JA DEN LEVER, rs:en alltså

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
JA DEN LEVER, rs:en alltså.

Halloj alla, idag fick jag igång min hoj, efter värmenypninegn som resulterade i:

Ny Cylinder, packningar

Ny Kolvbult, knaster, nållager

Sen fick jag även en ny bussning till bakre stötdämparen :D
väntar fortfarande på delar från starol, som kommer nästa vecka.

Men problemet kvarstår, varför går den varm? :va

Testade idag att låta den stå på tomgång tills att den blev 80grader, vad blir era (ni som har rs)? på tomgång. Sen stängde jag av den. Och la ner det för idag.

Men jag har hällt olja direkt i bensinen för att vara säker på att det inte blivit någon oljepropp.
Och även tagit bort termostaten för att vet att det inte är den.
Dock känns det som det är vattenpumpen som är boven då jag skulle lufta ur kylaren, så råkade hojen dö.

Och då var det ändå samma stora stråle som åkte ur luftningshålet, även fast den var avstängd.
Lan inte heller se några virvlar i vattnet, den vibrerar så mkt. Är osäker på hur mycket hårdare slangarna blir när vatten pumpen fungerar.
Så jag kan inte heller använda mig av den tekniken.
Någon som har någon idé?

Last edited by a moderator:

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
AddE <TM> skrev:
På tomgång ere ca 70 grader som gäller.

Mellan 60 och 80 är helt okej, var ute och tränare garagevändningen jag, körde runt i ringar sagta och ganska länge, då vart den rätt het, :) 115 grader tur att man upptäckte det..

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Att du inte kollade pumpen då du bytte kolv..

Pumpen sitter på vänstra sidan av hojen. skruva lös kåpan och i framkant av motorn sitter pumpen som man skruvar lös med en enda skruv och drar sedan rakt ut..

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
f.d. apriliaägare, Bytte den mot ett mellankort
uggla skrev:
Mellan 60 och 80 är helt okej, var ute och tränare garagevändningen jag, körde runt i ringar sagta och ganska länge, då vart den rätt het, :) 115 grader tur att man upptäckte det..

:yoparty När jag gjorde en rätt fet burnie så stod det bara 100 grader på min, fast siffrorna blinkade också :rofl

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
AddE <TM> skrev:
:yoparty När jag gjorde en rätt fet burnie så stod det bara 100 grader på min, fast siffrorna blinkade också :rofl

Okej, men jag höll på kanske i 45 minuter, men när det vart för mycket ringar, och det gick sagta länge så vart den het, även fasst den är vätskekyld så behöver den ju helt klart luftkylning. Tur som fan att man inte fortsatte, kunde gått illa :näsblod

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
shoik skrev:
Halloj alla, idag fick jag igång min hoj, efter värmenypninegn som resulterade i:

Ny Cylinder, packningar

Ny Kolvbult, knaster, nållager

Det är jävla skönt när man får igång den. Fick själv ihop min igår efter helrenovering; cylle, kolv, lager, packningar, packboxar, lameller och lite annat smått :)

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Edholm skrev:
Att du inte kollade pumpen då du bytte kolv..

Pumpen sitter på vänstra sidan av hojen. skruva lös kåpan och i framkant av motorn sitter pumpen som man skruvar lös med en enda skruv och drar sedan rakt ut..

Fan edholm, har så ont om pengar du vet flis, cash osv... :D
men ja den sitter på vänstra sidan av hojen, bakom oljepumpen.
Men jag tror jag måste ta bort hela kåpan som sitter utan på med oljepump och v-lådsholja. Någon som vet?
Kommer nog att vilja ha mkt för den när jag säljer den, har ju typ bytt allt utom v-lådan, dämpare, ram och några andra småsaker :D

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
shoik skrev:
Fan edholm, har så ont om pengar du vet flis, cash osv... :D
men ja den sitter på vänstra sidan av hojen, bakom oljepumpen.
Men jag tror jag måste ta bort hela kåpan som sitter utan på med oljepump och v-lådsholja. Någon som vet?
Kommer nog att vilja ha mkt för den när jag säljer den, har ju typ bytt allt utom v-lådan, dämpare, ram och några andra småsaker :D

Jo du måste ta bort kåpan.. har skruvat mer med dom där skrot motorerna än vad jag gjort med mito motorer.. :) Är du försiktig så kan du rädda packningen och då kostar det ju inget.. :)

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Edholm skrev:
Jo du måste ta bort kåpan.. har skruvat mer med dom där skrot motorerna än vad jag gjort med mito motorer.. :) Är du försiktig så kan du rädda packningen och då kostar det ju inget.. :)

det har ju iofs inte så stor betydelse att rädda packningen om jag nu måste beställa delar endå.
Men är det så att inget är trasigt i så är det ju SYND att sabba den.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...