Jacka i fel storlek! Får inte byta!!

Lifeabuser

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Suzuki Bandit 600 -95 (SÅLD) letar garage för caféracer-projekt
Hej!

Köpte för lite över en månad sen en jacka,och byxor för totalt ca 6500:- på Yamahacenter här i Övik. Det fanns dåligt med storlekar och byxorna i M var aningen små (då jag är långbent) så jag slog till på ett par L. Det blev då även naturligt en jacka i strl L vilket var aningen mer än vad min kropp klarar att styra upp. Jag går snältl tillbaka till butiken och frågar vänligast om jag får byta till en M (dock några veckor efter..då jag provat den och just kommit hem från lumpen på en kort sommarledgihet). Då säger expiditen att nej, vi har ju inga reklamlappar (som sitter på jackan) och den då inte går att sälja, men jag svarar att jag har lapparna och kvittona kvar..då börjar hon febrilt leta efter smuts på jackan och hittar lite myggstänk på axeln och säger att den är skitig och att jag inte får byta den då hon inte kan sälja en skitig jacka!

Jag blev så paff och sur att jag med tunga steg bara lämnade lokalen. Jag har hört med konsumentverket..men det verkar itne vara någon bemanning för jag får inget svar (på mail) och de har värdelösa telefontider!!

Vad ska jag göra?? Är det någon som har en aning om hur jag kan få byta..för om jag plockar ur fodret i jackan blir den tältstor..om jag har det i så kan jag leva med den..men inte utan...blir helt galet.

Om inte annat..vill någon köpa den till ett förmånligt pris..har bara haft den 1½ månad och kört ganska lite.

MvH//Erik

Ska försöka på konsumentverket idag igen..

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
Tyvärr ingen ide att ringa konsumentverket, man har ingen bytesrätt enligt lag utan detta är bara något många butiker har på eget bevåg för att få nöjda kunder.

Så det finns inte mycket du kan göra tyvärr, vägrar de byta så är det kört för din del.

Dessutom så skulle jag personligen inte köpa en jacka för fullt pris på en butik om den varit synbart använd. Så man förstår ju även butiken.

Last edited by a moderator:

Lifeabuser

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Tokigakon skrev:
2296831 Tyvärr ingen ide att ringa konsumentverket, man har ingen bytesrätt enligt lag utan detta är bara något många butiker har på eget bevåg för att få nöjda kunder.

Så det finns inte mycket du kan göra tyvärr, vägrar de byta så är det kört för din del.

Dessutom så skulle jag personligen inte köpa en jacka för fullt pris på en butik om den varit synbart använd. Så man förstår ju även butiken.

Jo..det är sant..men jag menar, det var en krossad mygg på höger axel som hon hittade...

mickelin

Guest
Nej, enligt konsumenköplagen så existerar bytesrätt även om den är lite luddigt formulerad, hittar inte lagboken nu för att ge dig paragrafer men rättslös är du definitivt INTE!
Gå tillbaka till butiken när du supit lite så att du blir lite extra skränig och dryg, vägra sedan gå därifrån, hänvisa till konsumentköplagen/konsumentverket och ställ till med en scen för att få personalen att tröttna på dig. Den som skriker högst får mest hjälp i när man bor i Sverige...

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Tycker det är okej att dom inte vill ta emot den.. Den är använd och du har haft den i 1½ månad..

Tycker nog man får märka att den inte passar betydligt snabbare än så..

Är inte normalt öppet köp en vecka?

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Öppet köp är frivilligt...
Kan du inte slänga ut den på Blocket!?

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
mickelin skrev:
2296845 Nej, enligt konsumenköplagen så existerar bytesrätt även om den är lite luddigt formulerad, hittar inte lagboken nu för att ge dig paragrafer men rättslös är du definitivt INTE!
Gå tillbaka till butiken när du supit lite så att du blir lite extra skränig och dryg, vägra sedan gå därifrån, hänvisa till konsumentköplagen/konsumentverket och ställ till med en scen för att få personalen att tröttna på dig. Den som skriker högst får mest hjälp i när man bor i Sverige...

Fel fel fel.. helt rättslös tyvärr

däremot har du rätt i att den som skriker högst vinner..

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Öppet köp/Bytesrätt är helt frivilligt från handlaren. Ska dessutom styrkas skriftligt på tex kvittot så muntligt gäller inte ens.
Vid återlämning ska varan vara i samma skick som vid leverans. Tror inte myggen var där när han fick den.
Om butiken lämnar ÖK/bytesrätt så brukar det vara max 7 dagar på kläder, inte 1½ månad.
Butiken har rätt i detta fallet.

(har jobbat som butikschef i 8 år, har sett alldeles för många som tror en massa om konsumentköplagen)

Tokigakon skrev:
2296924
däremot har du rätt i att den som skriker högst vinner..

Eller utburen av vakterna.

Lifeabuser

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Det var som jag antog...och hade lite osis då jag var i Luleå (lumpen) några veckor innan jag kom hem igen coh därför visste att jag inte kunde lämna igen den och då gick in till butiken. Om det inte varit för att det var massa kunder efter mig som var irriterade mot mig så hade jag nog whineat ordentligt..problemet var nog mest att de fortfarande inte hade någon i rätt storlek inne för den affären suger..bara jag som var girig och ville ha stället direkt :huvet

Men svar på blocket-frågan..
Jag undrade ju även här om nån ville köpa det...innan jag lägger ut den på blocket. (lite förtur).

