Jacka i fel storlek! Får inte byta!!

mickelin

Guest
sandstream skrev:
2297982 Skriv gärna ett par rader när du hittat paragraferna som visar att kunden automatiskt skulle ha någon typ av bytesrätt.

Är inte du jurist, Sandstream? Du har vid tidigare diskussioner verkat veta vad du pratat om, vad är din åsikt i det här fallet? Jag lyssnar gärna om du har något ess i rockärmen...
Självklart (som vanligt) är det helt omöjligt att säga vad som är rätt eller fel utan att gå in på det hela lite djupare och studera bla förarbeten, gällande lag och gällande praxis. Däremot är det (som vanligt) enfaldigt att bara häva ur sig att det finns ett rätt eller fel och framförallt utan att ange lagrum, det finns inget som heter "automatiskt" när det gäller lagar om man inte tolkar "strikt ansvar" som just "automatiskt", det är ochså en ren tolkningsfråga men i vart fall inte tillämpbart i det här fallet.
Det jag menar (och menade i mitt första inlägg) är att man, under inga omständigheter, ska räkna något som helt kört innan man fått rådgivning av en riktig jurist eller fått fallet prövat i rätten. Hörsägen räknas inte (Tokigakon/majtii) även om man har praktiserat det i några år. KonsumentKöpLagen avhandlar inte bara s.k öppet köp, utan även andra delar av konsumentens rättigheter/skyldigheter kontra säljarens skyldigheter/rättigheter.
Jag ber om ursäkt för om jag uttalade mig lite diffust i mitt första inlägg, jag är ofta otydlig när jag uttalar mig i frågor där jag även spekulerar lite över ribban angående min förmåga och kunskap ibland. Ett av mina områden jag jobbar på att bli bättre...
Nu lämnar jag med varm hand över det här till någon som är mer kunnig i området och det är därmed öppet för någon som vet mer än jag att ge ett professionellt utlåtande, vilket efterfrågades från början av trådskaparen.
Nedan följer lite personliga tolkningar av vissa delar från KonsumentKöpLagen och en av dess nyaste ändringar.

Ändringar i konsumentköplagen - genomförande av EG:s konsumentköpdirektiv
Ds 2001:55 Artikel 5.2= Minst två månaders tid att reklamera vilket även implementerats i svensk lag genom KonsumentKöpLagen §23.
Blanda inte ihop det hela med "öppet köp" som korrekt avhandlats tidigare i tråden som lite mer frivillig från säljarens sida.

KonsumentKöpLagen § 16: Gör bla gällande att säljaren ska se till att varan är ägnad åt ändamålet, i det här fallet är det viktigt att jackan inte får vara för stor då säkerhetsaspekten är viktig eftersom det rör sig om en vara som marknadsförs som ett skyddsplagg och skyddsfunktionen bortfaller delvis eller helt vid för stor storlek på jackan.

KonsumentKöpLagen § 19: Reglerar när en vara ska betecknas som felaktig och säljarens ansvar i fall när han räknas som medveten om felaktigheten (ond tro). I det här fallet bör säljaren veta om att skyddsfunktionen försämras vid felaktig storlek på jackan och därpå följer "ond tro" från säljarens sida och varan kan räknas att beteckna som felaktig.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
butikspersonal kunde vara lite bättre på att tjata om storlekar, ta ut foder osv., du har ju "sprillans" jacka med kvitto så prova med blocket

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
mickelin skrev:
2299004
Nedan följer lite personliga tolkningar av vissa delar från KonsumentKöpLagen och en av dess nyaste ändringar.

Ändringar i konsumentköplagen - genomförande av EG:s konsumentköpdirektiv
Ds 2001:55 Artikel 5.2= Minst två månaders tid att reklamera vilket även implementerats i svensk lag genom KonsumentKöpLagen §23.

KonsumentKöpLagen § 16: Gör bla gällande att säljaren ska se till att varan är ägnad åt ändamålet, i det här fallet är det viktigt att jackan inte får vara för stor då säkerhetsaspekten är viktig eftersom det rör sig om en vara som marknadsförs som ett skyddsplagg och skyddsfunktionen bortfaller delvis eller helt vid för stor storlek på jackan.

KonsumentKöpLagen § 19: Reglerar när en vara ska betecknas som felaktig och säljarens ansvar i fall när han räknas som medveten om felaktigheten (ond tro). I det här fallet bör säljaren veta om att skyddsfunktionen försämras vid felaktig storlek på jackan och därpå följer "ond tro" från säljarens sida och varan kan räknas att beteckna som felaktig.

Konsumentköplagen, som den är utformad idag, ger dig inte rätt att häva ett köp eller automatiskt byta en vara om den inte är felaktig. Med felaktig räknas inte fel storlek utan man måste kunna visa att den är just felaktig på något sätt - trasig, missfärgad eller liknande.

Det är inte rimligt att säljaren ska ha ansvaret för att konsumenten köper fel storlek och sedan vill byta (särskilt om den är använd). Det är helt upp till butikens "goodwill" om de vill byta ut den (kostnadsfritt eller mot avgift) i det fallet.
Är man osäker som köpare vid ett förestående köp:

Begär öppet köp och be att få det noterat på kvittot.
Får man inte det och man fortfarande är osäker så får man överväga att köpa den på ett annat ställe som ger öppet köp. Alternativt prova ordentligt och fråga om råd i butiken tills man är säker på att storleken är riktig.

Lifeabuser

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Suzuki Bandit 600 -95 (SÅLD) letar garage för caféracer-projekt
Eldstorm skrev:
2299247 Alternativt prova ordentligt och fråga om råd i butiken tills man är säker på att storleken är riktig.

Det lustiga är iofs att fästet på byxorna har nästan gått sönder bara av att jag kört med byxorna knäppta : / och sen att jag var inne i butiken flera gånger och kollade, lyssnade och sista gången provade storlekar. Och när jag har kommit fram till att ett par L-byxor passar och tar på mig jackan säger hon som expiderar att den passar ju jättebra! Har kollat mig själv i spegeln..jag ser ut som ett tält!! :fatta!

Jag vet inte om det räknas som fel, men jag kan ju ha jackan rätt okej om jag har båda lagrena foder i, men tar jag ut dem blir den ju stor som ett hus, fast det ska man väl också prova när man köper den...

Just nu känns det lättast att spara den och testa den i vinter med skotern eller sälja på blocket...för jag har abra rätt att reklamera byxorna (om inte jackan går sönder snart... :hihi)

Fast om man reklamerar får man väl inte byta storlek..eller?

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
GlowMax skrev:
Fast om man reklamerar får man väl inte byta storlek..eller?
Prova, det kan ju inte spela någon roll för butiken om de har bägge storlekarna hemma i lager tycker man.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
När jag köper något nytt förväntar jag mig en "nykänsla". Den försvinner till en viss del om det sitter gamla döda insekter på prylen... :gnissla. Jag vill inte köpa din gamla jacka :fakta

Scrub

Guest
(ironi på) Enkel lösning: En pizza om dagen i ett år, sen passar den (ironi av)

Instämmer med någon som sa: skrik, det hjälper!

sandstream

Guest
mickelin skrev:
2299004 Är inte du jurist, Sandstream? Du har vid tidigare diskussioner verkat veta vad du pratat om, vad är din åsikt i det här fallet? Jag lyssnar gärna om du har något ess i rockärmen...
Jag är ingen jurist men jag driver en butik sen ett par år tillbaka och stöter lite då och då på fall med kunder som vill byta produkter/häva köp osv.

Har gått igenom Konsumentköplagen och även läst Konsumentverkets tolkningar (som jag antar att deras jurister har kommit fram till).
Någon bytesrätt eller öppet köp existerar inte med automatik enligt Konsumentköplagen, det är något som butikerna erbjuder om de vill.
Om en kund kommer tillbaka med en oanvänd vara som kan säljas som nu finns det nog få butiker som nekar byte eller pengarna tillbaka.
Om varan däremot är använd så kan den inte säljas som ny och priset måste sänkas, en förlust som kunden isf bör ta (och som de ofta gör).

En sak som många inte verkar känna till är att om man köper något på nätet så har man 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen vilket man inte har om man köper i en butik (om inte butiken har öppet köp eller bytesrätt).

När det gäller rätten att reklamera en vara så har den tiden förlängts till 3 år. De först 6 månaderna räknas allt som fabrikationsfel om man inte kan visa tydligt att kunden gjort fel, Resterande 30 månader är det upp till kunden att visa att felet fanns i produkten från början.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
GlowMax skrev:
då börjar hon febrilt leta efter smuts på jackan och hittar lite myggstänk på axeln och säger att den är skitig och att jag inte får byta den då hon inte kan sälja en skitig jacka!
Ok, du har haft den i sex veckor och använt den lite. Och tycker uppriktigt att de borde byta in den mot en ny?

Människorna är galna :hihi

Lifeabuser

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Ja...jag får väl ta och fara ut och köra lite idag och se till att jackan går sönder utan att jag ramlar el. dyl :tungan

Nej, skämt och sido...tycker bara att det är surt då det var hon som tyckte att den satt bra..tror det är det jag är mest sur för och att jag var klantig som inte frågade om öppet köp och rikitgt åkte ut och testade den, men, men...

Så jag frågar igen: Finns det nån som ätit mycket pizza i ett år eller har kraftig bensstomme som vill köpa den?

Annars tycker jag att vi lägger ner tråden, för det kommer inte ge mig annat än att folk visar medlidande och jag troligast bara blir surare. Punkt.

Ha det gött folk, tack för info och tips!

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Kan du inte försöka få butiken att mötas på halva vägen, dvs att dom köper tillbaka din jacka till ett lägre pris än försäljningspriset?
Dom kan ju sedan sälja den som knappt använd och du slipper schabbla med blocket-annons eller dylikt.

Lifeabuser

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
TM skrev:
2299955 Kan du inte försöka få butiken att mötas på halva vägen, dvs att dom köper tillbaka din jacka till ett lägre pris än försäljningspriset?
Dom kan ju sedan sälja den som knappt använd och du slipper schabbla med blocket-annons eller dylikt.

Jag kan ju iofs försöka...men tror inte de går med på det..du har inte träffat dem. :arsele

Draken

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Hjälp!!! Vilken ska jag välja!?!?!
Hmmm... Jag jobbar i en Mc butik och skulle personligen aldrig bemöta en kund på det viset! Troligen skulle jag ha försökt att slå två myggor i en smäll.... :)
Jag hade handlöst bytt in jackan mot en som faktiskt passade, om det var så att kunden hade haft den en tur eller två så hade jag sagt att han/hon skulle få betala ett par hundra kronor eller något för att jag i min tur inte kunde sälja den till fullt pris. Kunden hade fått en ny jacka och den kunden som sen köpte den något använda jackan skulle tycka att han/hon gjort en bra affär när den kanske var 400kr billigare än nypris... Två nöjda kunder som sen kan fixa mig fler bra kunder :tungan
Visst man behöver inte byta in en produkt eller ge öppetköp men man kan faktiskt lösa problemet så att alla blir nöjda och glada!

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Draken skrev:
2300921 Hmmm... Jag jobbar i en Mc butik och skulle personligen aldrig bemöta en kund på det viset! Troligen skulle jag ha försökt att slå två myggor i en smäll.... :)
Jag hade handlöst bytt in jackan mot en som faktiskt passade, om det var så att kunden hade haft den en tur eller två så hade jag sagt att han/hon skulle få betala ett par hundra kronor eller något för att jag i min tur inte kunde sälja den till fullt pris. Kunden hade fått en ny jacka och den kunden som sen köpte den något använda jackan skulle tycka att han/hon gjort en bra affär när den kanske var 400kr billigare än nypris... Två nöjda kunder som sen kan fixa mig fler bra kunder :tungan
Visst man behöver inte byta in en produkt eller ge öppetköp men man kan faktiskt lösa problemet så att alla blir nöjda och glada!

jo, men alla bedriver inte en secondhand shop eller hur!
Tänk om det skulle komma in begagnade kläder varje vecka...hur skulle det se ut??
Och för att sedan gå till ytterligheter, så kan det ta förbaskat lång tid att bli av med de där begagnade kläderna.....
I detta fallet så har kunden gjort helt fel i att vänta så länge och dessutom använt den!!
Nä, blocket är det som gäller.

Last edited:

Freedom

Guest
GlowMax skrev:
2296818 Hej!

Om inte annat..vill någon köpa den till ett förmånligt pris..har bara haft den 1½ månad och kört ganska lite.

MvH//Erik

Ska försöka på konsumentverket idag igen..
Vad är det för typ av jacka? Textil eller skinn? Kan möjligt ha en som är ute efter en jacka till bra pris.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Sebbe85 skrev:
2297095 var in på den där skitbutiken en gång dom har ju världens sämsta grejjor samt endast förra årets modeller så långt som in i Juni.. för fullt pris oxå ;) haha

Du har så rätt, då jag påpekade att det var en fjolårsmodell av en X-lite hjälm och sa att den borde du kunna sälja till min kompis till nedsatt pris så blir du av med den men hon nekade och började babbla om att den där modellen fortfarande fanns "ok visa mig vart i katalogen du hittar den med den där färgen" då svarade hon att modellen fanns minsann kvar :tomten

Kommer aldrig att köpa en pryl där igen, köpte en buff där då jag precis fått lappen tappade den samma dag och åkte dit för att köpa en ny. Hade 145 spänn på mig i kontanter och tror den kostade 149:- nämde att jag köpe en igår och berättade att jag tappade den troligtvis vid korvmojen och frågade om jag fick en ny för 145 för det hade jag på mig då snäste dom tillbaka att priset var 149:- så jag fick dra kortet vilken jävla service.

En kompis hade en WR400, gick till reservdelskillen och skulle köpa schims "vad är det ?" jamen det har ni väl hemma "nej vad är det och vad har man det till" SUCK :huvet

Sämre affär finns inte tyvärr.

Dock så anser jag inte att man borde få byta en jacka som är över en månad gammal.

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Thunderace 97.a
GlowMax skrev:
2300103 Jag kan ju iofs försöka...men tror inte de går med på det..du har inte träffat dem. :arsele

jag har träffat dem. jag har köpt hoj, ställ och hjälm där och inte haft några problem.. stället hade dom monterat ihop fel (byxor strl: 62 och jacka strl 58) det va 58 jag skulle ha.. kom inte o gnäll på mig nu för jag hade aldrig köpt ett ställ förut så jag lyssnade bara på vad som sades :p då sen dragkjedjan mellan gick sönder så skickade jag ner alltihopa.. fick ny kedja och rätt strl på byxorna trotts att jag hade användt dem säkert 2 månader eller mer, betalade inte EN SPÄNN! Men visst grunden var ju att det strulade men bra hjälp fick jag, snabbt gick det..

runddragna skruvar på "magspoilern" eller vad det nu heter. förmodligen av tidigare ägaren. jahapp inga problem sa dom.. fick nya skruvar utan att betala en spänn.

en plastgrej flög av hjälmen för några dar sen.. xlite 801. for ner dit med hjälmen innan jag fortsatte mot gatufesten, dom sa att dom skulle få hem en ny plastbit och sen limma på den och i tisdags ringde hon o berättade att det va bara att komma o hämta.

så jag tycker inte det är något som helst fel på dessa säljare :)

Lifeabuser

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Muppi skrev:
2300980 text....så jag tycker inte det är något som helst fel på dessa säljare :)

Hmm..skumt..för hon var totalt kall mot mig och det fanns absolut inget att göra...men eventuellt har jag en kille som vill ha den..dock är han inte säker.

Det är förövrigt ett textilställ (finns länk tidigare i tråden), annars är det ett Lindstrands Grafitti..sök på touringbutiken.se så hittar du en.

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
GlowMax skrev:
Annars tycker jag att vi lägger ner tråden, för det kommer inte ge mig annat än att folk visar medlidande och jag troligast bara blir surare. Punkt

Något medlidande blir det inte, mest att folk himlar med ögonen över ett orimligt krav.
Man kan inte förvänta sig att få byta en använd vara om det inte är fel på den.

Hade du däremot åkt hem, satt på dig jackan, märkt åfan den passar inte, åkt tillbaka med den (utan att ha den på dig under vägen dit) så hade den varit lika ny och då kunde det gått bra.

Det är samma som om jag köper en hjälm, kommer in i butiken efter en vecka med massa mygg på visiret och vill ha en annan storlek. Börjar man gapa då så är det inte mest röst som vinner utan piketbussen kommer och hämtar dig.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!