Ja, jag vet... Ännu en blinkerstråd... men...

Reefer

S3-smurf
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple '01
...jag kan inte hitta svaret i de som redan finns. Jag har gjort mitt bästa när jag letat så bli inte förgrymmade på mig :tungan

Mitt problem är av liknande natur som alla andra som ersatt orginalblinkers med LEDs, men jag söker en annorlunda lösning (om det går). Jag vet att man kan kompensera med effektmotstånd eftersom effektutvecklingen med LEDs är mindre, men då går man ju miste om det fina med LEDs (förutom att de är snygga), nämligen att de just drar mindre ström.

När jag kopplade in mina blinkers var blinkfrekvensen alldeles för hög pga förändringen i last. Jag ersatte mitt orginalrelä med ett lastoberoende och fick då en fin blinkfrekvens. Problemet är bara att nu blinkar alla fyra blinkers oavsett om jag blinkar till höger eller vänster.

En gissning jag har är att det finns ett halvledarrelä som bestämmer vilken sida som ska blinka, och att det på nåt sätt fått krupp...

Jag har tyvärr inte kopplingsschema osv till hojen som för övrigt är en Speed Triple -01.

Tacksam för hjälp!

/R
 
Last edited:

Reefer

S3-smurf
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple '01
AleX skrev:
2319890 kanske kopplat lite fel?
Det skulle såklart kunnat varit en tänkbar orsak, men jag är skapligt säker på att inte ens jag har lyckats koppla fel den här gången :3freak

Såhär har jag testat mina LED-blinkers:
Jag har som sagt bytt ut orginalrelä mot ett lastoberoende. Jag har skruvat isär befintliga blinkers och tagit ut glödisarna. Jag har kopplat in + och - på sockeln för glödisen. Det finns med andra ord inte så mycket att koppla fel...

Jag har alltså inte gjort en färdig installation utan det är bara på teststadiet ännu... Tänkte att jag skulle ta små steg i taget för en gångs skull för att fånga upp just såna här problem tidigt :hihi

Så! Fler förslag? :)

/R
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Funkar det med originalrelät? Förutom att blinkfrekvensen är åt skogen?

På en engelsk hoj kan man misstänka att det sitter Lucas-elsystem (mannen som uppfann mörkret), var glad att det blinkar öht. :)

/A
 

Reefer

S3-smurf
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple '01
Rundningsmärke skrev:
2320019 Funkar det med originalrelät? Förutom att blinkfrekvensen är åt skogen?

På en engelsk hoj kan man misstänka att det sitter Lucas-elsystem (mannen som uppfann mörkret), var glad att det blinkar öht. :)

/A

Visst gör det det...
Orginalrelä + LEDblinkers = Normal funktion men hög blinkfrekvens
Orginalrelä + LEDblinkers + Effektmotstånd = Normal funktion

Lucas-elsystem? Jag är lite novis när det kommer till "bilelektronik" men jag har för mig att typiska brittiska elsystem "bara" har + kopplat till chassit... alltså omvänt mot vanliga elsystem? Jag ser inte varför det ska påverka min lilla konstruktion...

/R
 

Reefer

S3-smurf
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple '01
Hmm, jag börjar tro att jag är den första idioten som fått för sig att lösa mitt problem med annat än effektmotstånd eftersom det är så svårt att få svar :) . Var precis och pratade med MC-Experten och de visste inte/hade inte tid så de hänvisade till Triumph Sweden... De har lunchstängt till... Nu!

Dags å ringa...

/R
 

Reefer

S3-smurf
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple '01
Jag har för övrigt glömt att skriva att med lastoberoende relä och orginalblinkers fungerar det såklart normalt.

Alltså:
Originalblinkers + originalrelä = Normal funktion
Originalblinkers + Lastoberoende relä = Normal funktion
LEDblinkers + originalrelä = Rätt sida blinkar men för hög frekvens
LEDBlinkers + originalrelä + effektmotstånd = Normal funktion (men dussinlösning :tungan )
LEDBlinkers + lastoberoende relä = Alla fyra blinkers blinkar samtidigt men med "rätt" frekvens

/R
 

Reefer

S3-smurf
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple '01
Jahapp... Det ser ut som om jag blir tvungen att göra på "fel" sätt...

Efter att ha letat information på alla tänkbara ställen så slutade det med att jag fick ett telefonnummer till Triumph Sweden. Det tyckte att det lät konstigt att det skulle blinka runtom men att en tänkbar orsak kunde vara att det läckte via jorden på reläet. Lösningen var isf att löda på en likriktardiod på reläet. Jag åker raskt iväg till ELFA för att inhandla diod, men inser på plats att jag borde kolla hur det ser ut inne i reläet. Jag öppnar upp reläet och vad finner jag... En likriktardiod!!

Jag orkar inte hålla på och tjafsa längre med det där så det blev fyra stycken effektmotstånd istället för diod :huvet
 

Hoj_henke

No fuck no ride !
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
blinkrelä

Reefer skrev:
2319793 ...jag kan inte hitta svaret i de som redan finns. Jag har gjort mitt bästa när jag letat så bli inte förgrymmade på mig :tungan

Mitt problem är av liknande natur som alla andra som ersatt orginalblinkers med LEDs, men jag söker en annorlunda lösning (om det går). Jag vet att man kan kompensera med effektmotstånd eftersom effektutvecklingen med LEDs är mindre, men då går man ju miste om det fina med LEDs (förutom att de är snygga), nämligen att de just drar mindre ström.

