J...vla Husa

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Köpte som sagt en husa 650 som var en "lottvinst", var aldrig ens startad då jag fick den. Det går INTE att starta den så jag fattar varför den inte var startad innan jag fick den:mad: Helt ny maskin som inte tänder till ett enda dugg!! Visst, vet att det är en maskin som hehöver servas osv. men det ska väl för fan gå att starta den, speciellt då den är ny!!!!!!!!!!!!!! Har gjort exakt som killen på keva förklarade för mig att jag skulle göra för att byta munstycken i förgasaren men den är totalt stendöd, händer inte ett piss förutom att batteriet snart dör igen. Fan va frustrerande det är att ha en ny hoj som man bara vill ut o köra med istället för att ligga o skruva på!

Nä, nästa hoj ska vara en som gått typ 8000mil för då vet man att den funkar i alla fall.

Om man ändå hade haft kvar sin gamla Crescent Compact så man hade kunnat kört lite.............:rolleyes:

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
det kommer kännas bättre sen när du har fått snurr på den.
dum fråga men har du kickat eller kör du bara med elstarten?
/mvh erik

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
tyson skrev:
2500109 det kommer kännas bättre sen när du har fått snurr på den.
dum fråga men har du kickat eller kör du bara med elstarten?
/mvh erik

Både och, är dock ingen mästare på kicken.

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Om en splitterny hoj inte startar är det extremt sällan det beror på hojen, inget illa menat.
Du kan ju för övrigt fråga han som vann den om han vet något...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
En dum fråga kanske men efter du bytt munstycke har du gett den gas vid nått tillfälle? När du byter munstycke så tömmer du ju förgasaren på bensin och om du inte "torr gasar" innan du startar så finns det ingen bensin till den.. Man ska ju annars starta den utan att gasa men är förgasaren tom så blir det ju svårt...

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Vad hjälper 1 års garanti, han är ju 27 år gammal. För inte tror jag det är hojen som är felet.. ;)

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Geronimo79 skrev:
2500119 Både och, är dock ingen mästare på kicken.
Jag skrev några tips till dig i din andra tråd.
Du har inte svarat något! Har du gjort allt rätt med besyckningen kan du inte miusslyckas om du förljar tipsen.

Har du lutat hojen så du har soppa i förgasaren?
Har du skruvat ur stiftet och kollat om du ha gnista?

Intressant att veta vad du har gjort innan du börjar klaga på hojen.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
RookieSM skrev:
2501090 Vad hjälper 1 års garanti, han är ju 27 år gammal. För inte tror jag det är hojen som är felet.. ;)

Ålder hit och dit men kan bara säga att jag höll på som en galning med att starta min -02'a när jag hämtat den...........visade sig efter mååååååååånga kickar och råd från "proffs" att min stator hade pajat...........fick man för det....

Lite meck var det(är det) att få igång även med ny stator men visst när man har "fattat" det så startar hon direkt. Elstarten funkar sådär trots att jag har dubbla batterier. Jag brukar kicka 5-10 ggr med decompen inne (choke om det är under 10gr) och sedan slå på tändningen och trycka på starten. Startar hon inte direkt så gör om utan eller med choke beroende hur man gjorde först. Funkar i 95 fall av 100.

/J

Husa 650 är en killer...........

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Stoffy skrev:
2501100 Jag skrev några tips till dig i din andra tråd.
Du har inte svarat något! Har du gjort allt rätt med besyckningen kan du inte miusslyckas om du förljar tipsen.

Har du lutat hojen så du har soppa i förgasaren?
Har du skruvat ur stiftet och kollat om du ha gnista?

Intressant att veta vad du har gjort innan du börjar klaga på hojen.

Har lutat hojen samt "torrgasat" för att den ska få soppa, choke ut (även provat in), provat med och utan gas osv.. Provat skruva in blandskruven. Kan det vara så att om jag fått fel bestyckning att den inte startar alls? Ser nämligen konstigt ut om jag jämför vad som står i manualen och vad jag har fått. Fick besked av keva att det skulle va huvudmunstycke 160 och att nålen skulle va i 4:e hacket uppifrån men det står 2:a i boken:va Kan det vara så att nålen är problemet? Fick ju ny nål, liten fjäder, liten " bricka" som kanterna på ena sidan liksom är fasade samt en skruv. Jag har först satt ner nålen, sedan "brickan" med den fasade kanten uppåt som sen fjädern ligger i som sen går in i Skruven på andra sidan. Är det rätt eller fel? Fjäderna passar nämligen perfekt i skruven och brickan med den fasade kanten.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har du gnista?
luktar de soppa?
isf, kan nån åka dit o starta upp den som kan husa då :)

tro inte du ska röra gasen alls.
har surat ner de enstånkor jag haft iaf.

