Jag är ett klantarsle.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Välkommen i klubben som redan sagts. Det bästa inlägget i tråden är #4. Det har varit trådar om vad den lokale MC-handlaren lever på här i Sverige. Det är enligt min uppfattning försäkringsskador. Ju dyrare försäkringsarbeten, dessto bättre för både försäkringsbolagen och MC-handlarna. Vinsten är ju för försäkringsbolagen pga konkurrensen bara några procent av omsättningen. Så omsättning är allt. Ju högre omsättning (=dessto fler skador och dessto dyrare reparationskostnader) dessto bättre #. Och för MC-handlarna är försäkringsskador kryddan i livet. Skadorna som man tar efter säsongen är slut. Och tom med då tar det tid. En Yamaha Slider moped lämnades in i november och var fixad i januari.
# Hur kan bolagen tjäna på fler skador och dyrare reparationer? Jo för då kan de höja premierna.

Att handlarna gillar försäkringsskador är vi nog alla med på, inte minst för att det är en säker betalare. Ingen kund som råkar beställt större reparation än den hade råd till.

Men jag kan inte förstå hur försäkringsbolagen skulle tjäna mer på att skadorna blir dyrare. Kan du utveckla det?

doublebackRR

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2011
Hoj
03,Suzuki,Hayabusa
Då kan jag säga att jag är klantarsle delux!
En gång gång förra året hade jag inte ens fällt ner stödet när jag klev av hojen,
världsklass:3freak

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Att handlarna gillar försäkringsskador är vi nog alla med på, inte minst för att det är en säker betalare. Ingen kund som råkar beställt större reparation än den hade råd till.

Men jag kan inte förstå hur försäkringsbolagen skulle tjäna mer på att skadorna blir dyrare. Kan du utveckla det?

Försäkringsbolagen kontrolleras av bland annat finansinspektionen och de får inte gå med för stora vinster för då kan de få lite på näsan, vinsterna räknas i procent så ju större omsättning desto mer pengar kan de plocka ur bolaget.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
En uppdatering:

Idag var jag och hämtade hojen efter reparationen och den är i skick som ny. Så jag är jättenöjd med både verkstaden och försäkringsbolaget. Det har inte varit några problem, allt har funkat helt suveränt.

Tack Svedea och Mascot Motor.

Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Skönt att höra att det gick såpass smidigt och att man för engångs skull får höra något positivt om ett företag :tummenupp

Lazzekongo

Member of Team Rubank Racing
Gick med
16 Jul 2008
Hoj
Daytona 675 -08 R6 -00
Även jag har missat stödet. Lyckades dock få ett ben mellan hoj och bensinpump och räddade situationen efter mycket stånk och stön. :banana

Gjorde likadant, skulle rulla fram lite så att nästa kunde tanka. Stödet gick då i marken lite utan att jag märkte det så när jag ställde ner hojen så vek sig stödet, hojen välte o jag fastande med benet mellan upphöjningen pumpen står på och hojen. Fick en skaplig lårkaka.
Detta hände 20 minuter innan jag skulle köra på gotland ring :död

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Själva stöden är rätt pålitliga, det är nog snarare själva användaren som kanske felar ibland! ;)

Jag gjorde snyggingen att fastna i en rätt ordentlig nedförsbacke vid en garageport som inte öppnades. Inga problem tänkte jag, jag ställer den på stödet å öppnar porten manuellt! Gravitationen hade en annan plan när hojen började rulla framlänges på stödet... :huvet

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har varit många Close Calls här fast det var längesen nån av mina hojar låg och vilade sig pga av mig
Fler exempel annars på saker man inte bör göra är:
Le iväg hojen utan att låsa upp styrlåset.
Försöka springa igång hojen utan att sitta på när man släpper ut kopplingen.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy