Video Jag blev nästan dödad av en katt igår.. (eller tvärtom)

Tjita1

Guest
Om inte jag är fel på det är man som fordonsförare skyldig att söka upp ägaren om man kör på ett husdjur..?

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Snacka om KATTastrofal tur! :D

Om inte jag är fel på det är man som fordonsförare skyldig att söka upp ägaren om man kör på ett husdjur..?

Tyvärr inte. Haft diskussionen med polisen då katterna hos oss och hos grannen en period gick åt som smör i solsken. Verkade som om någon siktade på dom. Endast anmälningsplikt på klövdjur. Rådjur, älg, hjort osv. En hund eller katt kan du köra ihjäl och lagligt bara köra vidare!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Höll på att köra över en katt i Norge härom dagen, detta pga att den la sig ner och morrande när jag kom brummande, mitt i vägen. Och idag stod det en lekglad hund i diket när jag kom farandes i 100 blås... För att inte tala om rullskideåkaren som befann sig på fel sida vägen i kurvan på Billingen, jag trodde han skulle stava ihjäl mig! :död

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nej, du är som fordonsförare INTE tvungen att leta reda på eller uppsöka djurägare.
Du skall kontakta polisen.
Sen att det på polisens hemsida står att du skall kontakta djurägaren är ganska fult från polisens sida. Det är därför att de inte har eller vill avsätta resurser åt dylika småsaker.
Jordbruksverket, naturvårdsverket, osv. skriver det korrekta Dvs. att man skall kontakta polisen.

Det kan ibland vara ganska dumt, rent ut sagt, att kontakta djurägaren. Du kan inte räkna med att den fd. yxmördaren Hugo har någon som helst förståelse för att du inte väjde in i den mötande lastbilen när hans 37-år gamla, döv-blinda, lösspringande labrador sprang ut framför din hoj från busken vid vägkanten.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tyvärr inte. Haft diskussionen med polisen då katterna hos oss och hos grannen en period gick åt som smör i solsken. Verkade som om någon siktade på dom. Endast anmälningsplikt på klövdjur. Rådjur, älg, hjort osv. En hund eller katt kan du köra ihjäl och lagligt bara köra vidare!

Fast en katt eller hund kan ju du som ägare se till att hen inte blir påkörd.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Fast en katt eller hund kan ju du som ägare se till att hen inte blir påkörd.

Ja, iaf en hund. Som hundägare har man fullt ägaransvar vilket innebär att man kan bli ansvarig om hunden blir påkörd och orsakar skada. Gäller bara hund dock. Inte katt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ja, iaf en hund. Som hundägare har man fullt ägaransvar vilket innebär att man kan bli ansvarig om hunden blir påkörd och orsakar skada. Gäller bara hund dock. Inte katt.

Du kan fortfarande som ägare se till att din katt inte blir påkörd, håll den inomhus eller i koppel.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Du kan fortfarande som ägare se till att din katt inte blir påkörd, håll den inomhus eller i koppel.

Nu blir det ju väldigt mycket OT och har inte för avsikt att skapa en djurdebatt i denna tråden, men efter att ha haft både hundar och katter i en herrans massa år är jag av den åsikten att katt har man där det går att släppa den lös, på landet. Risken att den blir påkörd går väl aldrig att undvika helt, men håller med om att man måste göra vad man kan. Tveksamt om jag gillar innekatter eller katter i koppel. Det är emot deras natur. Katter ska kunna vara ute!

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Jag tycker videon på ett ypperligt sätt visar på reaktionstiden från det att objektet korsar ens väg, tills att man registrerar vad som hänt för att sen hinna agera/reagera

Vet inte exakt hur fort det gick där men du kom en hel del meter innan du kollade bak eller verkade ha kopplat vad som precis hände.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu blir det ju väldigt mycket OT och har inte för avsikt att skapa en djurdebatt i denna tråden, men efter att ha haft både hundar och katter i en herrans massa år är jag av den åsikten att katt har man där det går att släppa den lös, på landet. Risken att den blir påkörd går väl aldrig att undvika helt, men håller med om att man måste göra vad man kan. Tveksamt om jag gillar innekatter eller katter i koppel. Det är emot deras natur. Katter ska kunna vara ute!

Nja, nu tillhör ju inte tamkatter vår fauna, så egentligen har du fel.

Fast jag håller med, innekatter är inte inte riktigt ok.

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Jag tycker videon på ett ypperligt sätt visar på reaktionstiden från det att objektet korsar ens väg, tills att man registrerar vad som hänt för att sen hinna agera/reagera

Vet inte exakt hur fort det gick där men du kom en hel del meter innan du kollade bak eller verkade ha kopplat vad som precis hände.

Ja, reaktionstiden är helt klart underskattad. Vid tillfället jag kör förbi katten går det i 135kmh. Du ser att jag förbereder bromsning men hinner inte ens toucha handtaget innan den swischar förbi.
Kanske borde öva upp den förmågan en aning :crash

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Det kan ibland vara ganska dumt, rent ut sagt, att kontakta djurägaren. Du kan inte räkna med att den fd. yxmördaren Hugo har någon som helst förståelse för att du inte väjde in i den mötande lastbilen när hans 37-år gamla, döv-blinda, lösspringande labrador sprang ut framför din hoj från busken vid vägkanten.

Äcklig åsikt!
Hur vet du att ägaren är ex yxmördaren Hugo och hur stor är sannolikheten att personen i fråga är psykiskt instabil?

Hade någon kört på min katt så hade jag uppskattat att personen i fråga ringde (tar för givet att man inte kör på djur med mening). Så svårt är det inte att kolla halsbandet.:7peta

Oftast händer påkörningar av husdjur vid 50 sträckor (egen bedömning) och där kör folk sällan lagligt. Då kanske man inte är karl nog att ringa när man vet att det gick i 70 istället för 50. Nackskott på det.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Äcklig åsikt!
Hur vet du att ägaren är ex yxmördaren Hugo och hur stor är sannolikheten att personen i fråga är psykiskt instabil?
Varför tycker du att det är äckligt att kontakta polisen? :va
Av kollegors erfarenhet så är det vettigare att ta det den vägen. Det blev bara 1 sönderslagen bil, men det räckte.
Du skall inte och behöver inte ta den diskussionen med djurägaren.

Hade någon kört på min katt så hade jag uppskattat att personen i fråga ringde (tar för givet att man inte kör på djur med mening). Så svårt är det inte att kolla halsbandet.:7peta

Oftast händer påkörningar av husdjur vid 50 sträckor (egen bedömning) och där kör folk sällan lagligt. Då kanske man inte är karl nog att ringa när man vet att det gick i 70 istället för 50. Nackskott på det.
Så du vill skjuta den som körde på din katt och undrar varför jag tycker att man skall sköta kontakterna via polisen....Hhhmmm....

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Varför tycker du att det är äckligt att kontakta polisen? :va
Av kollegors erfarenhet så är det vettigare att ta det den vägen. Det blev bara 1 sönderslagen bil, men det räckte.
Du skall inte och behöver inte ta den diskussionen med djurägaren.
För att jag inte tror att människor gör det. Man kör på djuret och åker vidare.
Kör man på ett djur där föraren är medveten att han har dödat ett husdjur pga bristande uppmärksamhet/hastighetsöverträdelse mm så är man väl bra feg om man inte kontaktar ägaren?
Att ringa polisen (om man ens gör det öht?!) är ett enkelt sätt att slippa stå för sina handlingar.
Är man medveten om sin totala oskuld, VET att polisen tar tag i dessa påkörningar pronto och man har kontrollerat djurets skick, ja, då kan det väl anses vara ok.
Så du vill skjuta den som körde på din katt och undrar varför jag tycker att man skall sköta kontakterna via polisen....Hhhmmm....
:rolleyes:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
För att jag inte tror att människor gör det. Man kör på djuret och åker vidare.
Men det var ju inte det jag sa.
Jag sa att du inte skall ta kontakt med djurägaren själv, utan att du SKALL ta kontakt med polisen.
Jag sa INTE att du skulle köra därifrån.
Så att förvränga vad jag sa och hävda att det är en "Äcklig åsikt!" är ganska lågt.

Kör man på ett djur där föraren är medveten att han har dödat ett husdjur pga bristande uppmärksamhet/hastighetsöverträdelse mm så är man väl bra feg om man inte kontaktar ägaren?
Att ringa polisen (om man ens gör det öht?!) är ett enkelt sätt att slippa stå för sina handlingar.
Tvärtom, ifall du brustit i ditt framförande av ett fordon och kontaktar polisen så står du ju definitivt för dina handlingar. Att bara ringa djurägaren och inte blanda in polisen i det hela är ju fegt.

Intressant synsätt förresten, det där med att de flesta fordonsförare är skyldiga till att köra på t.ex. katter. Jag skulle nog tippa på att katterna är skyldiga till de flesta olyckor genom att inte se sig för innan de springer ut på vägen.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Så måste jag då tvinga min katt att gå ut fast hon absolut inte vill? :)

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
...

10-4! :tummenupp

Håller med helt. En del djurägare ser sina djur som familjemedlemmar. Då vill man
inte komma och lämna dåligt besked till en instabil snubbe...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år