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Gasgas EC300 05
Jag har juh aldrig kört Husa, men jag har hört från flera håll att det ska gå bra att ringa till deras tekniker uppe i Örebro! Kanske det hade varit något? Dom borde vara ganska säkra på sin sak!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
ozeo skrev:
2501973tro inte du ska röra gasen alls.
har surat ner de enstånkor jag haft iaf.

Nä du ska aldrig gasa när du startar en stånka ivanliga fall, men har du tömt fuggen måste du få ner lite soppa i den först.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Cervantes skrev:
2502315 Nä du ska aldrig gasa när du startar en stånka ivanliga fall, men har du tömt fuggen måste du få ner lite soppa i den först.

Japp jag vet vad du menar. Har nu haft av tändstift och gjort torrt/rent där + att jag kollat så där kommer soppa och det gör det. Fick den att tända till lite nu så jag har batteriet på laddning, vill inte stå o riskera att kicka den sur igen. Får se om en stund om det går att få liv i han:tummenupp

roadräser

Kör fort på allt!!
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
aprilia rs250
min erfarenhet att starta 4-knackare är att innan första kicken skvätt in lite bensin i kammaren, jag brukar dra 3 ggr på gasen utan choke sedan bara att kicka, alla mina crosscyklar har startat hur fint som helst så här, inte gasa när man kickar, viktigt är att kicka hela vägen inte som på tvitaktare alltså, detta gäller alltså kall cykel, fast inte på vintern:confused:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Geronimo79 skrev:
2502368 Japp jag vet vad du menar. Har nu haft av tändstift och gjort torrt/rent där + att jag kollat så där kommer soppa och det gör det. Fick den att tända till lite nu så jag har batteriet på laddning, vill inte stå o riskera att kicka den sur igen. Får se om en stund om det går att få liv i han:tummenupp

Har du en stånka är det bara lära dig kicka! :tummenupp finns väl nått tips om hur husan vill bli klappad för att hoppa igång?

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
:gråta Har nu lyckas få igång han, både med elstart och kick. Där är dock ingen tumgång över huvudtaget så jag måste gasa som fan för att hålla liv i den. Detta borde ju ha att göra med lågfartsmunstycket som jag bytat:va Man kan ju oxå justera lite med blandskruven under förgasaren men då måste jag skruva av allt igen:( Kan nålen justeras så det blir bättre, har som sagt satt den i 4:e översta jacket? Har sett att det verkar finnas 2 munstycken till i förgasaren som sitter typ vid luftintaget, det är väl inte de munstyckena jag ska byta väl utan de som sitter under förgasaren vid blandskruven ungefär:va Sen har jag ett problem när det gäller gasen?, om man släpper den snabbt så blir där ett motstånd att komma för bi i början, trotteln tar emot när man vrider på gasen liksom. Tittade på detta igår och efter lite olja i så funkade den men nu när oljan är borta så kommer det lilla motståndet igen....:va Det kan ju oxå ha att göra med tumgången väl?

Är så trött på skiten nu så jag får väl lik fan snart ge upp o lämna den till nån verkstad för jag fattar inte att det ska va så jävla svårt att få den o funka utan strypningarna??? Man köper nytt för att slippa bekymmer men det blir bara raka motsatsen!

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Jag säger det en gång till, eftersom jag hade EXAKT samma problem med min. Det ska vara 45 i lågfartsmunstycke! Har du kollat vilken storlek du har på ditt? (när jag tipsade dig första ggn visste du ju inte vad du hade för storlek) Jag fick nämligen fel, ett storlek 40, med avstrypningskitet...

Om det inte är felet och inget annat av de tips du får/fått hjälper är det väl inte svårare än att ta hjälp av Husaberg?!? :va

Handlare har inte alltid full koll de heller, men det finns en eller annan som ägt ett par Husor och som har ganska bra koll... Stoffy tex!

Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Yasha skrev:
2502635 Jag säger det en gång till, eftersom jag hade EXAKT samma problem med min. Det ska vara 45 i lågfartsmunstycke! Har du kollat vilken storlek du har på ditt? (när jag tipsade dig första ggn visste du ju inte vad du hade för storlek) Jag fick nämligen fel, ett storlek 40, med avstrypningskitet...

Om det inte är felet och inget annat av de tips du får/fått hjälper är det väl inte svårare än att ta hjälp av Husaberg?!? :va

Handlare har inte alltid full koll de heller, men det finns en eller annan som ägt ett par Husor och som har ganska bra koll... Stoffy tex!

Ok, du har alltså 45 i lågfarts och 165 i huvud! Ska prova detta, har ett 168 huvudmunstycke hemma men det kanske inte funkar? Sen har du nålen i 2:a jacket, han sa 4:e till mig. Hur långt har du skruvat blandskruven, jag blev tillsagd 2 varv?

Klart oxå jag kan ringa Husaberg men jag var ju så k...t på att köra denna helgen i det fina vädret..

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept