Tjita1
Guest
Om inte jag är fel på det är man som fordonsförare skyldig att söka upp ägaren om man kör på ett husdjur..?
Om inte jag är fel på det är man som fordonsförare skyldig att söka upp ägaren om man kör på ett husdjur..?
Nej, du är som fordonsförare INTE tvungen att leta reda på eller uppsöka djurägare.Om inte jag är fel på det är man som fordonsförare skyldig att söka upp ägaren om man kör på ett husdjur..?
Tyvärr inte. Haft diskussionen med polisen då katterna hos oss och hos grannen en period gick åt som smör i solsken. Verkade som om någon siktade på dom. Endast anmälningsplikt på klövdjur. Rådjur, älg, hjort osv. En hund eller katt kan du köra ihjäl och lagligt bara köra vidare!
Fast en katt eller hund kan ju du som ägare se till att hen inte blir påkörd.
Ja, iaf en hund. Som hundägare har man fullt ägaransvar vilket innebär att man kan bli ansvarig om hunden blir påkörd och orsakar skada. Gäller bara hund dock. Inte katt.
Du kan fortfarande som ägare se till att din katt inte blir påkörd, håll den inomhus eller i koppel.
Nu blir det ju väldigt mycket OT och har inte för avsikt att skapa en djurdebatt i denna tråden, men efter att ha haft både hundar och katter i en herrans massa år är jag av den åsikten att katt har man där det går att släppa den lös, på landet. Risken att den blir påkörd går väl aldrig att undvika helt, men håller med om att man måste göra vad man kan. Tveksamt om jag gillar innekatter eller katter i koppel. Det är emot deras natur. Katter ska kunna vara ute!
Jag tycker videon på ett ypperligt sätt visar på reaktionstiden från det att objektet korsar ens väg, tills att man registrerar vad som hänt för att sen hinna agera/reagera
Vet inte exakt hur fort det gick där men du kom en hel del meter innan du kollade bak eller verkade ha kopplat vad som precis hände.
Det kan ibland vara ganska dumt, rent ut sagt, att kontakta djurägaren. Du kan inte räkna med att den fd. yxmördaren Hugo har någon som helst förståelse för att du inte väjde in i den mötande lastbilen när hans 37-år gamla, döv-blinda, lösspringande labrador sprang ut framför din hoj från busken vid vägkanten.
Varför tycker du att det är äckligt att kontakta polisen?Äcklig åsikt!
Hur vet du att ägaren är ex yxmördaren Hugo och hur stor är sannolikheten att personen i fråga är psykiskt instabil?
Så du vill skjuta den som körde på din katt och undrar varför jag tycker att man skall sköta kontakterna via polisen....Hhhmmm....Hade någon kört på min katt så hade jag uppskattat att personen i fråga ringde (tar för givet att man inte kör på djur med mening). Så svårt är det inte att kolla halsbandet.
Oftast händer påkörningar av husdjur vid 50 sträckor (egen bedömning) och där kör folk sällan lagligt. Då kanske man inte är karl nog att ringa när man vet att det gick i 70 istället för 50. Nackskott på det.
För att jag inte tror att människor gör det. Man kör på djuret och åker vidare.Varför tycker du att det är äckligt att kontakta polisen?
Av kollegors erfarenhet så är det vettigare att ta det den vägen. Det blev bara 1 sönderslagen bil, men det räckte.
Du skall inte och behöver inte ta den diskussionen med djurägaren.
Så du vill skjuta den som körde på din katt och undrar varför jag tycker att man skall sköta kontakterna via polisen....Hhhmmm....
Men det var ju inte det jag sa.För att jag inte tror att människor gör det. Man kör på djuret och åker vidare.
Tvärtom, ifall du brustit i ditt framförande av ett fordon och kontaktar polisen så står du ju definitivt för dina handlingar. Att bara ringa djurägaren och inte blanda in polisen i det hela är ju fegt.Kör man på ett djur där föraren är medveten att han har dödat ett husdjur pga bristande uppmärksamhet/hastighetsöverträdelse mm så är man väl bra feg om man inte kontaktar ägaren?
Att ringa polisen (om man ens gör det öht?!) är ett enkelt sätt att slippa stå för sina handlingar.
Nu blir det ju väldigt mycket OT och har inte för avsikt att skapa en djurdebatt i denna tråden, men efter att ha haft både hundar och katter i en herrans massa år är jag av den åsikten att katt har man där det går att släppa den lös, på landet. Risken att den blir påkörd går väl aldrig att undvika helt, men håller med om att man måste göra vad man kan. Tveksamt om jag gillar innekatter eller katter i koppel. Det är emot deras natur. Katter ska kunna vara ute!
...
Det kan ibland vara ganska dumt, rent ut sagt, att kontakta djurägaren. Du kan inte räkna med att den fd. yxmördaren Hugo har någon som helst förståelse för att du inte väjde in i den mötande lastbilen när hans 37-år gamla, döv-blinda, lösspringande labrador sprang ut framför din hoj från busken vid vägkanten.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|