, men där är ju så trångt att det inte går att peta loss den!

Hur menar du att muttrarna till motorfästet skall tas ut "inåt"? Det går ju inte att lossa motorn om den bakre genomgående bulten inte har dragits ur. Och det fordrar ju att muttern är loss. :va

Att köra kommer säkert bli kul. Men detta...

:6surkart
Det är justerskruven mitt i tryckplattan som ska lossas. Inte vajerjusteringen.
Det är lite trångt men det brukar gå fint.

Racercalle
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Racercalle skrev:
Det är justerskruven mitt i tryckplattan som ska lossas. Inte vajerjusteringen.
Det är lite trångt men det brukar gå fint.

Racercalle

Jag fattar inte hur du menar med "justerskruven mitt i tryckplattan". Och jag har ändå manualen. Där ges heller inga detaljerade instruktioner om hur man tar motorn ur ramen. Endast pilar vilka muttrar som skall lossas samt en generell uppmaning att lossa alla sladdar, slangar etc. Inte heller det du skriver om att få loss kopplingsvajern från motorn står beskrivet. Jag förstår att man förmodas ha en viss vana när man läser den. Någon "TZ250 for dummies" är den då inte!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Racercalle skrev:
Muttrarna ska sitta kvar i ramen när du tar ut motorn.
Lossa de två små klämskruvarna (m6)som klämmer fast "muttrarna" ( som är gängade hylsor) i ramen.
Skruva sen ut motorbultarna tills de har gått ur gängan i muttrarna sedan är det bara att lyfta motorn lite och dra ut bultarna för hand.

Lycka till.

Ok, då borde det gå. Muttrarna ska alltså sitta kvar? Men det verkar ändå ogörligt att "dra ut bultarna för hand". Hur?! Man får ju inte direkt in handen i hålet för att "dra"... :huvet :confused:
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Det låter som att det är nu du bör bjuda Filip på kaffe du. Frustration kostar alldeles för mycket iom att man ofta ökar insatsen av våld.

Kolla här får du se vad som gäller angående skruven i tryckplattan:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=33694&highlight=lameller

Genom att göra det motsatta som Chris gör där så ska du kunna frigöra en hel del spel i armen till kopplingen. tycker jag...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chrille skrev:
Genom att göra det motsatta som Chris gör där så ska du kunna frigöra en hel del spel i armen till kopplingen. tycker jag...

Svårt att beskriva detta i skrift. Men problemet är helt enkelt brist på utrymme. Det finns inte plats att peta vajern från/av armen. Vansinne! Teddy ska komma förbi ikväll och hämta sin nya vev. Han får titta...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
Svårt att beskriva detta i skrift. Men problemet är helt enkelt brist på utrymme. Det finns inte plats att peta vajern från/av armen. Vansinne! Teddy ska komma förbi ikväll och hämta sin nya vev. Han får titta...


Ta fram knogjärnet och be honom berätta om hur lättskruvade räcers var nu igen....


Hä Hä ...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
På hondan är det bara att dra fram armen en bit för att man ska kunna lossa vajern. Även jag som är klent byggd orkar pressa armen fastän den är fjäderbelastad..

Chrille, när skulle du skruva ihop din hoj sa du? :7peta :rolleyes:

Fast, det kan ju dock ha att göra med att NyPanikarn kör yamaha :rolleyes: :tungan
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Hmm var Yamaha fulla när de konstruerade den? På min finns det plats till hela armen och lite till för att komma åt....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top