jannewall skrev:För om jag har företag, har 10000kr på kontot och vill ta ut det i handen betalar Jag 8000:- av dom till Äckelfetgöran och får drygt 2000 i handen, det ör 80% i skatt det.
Den matematiken får du nog utveckla.
jannewall skrev:För om jag har företag, har 10000kr på kontot och vill ta ut det i handen betalar Jag 8000:- av dom till Äckelfetgöran och får drygt 2000 i handen, det ör 80% i skatt det.
han har fel. Men det är inte långt ifrån egentligen. Får man inte en faktura i företaget på 10.000 kr, så dras först 25% i moms som ska betalas in. 8000 kr kvar. Därefter är det nära inpå 50% som går bort i avgifter, sociala kostnader, skatter hit o dit. kvar är då 4000 kr att kalla för "lön efter skatt".69:an skrev:2069138Den matematiken får du nog utveckla.
Swedie skrev:2069153han har fel. Men det är inte långt ifrån egentligen. Får man inte en faktura i företaget på 10.000 kr, så dras först 25% i moms som ska betalas in. 8000 kr kvar. Därefter är det nära inpå 50% som går bort i avgifter, sociala kostnader, skatter hit o dit. kvar är då 4000 kr att kalla för "lön efter skatt".
Swedie skrev:2069153han har fel. Men det är inte långt ifrån egentligen. Får man inte en faktura i företaget på 10.000 kr, så dras först 25% i moms som ska betalas in. 8000 kr kvar. Därefter är det nära inpå 50% som går bort i avgifter, sociala kostnader, skatter hit o dit. kvar är då 4000 kr att kalla för "lön efter skatt".
Coola Ola skrev:2065426Jamen grattis. IQ-maffian på SH slår till igen.
1. Trafikens kostnader för samhället täcks inte av de inkomster som den inbringar via skatter etc. vilket ger att:
2. Redan i dagsläget är alltså beskattningen på fossila bränslen en form av subventionering till oljebolagen. Ytterligare sänkning av dessa skatter skulle alltså innebära ytterligare direkta subventioner till oljebolagen.
3. Skattenivåerna (och därmed bensinpriserna) ligger på ungefär samma nivå i hela Europa (inkl Frankrike och ändå protesterar de inte där heller).
4. Jag är student med mycket små inkomster och har ändå råd att pendla 3 mil om dagen med hojen. Har man inte råd med sin bränslekonsumtion får man antingen planera sitt bilkörande bättre eller hitta alternativa lösningar (vilket det finns för åtminstone 90% av Sveriges befolkning).
5. Skattesatsen har såvitt jag vet inte ändrats dramatiskt sedan hösten 2004 och även då var det en höjning på några ören per liter.
Slutsats: gnäll på bensinbolagen om priserna höjs för mycket, inte på staten.
Och du själv drar naturligtvis ingen nytta av en enda av dessa kronor som "storebror" tar i från dig...
Firefly skrev:2065029Räcker det inte med att försäkringen är hög?
Nu ska bensinpriserna höjas till nya "rekord"-priser i sommar...
http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_12300346.asp
Vart fan ska detta sluta?
Swedie skrev:2069153han har fel. Men det är inte långt ifrån egentligen. Får man inte en faktura i företaget på 10.000 kr, så dras först 25% i moms som ska betalas in. 8000 kr kvar. Därefter är det nära inpå 50% som går bort i avgifter, sociala kostnader, skatter hit o dit. kvar är då 4000 kr att kalla för "lön efter skatt".
fahrenheit skrev:2065316Det är trots allt inte bensinen som är det dyraste, utan skatten...
69:an skrev:2069138Den matematiken får du nog utveckla.
Sledge B skrev:2069398Det är trots allt bensinpriset som höjs, inte skatten..
jannewall skrev:2069925Ok, medger, glömde skriva av, fy på mig
När bensinpriset går upp går skatten upp
Sledge B skrev:2075374skatten är baserad på mängden, inte priset
jannewall skrev:2075991Så moms är inte skatt då?
Ooops skrev:2076009Moms = mervärdesskatt
Sledge B skrev:2075374skatten är baserad på mängden, inte priset
jannewall skrev:2076793Precis.
Alltså, högre bensin pris, mer i moms till staten.
Och moms som är en procentbaserad skatt ger mer pengar ju högre bensinpriset är
Iofs sant, tankar du 10 liter betalar du mindre i skatt än en som tankar 100 liter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |