Jag gillar frukostflingor, hur ska jag välja?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Gör en egen müsliblandning, på välsorterade butiker har de så man kan plocka själv och betala kilopris och det brukar inte bli så mycket dyrare än en färdig mix. Och nötter som någon sa, det är ju rena rama medicinen om man får tro en del hokuspokus-människor. Men gott och nyttigt är det ju så varför inte?
Och byt ut mjölken mot en nyttig fil ibland så magen ännu bättre.

Fan, nu blev jag ju hungrig :( Får bli en knäckemacka innan maten...

Bullen77

Det är inte fullt förän det rinner över
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Ny investeringar på g
Gör en egen müsliblandning, på välsorterade butiker har de så man kan plocka själv och betala kilopris och det brukar inte bli så mycket dyrare än en färdig mix. Och nötter som någon sa, det är ju rena rama medicinen om man får tro en del hokuspokus-människor. Men gott och nyttigt är det ju så varför inte?
Och byt ut mjölken mot en nyttig fil ibland så magen ännu bättre.

Fan, nu blev jag ju hungrig :( Får bli en knäckemacka innan maten...

:fakta Word:)

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Hoj
;)

Fånigaste är hur folk alltid ska reagera " För jävligt " säger personen i artikeln.. -_-

Citerar från Kommentarartikeln... den här kvinnan tänker i rätta banor !

Sanslöst! Är det något att bli upprörd över? Och är det något att skriva en artikel om? Börjar vi närma oss Dr Phil's amerika, där allt är "inappropriate"? Döda, kriga, slakta, misshandla på film, det är ok. Men sex är tydligen så tabu. De är nästan maniskt rädda för allt kopplat till sex.

Nåväll... Angående Flingor... Jag tycker om Havrepuffar...

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Kalaspuffar! Fast nu är jag vuxen och då får man inte äta det.

Havrefras me russin och Valios laktosfria vaniljyoghurt är min tvåminutersmiddag. Har testat sån där müsli men det slutar ändå med att jag dränker det i honung, socker eller nåt annat sött så havrefrasen är nog nyttigare.

Microvågsugnsgröt är gott men det är alldeles för mycke jobb med det, frukostvälling i micron som man skivar i banan i funkar bättre. En smoothie med mjölk, banan och proteinpulver gåt oxå snabbt att göra/hälla i sig.

Fånigaste är hur folk alltid ska reagera " För jävligt " säger personen i artikeln.. -_-
Ida är bara bitter eftersom hennes snubbe inte har lust att leka porr med henne.

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Saltå kvarn har en müsli som dels är ekologisk, dels nyttig. Inget tillsatt socker, dock lite honung i. Finns bara en nackdel, den är inte helt billig...

Njuts förslagsvis med Kefir!

Quinoamüsli
Vår quinoamüsli är en spännande blandning med quinoaflingor och quinoapuffar med honung. Havregrynen ger müslin en mild, fin smak och soltorkade aprikoser förgyller det hela. Quinoamüslin är rik på kostfiber och mineraler

Ingredienser: Havregryn*, quinoaflingor**, quinoapuffar** (quinoa** och honung**), aprikoser* och linfrön**
* KRAV- och DEMETER-certifierad
..biodynamisk ingrediens
**KRAV-certifierad ekologisk ingrediens

Müslin innehåller 28% quinoa
Vikt: 700 g
Förvaring: Torrt, ej över normal rumstemperatur.
Ursprungsland: Havregryn från Sverige, quinoan är odlad i Bolivia, aprikoser från Turkiet och linfrön från Kina.

Näringsvärde per 100 g
Energi 1450 kJ/340 kcal
Protein 10 g
Kolhydrat 66 g
varav sockerarter 9,8 g
Fett 4 g
varav mättat fett 0,7 g
varav enkelomättet 1,4 g
varav fleromättat 1,8 g
Kostfiber 7,7 g
Natrium 1 mg
Tiamin 0,22 mg 16%*
Järn 3,9 mg 28%*
Magnesium 100 mg 33%*
Kalium 650 mg 19%*

*% = RDI (Rekommenderat dagligt intag)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Personligen gillar jag ALLBRANN, men varvar med Müsli och Special K red berries (Tjejens favvo).

