Jag är helt grön på det här

grön

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
har ingen
snart 21

hallå

jo jag fyller 21 i maj så jag hinner fylla innan det blir dags.
så jag antar att jag måste köra upp med en 750 ... är det inte lika bra att köpa en 750 ?
så man vänjer sig med "stora" hojjar .. för det är ju ändå det som man ska köra upp på sen ...
fast det kanske är så stor skillnad mellan exempelvis en 600 och en 750 ?
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Re: så sant

grön skrev:
Det är så sant det du säger ..
men en Aprillia 250 RS måste ju vara lättare att köra än en
TL1000R .. tex. ?

det blir ju definitivt billigare att försäkra en 250 än en 600 iaf.

Skulle inte rekommendera en RS250 som första hoj.
För det första så måste man ha varvet över 8000 om det skall hända något i motorn, samt att man bör ha mekvana att äga en sådan hoj. Den kräver att bli ompysslad.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Re: mmmmm

grön skrev:
hur gammal är du McB ?
misstänker att man måste vara gammal för att få försäkringen någorlunda billigt... några skadefria år är väl att rekomendera =)

Jag är 25 år gammal, bosatt i zon 4. Betalar ca. 11k helår/helförsäkring för min R6:a. A-kort sedan -96, 7 skadefria år.
 

grön

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
har ingen
okej

tack Deefred
det är bra med lite tips.


Okej men 11k skulle jag ju kunna betala ... men eftersom jag är 21 och har haft B-kort 3 år så blir det nog dyrare ...
men det ordnar sig på nått sätt ....

får väl bara ta trafikförsökring ..och se till att man inte kör in i något ....
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Re: okej

grön skrev:
får väl bara ta trafikförsökring ..och se till att man inte kör in i något ....

Låter som en bra tanke. Du kan ju också se det på det här sättet: de pengarna som du sparar på att köra halvförsäkrat, kan du ju istället lägga på att laga upp hojen om och när det händer en olycka som du är vållande till.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Första hoj!

Det är svårt o säga vad som är bra första hoj,det beros på dej själv som förare o försiktighet.Själv körde jag när jag fått kortet på fars 400 xs stånka....fick ganska fort nog med det gick några
år innan jag satsade på egen hoj o där mellan blev det inte mycket körning på fars mc.Så man kan säga att min första hoj blev en Yamaha R1:a o tycker det är en hel schysst hoj.
Är du osäker i början,nätt på gasen o använd knoppen så ska du se det går fint.
Mvh Peter
 

grön

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
har ingen
men

JO men skulle man bestämma sig för att köpa en lite finare hoj typ R6 ... så vill man nästan ha den helförsäkrad ...
annars känns det idiotiskt .... =)

jag menar på en sån fin hoj ..

annat om man har en gmmal hoj som inte kostar mer än 25000 att köpa .. då går den ju ha halvförsäkrad .....
 

grön

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
har ingen
R1 Racer

jo jag hoppas att det kommer gå bra =)
försöker använda knoppen så mycket som möjligt
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Re: men

grön skrev:
JO men skulle man bestämma sig för att köpa en lite finare hoj typ R6 ... så vill man nästan ha den helförsäkrad ...
annars känns det idiotiskt .... =)

jag menar på en sån fin hoj ..

annat om man har en gmmal hoj som inte kostar mer än 25000 att köpa .. då går den ju ha halvförsäkrad .....

Köp en hoj som du har råd att helförsäkra då, svårare är det inte!
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
soppatorsken skrev:
Hehe!
Hur kul som helst! Sådanahär trådar skämtar folk om med jag tror han är seriös. Då är det väl bra om man vänder sig till ett forum med en massa kunniga folks som hjälper en rätt.


Fast jag är lite mistänksam...

Jag ber om ursäkt, framförallt till grön. :rolleyes:
Var lite på dåligt humör (om jag säger försäkringsbolag...), läste lite snabbt och blev än mer irriterad när jag läste "1:a hoj...R6...försäkra....föräldrar..." och jag trodde verkligen det var flamebait.

Men det verkar ju seriöst så jag tar ber återigen om ursäkt, hoppas ingen blivit alltför upprörd.

Lycka till med sökandet grön! :tummenupp
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
En hoj som är tokbillig i inköp och även billig att försäkra är RD350. Dessa hojar har några år på nacken och det är väl ingen nackdel om man är lite händig och kan fixa lite själv, men det är billiga reservdelar och den är tämligen lättmekad då allt sitter rätt öppet och lättåtkomligt.
"Kulfaktorn" är hög. På min nuvarande hoj får jag ju iaf köra uppåt 150-160 för att det ska börja bli roligt, med RD:n kunde jag ligga på 100-120 och ha samma känsla. Kul bushoj.

Vill man satsa på en lite nyare hoj tycker jag man ska titta på SV650, Hornet 600 eller Fazer 600.

SV650 är väl lite "lugnare" än de båda andra och är nog något billigare i både inköp och försäkring. Jag har inte kört den själv, så jag ska inte uttala mig så mycket, men jag har sällan hört något negativt om den.

Hornet och Fazer är rätt likvärdiga. Fazern har kåpa Horneten är naken. Kåpa kan vara skönt ibland om man kör lite längre i högre farter och även när det regnar. Fazern har IMO bättre bromsar åxå. Fast jag har ju inte lika mycket erfarenhet av horneten då jag bara provkört litegrann.
Båda dessa hojar är billigare att försäkra än plastraketer som R6 eller CBR600 och dess likar, men har ändå rätt bra prestanda som mer än väl räcker åt en nybörjare
Motorn i Fazern är en något modifierad Thundercat-motor. Något lägre effekt och något ökat vrid i botten.
Hornetens motor kommer svjv från CBR600 och de har gjort ungefär samma sak med den.
 

grön

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
har ingen
ingen fara!

det är lugnt Zigge
Det är så j*vla svårt det här med hojar .. för en icke insatt ..
men något ska det självfallet bli =)


Dumbo . Jag ska kolla upp dom lite .
Tackar så mycket för alla svar !

Jag återkommer när nästa fråga kommer upp..
och det lär det ju göra ganska snart =)

Godnatt på er!
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Re: tjooo

grön skrev:
nu har jag hört att man måste köra upp på en 750 när man kör upp på körskolan..
alltså om jag övningsskör med "min" r6 och lär mig den hojen .. så måste jag ändå byta till bilskolans 750 när jag sak köra upp..
annrs så får jag inte kort för tung mc ?


Om du ändå ska köra på körskola är det lika bra att du kör med deras hoj, du kan ju ändå övningsköra hemma med vilken hoj du nu tänker köpa. Är ju inte helt ovanligt att folk vurpar vid bromsövningar och dyl. på körskola och då är det inte så jättekul att ha sin egen hoj, lär ju inte direkt bättra på försäkringskostnaderna iaf! Är bättre då att slita på körskolans redan tuktade hojar!
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Förslag på hoj.

En 600 är nog bland det enklaste som finns att lära sig köra på, om man bortser från den smått avancerade körställningen.

För att nämna min väg från cross 125 till dagens 600 så gick den via Kava stånka som första tung, därefter Yamma TRX 850 vilken är ett halvfabrikat på alla områden, tyckte däremot väldigt mycket om den. Körde ifrån de flesta på den när det började svänga lite, om det sedan berodde på hojjen eller de andra låter jag vara osagt. Har därefter haft en Aprilia mille och har nu en CBR 600 som jag tycker mycket om.

Fördelen med en enklare hoj såsom TRX:en är, billigare försäkring, mkt lättkörd, du får köra upp på den, billig i de flesta avseenden. Sen finns det andra liknande såsom Suka SV 650, den har jag dock ingen erfarenhet av, verkar vettig dock.

Lite aspekter som kan vara bra att tänka på.
 

aacee

Wohooo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
VFR 800 -01
Jag vill rekomendera Hondas VFR 750-800 modeller som första hoj. Spelar ingen roll om du väljer dom första från 86 eller någon senare modell. Bara priset som skiljer.
Du får en mc med lugn och stark motor med ett mer lättkört register än dom flesta 600:eek:r. Chassit är acceptabelt snabbstyrt och sportigt och du slipper extrem körställning. Dessutom kan du använda din egen hoj för uppkörning och tröttnar förmodligen inte på hojjen första året.Det var mitt lilla tips !

Ut och köp hoj nu :tummenupp

/M
 

grön

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
har ingen
Bra tips!

Ja Dez Det hoppas jag att vi gör ! :crash

aacee och Wip Tack så mycket jag ska kolla in dom hojarna.

Jävligt kul att man får så mycket svar! :bow

Det är nog bäst att köra med körskolans hoj .... som sagt .. kanske inte så skoj att slita på sin egen ... eftersom man kanske "sliter" lite extra på den som nybörjare.
 

grön

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
har ingen
Annan hoj ?

En gammal Gsx-r 750 ... från kanske ... -92 / -93 ? eller tom. från
-95
Dom har jag hört är ganska prisvärda.
vad säger ni andra ?
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
Re: Annan hoj ?

grön skrev:
En gammal Gsx-r 750 ... från kanske ... -92 / -93 ? eller tom. från
-95
Dom har jag hört är ganska prisvärda.
vad säger ni andra ?


Nu snackar vi fina hojar...
funkar bra som första hoj, för mig iallafall.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top