Jag är fan sämst ibland

mickej82

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
zx9r -96 Våga vägra grönt
Det första jag gjorde när jag skulle backa ut nyinförskaffade hojen ur garaget var att glömma skivbromslåset i fram = spricka i framskärmen, :( men den gick att limma. Såg nästan bra ut.
Nästa gång jag skulle ta hojen (SAMMA DAG) gör jag samma sak igen! = stor spricka :huvet

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Näää; inte än.
Däremot har jag dragit iväg så käckt (med stor, ungdomlig, kvinnlig publik) med styrlåset i. Komisk och kosmisk vurpa på Järnvägsgatan i Örebro...

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Har inte kommit mig för med att skaffa någon slangstump ännu, men jag har gjort till vana att alltid slå ifrån nödstoppet när skivbromslåset sitter i. Har räddat framskärmen ett par gånger :tummenupp

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Nej, jag har inte gjort det ännu, men förmodligen kommer det att inträffa en vacker dag.

En sån där snodd från lås till styre ska införskaffas ASAP på måndag!

Vad menar du för snodd? Nåt smart man kan köpa nånstans? :confused:

Jag har en bit bränsleslang på nyckeln till skivbromslåset...

Det där verkar annars vara en smart lösning!! :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det där verkar annars vara en smart lösning!! :tummenupp

Den är 100% idiotsäker, den är testad av mig! :rolleyes:

Jag är urtypen för en sån som glömmer saker, men det går fan inte att glömma med det systemet, om man inte har en reservnyckel till hojen då förstås...

En annan grej som funkar är att parkera så man måste rulla baklänges en bit för att ta sig ut, visst man kan tappa hojen när det tar tvärstopp, men man har IAF inte hunnit åka ettan ut på slangen innan man upptäcker låset i skivan.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ett getöga på att låset sitter i sin hållare innan jag låser upp styrlåset - VARJE GÅNG - har fungerat för mig.

En annan variant av hoj som behändigt :)rolleyes:) saknar allt vad tändningslås, styrlås och nycklar ö h t heter brukade jag låsa lite extra genom att sätta ett hänglås över kedjan. Hyfsat immobiliserat, liksom?

Icket då. Jag glömde så klart skiten och hann köra en bra bit. Lyckligtvis var visst hänglåset av tveksam kvalitet och av mjukare stål än allt som det slipade mot på hojen, så hojen klarade sig utan skador. Hänglåsbygeln var dock halvt genomnött och väldigt, väldigt varm... så den låsmetoden gick genast fetebort och nu åker ett vettigt vajerlås i orange färg med istället.

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
-08 CBR1000RR
Okej ra, ja har oxå gjort det på sprillans nya hojen första gången ja låste den, höll på att skita i brallan men allt höll o välte inte:rodnar

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Förr hade jag alltid en magnet som jag la på tändningslåset när jag ställde ifrån mej hojjen. Detta för att jag skulle komma ihåg att ta bort skivbromslåset och inte bara stoppa i tändningsnyckeln och köra.

/Carin

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
jag gjorde det typ 10 gånger min första sesong, jag var nära att göra det i år när jag skulle provköra min r6:a när jag skulle köpa den...ägaren kom på det i sista sekund, det hade blivit pinsamt annars..

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
knäckte sönder hela jävla framskärmen igår när jag skulle backa ut hojen från garaget :mad: sjuuuukt meningslöst! var sur i säkert 2h efteråt :)

Verkar som om fler lyckats med detta, finns det några bra "eftermarknads-framskärmar" att köpa på något välkänt ställe?? original kostar väl skjortan

tjille

Guest
Haha. hände mig häromveckan.

Det resulterade i att hastighetsmätarkabeln knäcktes av.

Märkte det fint ute på vägarna sen när jag brände i fart och mätaren plötsligt stod på noll :D

Edit: jag hade rullat ut hojen för hand och märkt att det stannade till, svor över att jag missat låset men tänkte inte mer på det.

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Verkar ju ända alla med skivbromslås:va , tur att man inte har nåt och använder kätting istället för jag kan glömma bort vad som helst:)

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jobbar helgen och igår när jag slutade hade jag tankarna långt borta när jag satte mig på hojen för att åka hem... hann precis hitta dragläge innan hojen bara tvärstannade! Jag var inte alls beredd på det och välte hojen på sidan... som tur var lyckades jag kila in benen under och ta emot den värsta smällen.

Jag hade givetvis glömt skivbromslåset... GWAAAAAH jag blir så jävla less!:mad:

Hojen klarade sig dock bra, ett litet skrapmärke på backspegeln och fotbromsen blev lite böjd men det ska åtgärdas ikväll. Så jävla glad att jag inte fick några repor/bucklor på tanken eller så.

En sån där snodd från lås till styre ska införskaffas ASAP på måndag!

Snälla säg att ni också har gjort det där misstaget... nu känner jag mig som världens klantigaste.

Been there done that...
Backade ut hojen och det sa pang, helt plötsligt låg det plastbitar på höger sida. Det var den kåpan, självklart inte originallackad heller. Beställde hem en ny och lackade om. 1700 svenska riksdaler gick kalaset på... Efter det förstod jag vad det var för gul snodd jag fick med till låset :arsele

Hoppas att det inte blir allt för dyrt för dig och kolla över skivan!

MVH Niclas

knäckte sönder hela jävla framskärmen igår när jag skulle backa ut hojen från garaget :mad: sjuuuukt meningslöst! var sur i säkert 2h efteråt :)

Verkar som om fler lyckats med detta, finns det några bra "eftermarknads-framskärmar" att köpa på något välkänt ställe?? original kostar väl skjortan

En original kostade mig 1000 kronor (lackad), det är ungefär lika mycket som en eftermarknads (olackad). Bara att bita i det sura äpplet!

Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Har iofs inte hänt mig än, men det är nog mer tur än skicklighet, så en snodd mellan lås styre är nog en bra idé för mig med innan det händer :tummenupp

Är nog för gammal för att tråka andra för såna här prylar, man lär sig med åren. Gjorde det rätt hårt på den tiden jag körde lastbil de gånger någon klantskalle hade glömt pallvagnen någonstans, för det är ju det sista man kollar att man har satt fast innan man slår igen dörrar eller baklyft, och jag menar hur klumpig får man vara :va

Men som sagt, såna grejor kommer ifatt en vart efter, och jag slutade efter att jag en dag när jag hade backat in snyggt och prydligt på en f:a i Kungens Kurva insåg att resan ner till Norrköping skulle försenas något, eftersom min egen så nogrannt kontrollerade pallvagn stod kvar på SAS/Arlanda :D

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
hehe rullat lite ett par gånger men aldrig tappat den pga av låset men man blir lite förvirrad när det tar tvär stopp helt plötsligt men nu är det problemet borta efter jag fick Skivbromslås me larm i =P. (börjar tjuta så fårt man rullar lite)

//Joakim

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Man borde fixa en hållare som blockerar tädningen via stödvarningslingan som man måste lägga låset i.

En dyr dag vred ja fett på rullen när jag skulle iväg.

Skivan blev så jävla skev så det gick inte ens att köra...
Men det skulle bli värre.
Jag tog av det skeva bromsoket och satte fast det med gaffatejp,kattstrypare och spännband på gaffelbenet.

Jag drog iväg.

Sen lossna oket....dingeldangel o rakt in i fälgen - ut på baksidan.
Resan igenom gav viss verkan på ekrarna - liksom formen på fälgen.
Den var nu lika skev som skivan - 1cm i höjdled och 2cm i sidled.

Lungt o sansat satte jag nu fast den igen och drog i väg med den studsade mcen o köpte massa bärs....det var liksom läge för det.

Skalleper77

krasharen
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
zx9 r
Man borde fixa en hållare som blockerar tädningen via stödvarningslingan som man måste lägga låset i.

En dyr dag vred ja fett på rullen när jag skulle iväg.

Skivan blev så jävla skev så det gick inte ens att köra...
Men det skulle bli värre.
Jag tog av det skeva bromsoket och satte fast det med gaffatejp,kattstrypare och spännband på gaffelbenet.

Jag drog iväg.

Sen lossna oket....dingeldangel o rakt in i fälgen - ut på baksidan.
Resan igenom gav viss verkan på ekrarna - liksom formen på fälgen.
Den var nu lika skev som skivan - 1cm i höjdled och 2cm i sidled.

Lungt o sansat satte jag nu fast den igen och drog i väg med den studsade mcen o köpte massa bärs....det var liksom läge för det.

nu är mr mytoman igång igen :va

Jag har inte råkat ut för något sådant ännu... Fick en påse med mitt lås, varje gång jag låser sätter jag fast påsen på gashandtaget. Svårt att missa att låset sitter i skivan då...

Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...