Annars kan jag lyxa till det på helgerna med All Brann Choklad.. Ingen jätteskillnad i sammansättningen, bara 1g mer kolhydrater per 100g jämfört med vanlig allbrann.

Eller så blir det Bacon & ägg med färsk apelsinjuice, kaffe och nygräddad baguette. :D

Och alla dom där flingorna är faktiskt ganska onyttiga.
Diabetiker bör undvika både All-Bran, K-special och Corn-Flakes. Detta då dom innehåller alldeles för snabba kolhydrater så det blir nästan hopplöst att dosera insulin. Det är en liten signal om att det kanske inte är optimal föda.

Visst dom är goda och funkar som frukost och sådär men tror man att det är jättenyttigt så lurar man sig själv. Det finns betydligt bättre val om man vill äta nyttigt.

Det intressanta är inte bara hur mycket socker det är i grejorna. Det är en frågan om hur långsamma kolhydrater man har i. Har man relativt snabba kolhydrater så bryts dom ner väldigt fort av amylaset i saliven så när det kommer ner i magen är det i princip redan rent socker. Då kan man nästan lika gärna hälla i sig några skedar strösocker och vara nöjd om man hårddrar det.

Jag menar inte att man ska sky flingorna som pesten. Tycker man att det är gott och vill äta det till frukost så fine. Det är ju i alla fall nyttigare än pannkakor med sirap.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Microvågsugnsgröt är gott men det är alldeles för mycke jobb med det, .

Lägg havregryn, vatten och salt i en tallrik eller skål.

2. Ställ in tallriken i mikrovågsugnen. Mikra på full effekt i 1 ½ - 2 minuter.

3. Häll på mjölk och lägg på äppelmos etc..

Jättejobbigt :rolleyes:

(Personligen lagar jag aldrig havregrynsgröt i micron.)

Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Lånar tråden lite, jag undrar vad det är som är gör fullkorn o fibrer etc så nyttigt egentligen. Det är ju en rådande uppfattning verkar det som.

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Man kan ju undra hur flingorna smakade... :D

Körde med start med chokladbitar i förut men de har slutat tillverka dem tror jag. Garaterat onyttigt och gott. :)

Ibland kör jag med en blandnig av start och axa f-müsli frukt, eller start + någon enklare flingsort och skivar en banan i det med mjölk till.

Man MÅSTE ju ge produktionsbolaget kudos för att vara så jefla mångsidigt! :tummenupp

"...- eller så kan produktionsbolaget ha använt gamla skivor man spelat in på."

Porr ena dagen, fitnessvideo till flingor andra, man vet aldrig vad som väntar på jobbat (H)

Last edited:

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Havregryn

Själv så käkar jag bara havregryn (inte gröt, utan direkt från påse) tillsammans med lite sylt och mjölk till frukost.

Tycker det är godare än all olika sorters musli som tjejen har hemma, de flesta tycker det låter grisigt men prova det du kanske gillar det med.
Ett plus är att du håller dig mätt väldigt länge på det, det ligger väl där och sväller nere i magsäcken :D

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Själv så käkar jag bara havregryn (inte gröt, utan direkt från påse) tillsammans med lite sylt och mjölk till frukost.

Tycker det är godare än all olika sorters musli som tjejen har hemma, de flesta tycker det låter grisigt men prova det du kanske gillar det med.
Ett plus är att du håller dig mätt väldigt länge på det, det ligger väl där och sväller nere i magsäcken :D

Tänkte faktiskt nämna det då jag har testat det, farsan åt alltid det/hade som tilltugg när han jobbade 12 timmarsnatt och han hade aldrig några problem med magen.:)

Enda nackdelen är att det fastnar i tänderna.:gnissla

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...