Jaja..blir nog blocket ändå..och sen får jag köpa en ny jacka på handelsboden eller nåt..för där har de personal som är lite mer Service-minded...på Yamahacenter Övik är det bara dönickar..ta det inte personligt Martin, men du vill bara tjäna pengar..

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
GlowMax skrev:
2297018 Det var som jag antog...och hade lite osis då jag var i Luleå (lumpen) några veckor innan jag kom hem igen coh därför visste att jag inte kunde lämna igen den och då gick in till butiken. Om det inte varit för att det var massa kunder efter mig som var irriterade mot mig så hade jag nog whineat ordentligt..problemet var nog mest att de fortfarande inte hade någon i rätt storlek inne för den affären suger..bara jag som var girig och ville ha stället direkt :huvet

Men svar på blocket-frågan..
Jag undrade ju även här om nån ville köpa det...innan jag lägger ut den på blocket. (lite förtur).

Jaja..blir nog blocket ändå..och sen får jag köpa en ny jacka på handelsboden eller nåt..för där har de personal som är lite mer Service-minded...på Yamahacenter Övik är det bara dönickar..ta det inte personligt Martin, men du vill bara tjäna pengar..

Verkar som om du får sälja den då. Vad var det för jacka sa du? Lycka till.
Förövrigt skulle du ha köpt jackan på Yammacenter i Helsingborg istället, då hade du säkert fått byta. :3freak Har bytt grejer där utan att ens visa ett kvitto. Det kallar jag service. :tummenupp

Lifeabuser

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
lorkan skrev:
2297051 Verkar som om du får sälja den då. Vad var det för jacka sa du? Lycka till.
Förövrigt skulle du ha köpt jackan på Yammacenter i Helsingborg istället, då hade du säkert fått byta. :3freak Har bytt grejer där utan att ens visa ett kvitto. Det kallar jag service. :tummenupp

Låter som en riktig affär...blir bara less på de som inte tänker på kunden som om de själva vore en, utan på pengar...för det händer inte bara en gång...de har dåligt rykte..men ändå är man dum och går dit..jaja..skyll mig själv.. :fatta!

En Lindstrsands Grafitti

https://www.touring.se/touring/Servlet?page=11&anr=17-1103

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
GlowMax skrev:
2296818 Hej!

Köpte för lite över en månad sen en jacka,och byxor för totalt ca 6500:- på Yamahacenter här i Övik. Det fanns dåligt med storlekar och byxorna i M var aningen små (då jag är långbent) så jag slog till på ett par L. Det blev då även naturligt en jacka i strl L vilket var aningen mer än vad min kropp klarar att styra upp. Jag går snältl tillbaka till butiken och frågar vänligast om jag får byta till en M (dock några veckor efter..då jag provat den och just kommit hem från lumpen på en kort sommarledgihet). Då säger expiditen att nej, vi har ju inga reklamlappar (som sitter på jackan) och den då inte går att sälja, men jag svarar att jag har lapparna och kvittona kvar..då börjar hon febrilt leta efter smuts på jackan och hittar lite myggstänk på axeln och säger att den är skitig och att jag inte får byta den då hon inte kan sälja en skitig jacka!

Jag blev så paff och sur att jag med tunga steg bara lämnade lokalen. Jag har hört med konsumentverket..men det verkar itne vara någon bemanning för jag får inget svar (på mail) och de har värdelösa telefontider!!

Vad ska jag göra?? Är det någon som har en aning om hur jag kan få byta..för om jag plockar ur fodret i jackan blir den tältstor..om jag har det i så kan jag leva med den..men inte utan...blir helt galet.

Om inte annat..vill någon köpa den till ett förmånligt pris..har bara haft den 1½ månad och kört ganska lite.

MvH//Erik

Ska försöka på konsumentverket idag igen..
konstigt?

Sebbe85

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Ktm 990 Superduke
var in på den där skitbutiken en gång dom har ju världens sämsta grejjor samt endast förra årets modeller så långt som in i Juni.. för fullt pris oxå ;) haha

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
lorkan skrev:
2297051 Verkar som om du får sälja den då. Vad var det för jacka sa du? Lycka till.

Låter som Yamahacenter i Luleå det! Har bara bra erfarenheter från dem =)

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Har man kört med grejorna finns det oftast inte en chans att man får byta.

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
Klr 600 motard
vet inte varför men börjar få den känslan att dem flesta som jobbar på yamaha center är ena :tomten :ar rent utsagt tycker alltid dem verkar så himlans tråkiga aja ska inte dra alla över en kamm finns säkert trevliga människor i den kedjan också.

Men det där med lämna tillbaka så gör det till en vana att aldrig plocka lappar etc och var riktigt säker på att den sitter bra innan ni köper något.

Står själv i affär och inte alltid så att kunderna är speciellt ärliga när dem lämnar tillbaka varor hos oss så man måste vara misstänksam och 1 månad är mycke....

(menar inte på något sätt att människor på sh inte är ärliga men det finns personer som gör det surt för oss andra)

sandstream

Guest
mickelin skrev:
2296845 Nej, enligt konsumenköplagen så existerar bytesrätt även om den är lite luddigt formulerad, hittar inte lagboken nu för att ge dig paragrafer men rättslös är du definitivt INTE!
Skriv gärna ett par rader när du hittat paragraferna som visar att kunden automatiskt skulle ha någon typ av bytesrätt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024