När jag kopplade in mina blinkers var blinkfrekvensen alldeles för hög pga förändringen i last. Jag ersatte mitt orginalrelä med ett lastoberoende och fick då en fin blinkfrekvens. Problemet är bara att nu blinkar alla fyra blinkers oavsett om jag blinkar till höger eller vänster.

En gissning jag har är att det finns ett halvledarrelä som bestämmer vilken sida som ska blinka, och att det på nåt sätt fått krupp...

Jag har tyvärr inte kopplingsschema osv till hojen som för övrigt är en Speed Triple -01.

Tacksam för hjälp!

/R
Hej vet att touringbutiken har ett blinkrelä för led mm 12v 2-100watt kostar 168kr art nr 70-3132. ska sj åka dit och köpa mig ett.. lycka till:tummenupp
 

Reefer

S3-smurf
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple '01
Hoj_henke skrev:
2356277 Hej vet att touringbutiken har ett blinkrelä för led mm 12v 2-100watt kostar 168kr art nr 70-3132. ska sj åka dit och köpa mig ett.. lycka till:tummenupp

Tack för tipset!

Det låter ganska bra, men frågan är om det funkar för mig ändå. Det relä jag har nu är ju lastoberoende och det borde vara i stort sett samma sak. Jag försökte hitta en spec på Touringbutiken men fann inget. Du kanske vet närmare hur det fungerar?

Om det är samma sak så kan jag ju rekommendera det från biltema för 39 spänn! :tummenupp

/R
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Reefer skrev:
2321255 Jag har för övrigt glömt att skriva att med lastoberoende relä och orginalblinkers fungerar det såklart normalt.

Alltså:
Originalblinkers + originalrelä = Normal funktion
Originalblinkers + Lastoberoende relä = Normal funktion
LEDblinkers + originalrelä = Rätt sida blinkar men för hög frekvens
LEDBlinkers + originalrelä + effektmotstånd = Normal funktion (men dussinlösning :tungan )
LEDBlinkers + lastoberoende relä = Alla fyra blinkers blinkar samtidigt men med "rätt" frekvens /R
Vad har du för indikatorlampa för blinkersen? En vanlig glödlampa?
Plocka bort/koppla ur den så ska du se att LED-blinkisarna funkar... :tummenupp
(Under tiden skall jag försöka komma på en för alla begriplig förklaring till varför..)
 
Last edited:

Reefer

S3-smurf
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple '01
Kahobe skrev:
2356424 Vad har du för indikatorlampa för blinkersen? En vanlig glödlampa?
Plocka bort/koppla ur den så ska du se att LED-blinkisarna funkar... :tummenupp
(Under tiden skall jag försöka komma på en för alla begriplig förklaring till varför..)

Det vet jag faktiskt inte om jag ska vara ärlig, men det är nog en vanlig glödis.

Ska testa att plocka ur den ikväll och se vad som händer. Jag välkomnar en förklaring. Jag har läst lite elektro för ett gäng år sedan så jag borde förstå om du förklarar i tekniska termer. Kanske lite kaxigt att påstå det eftersom jag inte löst problemet ännu :)

/R
 

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Blade 929:a
Jag skulle precis skriva samma sak! Det är säkert indikatorlampan som orsakar det här fenomenet! Skulle gissa att du har en indikatorlampa som visar att blinkersen är på istället för två (en höger och en vänster)!? Är det bara en lampa så får man lösa det här lilla problemet med dioder! Att det fungerar med originalreläet beror nog på att de båda sidorna har en indikatorutgång som är åtskilda inne i reläet medans det i det lastoberoende är tänkt att det ska vara en indikatorlampa för var sida!
 

Hoj_henke

No fuck no ride !
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Reefer skrev:
2356403 Tack för tipset!

Det låter ganska bra, men frågan är om det funkar för mig ändå. Det relä jag har nu är ju lastoberoende och det borde vara i stort sett samma sak. Jag försökte hitta en spec på Touringbutiken men fann inget. Du kanske vet närmare hur det fungerar?

Om det är samma sak så kan jag ju rekommendera det från biltema för 39 spänn! :tummenupp

/R

vet ju inte men mina blinkade väldigt långsamt nästan som att man trodde att nu fastnar den nog. stoppade i det nya jag köpt på touringbutiken och vips så funkar alla mina blinkersar som dom ska.. hoppas att det löser sig för dig oxå..
 

Reefer

S3-smurf
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple '01
Zephro skrev:
2357164 Jag skulle precis skriva samma sak! Det är säkert indikatorlampan som orsakar det här fenomenet! Skulle gissa att du har en indikatorlampa som visar att blinkersen är på istället för två (en höger och en vänster)!? Är det bara en lampa så får man lösa det här lilla problemet med dioder! Att det fungerar med originalreläet beror nog på att de båda sidorna har en indikatorutgång som är åtskilda inne i reläet medans det i det lastoberoende är tänkt att det ska vara en indikatorlampa för var sida!

Det skulle nog kunna vara som du säger, men jag tror inte det är fallet för mig. Orginalrelät har också bara tre bläck.

Tyvärr har semestern tagit slut nu vilket innebär att jag har grymt begränsad tid för mina roligare problem :). Jag har med andra ord inte haft tid att plocka bort indikatorlampan för att testa. Jag började skruva men insåg att den satt för bökigt för att jag skulle få ur den på 5 minuter utan manual... Får se om det hinns med i helgen.

/R
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top