...men jag försökte verkligen.
Haverirapport:
Fordon, typ: Honda CBR600F-M
Klass: MC
Ägare/innehavare: Moderatorfuckot Mattias
Tidpunkt för händelsen: 2004-08-07 klockan 14.03 i dagsljus
Plats: Svinningevägen, riktning västerut
Typ av körning: Privat
Väder: Sol, 30,5 grader varmt. Svag vind.
Antal ombord: besättning 1, passagerare -
Personskador: Ringa
Skador på fordonet: Motorkåpa punkterad, strömlinjeinklädnad skadad, backspegel skadad, körriktningsvisare separerade från fordonet. Ev. krökta gaffelben.
Andra skador: Ett rådjur omkommet. oljesträng på vägen.
Föraren
Kön, ålder, behörigheter: Man, 31 år, AB
Total erfarenhet av fordonstypen: Sedan 1994.
Händelseförlopp
Föraren hade startat från Stockholm/Skärmarbrink klockan 10.36 för färd mot Upplands Väsby. I Upplands Väsby företogs ett kort stopp innan start mot Gottröra, nu i rote med 6-8 andra motorcyklar. Efter ännu ett kort stopp startade så föraren med mål Rånäs. På vägen mot Rånas påträffades en haverist, så ett kort stopp fick göras för att bärga haveristen. Därefter startade föraren, men istället för att gå till Rånäs fortsatte han mot Rimbo, via lite omvägar för att rekognoscera omgivningarna. Efter landningen i Rimbo gjorde föraren paus i cirka 40 minuter och startade för färd mot Vaxholm. Denna färd kom att gå utmed Långsjön, och sedan 276:an söderut.
Under resan på 276 utökade föraren sitt avstånd bakåt gentemot de andra motorcyklisterna i gruppen, varvid föraren beslutade att göra ett tankstopp i Åkersberga under tiden det tog för de andra att komma ikapp. När föraren utförde tankningen passerade de andra motorcyklarna utan att upptäcka att han landat för tankning. Han avslutade sin tankning och startade igen.
Föraren bröt mot gällande hastighetsbegränsningar i sin iver att komma ikapp de andra. Vid passage av en bensinstation nära olycksplatsen uppgav vittnen att han hållit cirka 200 km/h.
Efter en tvär höger är det en kort raksträcka, följt av en vänstersväng av svepande karaktär. Genom denna uppger föraren att han gissningsvis hållit cirka 150 km/h. När kurvan var slut gav han full gas. Ungefär samtidigt kommer två rådjur från höger. Föraren uppger att han inte hann göra något innan det small till. Vid kollisionen gjorde rådjurets tyngd att framhjulet vreds till fullt styrutslag åt vänster, samtidigt som framhjulets rotation hastigt upphörde. Föraren kastades förmodligen snett framåt höger över styret, och motorcykeln välte åt höger och gled cirka 100 meter och girade ner i ett dike på höger sida.
Föraren landade på huvudet och höger axel, varvid delar av skyddsutrustningen separerade från föraren. Efter att ha glidit uppskattningsvis 40 meter började föraren tumla på vägen. Föraren stannade mitt på vägen och reste sig omedelbart*. Han var omtumlad och talade inte sammanhängande. Tillrusande vittnen assisterade i bärgningen av fordonet.
Rådjuret omkom inte omedelbart, utan fick avlivas av behörig personal.
Sammanfattning
Olyckan orsakades av olyckliga omständigheter. En rådjurskollision i laglig hastighet hade sannolikt haft en likartad utgång.
Haverikommissionens rekommendationer
Rådjur är aktiva dygnet runt. Anta inte att vilt inte kan förirra sig upp på vägen bara för att fullt dagsljus och hög trafikintensitet råder.
Slut.
*Detta har senare visat sig inte vara korrekt. Föraren låg medvetslös på marken en kort period, 1-3 minuter. Fast det visste ju inte han.
Haverirapport:
Fordon, typ: Honda CBR600F-M
Klass: MC
Ägare/innehavare: Moderatorfuckot Mattias
Tidpunkt för händelsen: 2004-08-07 klockan 14.03 i dagsljus
Plats: Svinningevägen, riktning västerut
Typ av körning: Privat
Väder: Sol, 30,5 grader varmt. Svag vind.
Antal ombord: besättning 1, passagerare -
Personskador: Ringa
Skador på fordonet: Motorkåpa punkterad, strömlinjeinklädnad skadad, backspegel skadad, körriktningsvisare separerade från fordonet. Ev. krökta gaffelben.
Andra skador: Ett rådjur omkommet. oljesträng på vägen.
Föraren
Kön, ålder, behörigheter: Man, 31 år, AB
Total erfarenhet av fordonstypen: Sedan 1994.
Händelseförlopp
Föraren hade startat från Stockholm/Skärmarbrink klockan 10.36 för färd mot Upplands Väsby. I Upplands Väsby företogs ett kort stopp innan start mot Gottröra, nu i rote med 6-8 andra motorcyklar. Efter ännu ett kort stopp startade så föraren med mål Rånäs. På vägen mot Rånas påträffades en haverist, så ett kort stopp fick göras för att bärga haveristen. Därefter startade föraren, men istället för att gå till Rånäs fortsatte han mot Rimbo, via lite omvägar för att rekognoscera omgivningarna. Efter landningen i Rimbo gjorde föraren paus i cirka 40 minuter och startade för färd mot Vaxholm. Denna färd kom att gå utmed Långsjön, och sedan 276:an söderut.
Under resan på 276 utökade föraren sitt avstånd bakåt gentemot de andra motorcyklisterna i gruppen, varvid föraren beslutade att göra ett tankstopp i Åkersberga under tiden det tog för de andra att komma ikapp. När föraren utförde tankningen passerade de andra motorcyklarna utan att upptäcka att han landat för tankning. Han avslutade sin tankning och startade igen.
Föraren bröt mot gällande hastighetsbegränsningar i sin iver att komma ikapp de andra. Vid passage av en bensinstation nära olycksplatsen uppgav vittnen att han hållit cirka 200 km/h.
Efter en tvär höger är det en kort raksträcka, följt av en vänstersväng av svepande karaktär. Genom denna uppger föraren att han gissningsvis hållit cirka 150 km/h. När kurvan var slut gav han full gas. Ungefär samtidigt kommer två rådjur från höger. Föraren uppger att han inte hann göra något innan det small till. Vid kollisionen gjorde rådjurets tyngd att framhjulet vreds till fullt styrutslag åt vänster, samtidigt som framhjulets rotation hastigt upphörde. Föraren kastades förmodligen snett framåt höger över styret, och motorcykeln välte åt höger och gled cirka 100 meter och girade ner i ett dike på höger sida.
Föraren landade på huvudet och höger axel, varvid delar av skyddsutrustningen separerade från föraren. Efter att ha glidit uppskattningsvis 40 meter började föraren tumla på vägen. Föraren stannade mitt på vägen och reste sig omedelbart*. Han var omtumlad och talade inte sammanhängande. Tillrusande vittnen assisterade i bärgningen av fordonet.
Rådjuret omkom inte omedelbart, utan fick avlivas av behörig personal.
Sammanfattning
Olyckan orsakades av olyckliga omständigheter. En rådjurskollision i laglig hastighet hade sannolikt haft en likartad utgång.
Haverikommissionens rekommendationer
Rådjur är aktiva dygnet runt. Anta inte att vilt inte kan förirra sig upp på vägen bara för att fullt dagsljus och hög trafikintensitet råder.
Slut.
*Detta har senare visat sig inte vara korrekt. Föraren låg medvetslös på marken en kort period, 1-3 minuter. Fast det visste ju inte han.