Jag har en ide !

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Gsxr
Vi ringer runt till alla försäkringsbolag och ser vad dom ska ha för våra hojar !
Två gånger till alla för att priset ändras ju,beroende på vem man snackar med !
Sen kan vi kontakta Plus så dom kan ta upp detta monopolet för det är riktigt sjuka priser !

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Krickan4 skrev:
Vi ringer runt till alla försäkringsbolag och ser vad dom ska ha för våra hojar !
Sen kan vi kontakta Plus så dom kan ta upp detta monopolet för det är riktigt sjuka priser !

Jag har en ännu bättre ide. Om du startar ett bolag som erbjuder sporthojsförare en premie på 5 KSEK per år för helförsäkring så lovar jag att försäkra i ditt bolag. Det lär även resten av sveriges hojåkare göra, åtminstone de som kör klass 7.

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Gsxr
Re: Re: Jag har en ide !

Tom skrev:
Jag har en ännu bättre ide. Om du startar ett bolag som erbjuder sporthojsförare en premie på 5 KSEK per år för helförsäkring så lovar jag att försäkra i ditt bolag. Det lär även resten av sveriges hojåkare göra, åtminstone de som kör klass 7.
Jag har tyvärr inte den kundskapen ! Men har du så kan du öppna ! Då kan jag bli kund hos dig !!! :tummenupp

InTrUDeR

Använder bara Global
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
lös
Krickan4 skrev:

det var ju en rätt bra idé tycker jag, ni som har sporthojar borde ju ta tag i det på allvar........faan va gryymt om det hade kommit med, så Sverker kan läxa upp försäkringsbolagen... :whip

Tänk er själva följande:

"Tycker du att det är rimligt att ungdomar ska behöva betala dessa hutlöst dyra premierna....så dom knappt har råd att leva....ska dé vara så........ére så, ére så.........berätta, berätta"

Last edited:

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Krickan4 skrev:
Vilket monopol syftar du på?

Att man får olika prisförslag med samma förutsättningar är visserligen märkligt,
men premierna i sig beror på för många personskador, krascher, stölder och skenförsäkringar...

/A

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället

Det är ingen dum idé.. men det kommer att bli en GRUNDLIG utredning... till varför man har klotat.. o vem som äger hojen.
o en självrisk på 25.000, samt åldersgräns på 25 år för klass 7.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Krickan4 skrev:

Och vem skulle då gå in och betala det som premierna inte täcker menar du?

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Krickan4 skrev:

Kanonbra idé tycker jag!!

Jag menar då får vi ju svart på vitt vad som är fel och det kanske får f-bolagen att tänka om och kanske införa nya regler!!

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång

gurra2fast skrev:
Kanonbra idé tycker jag!!

Jag menar då får vi ju svart på vitt vad som är fel och det kanske får f-bolagen att tänka om och kanske införa nya regler!!

Ska det vara så svårt att räkna ut vad som är fel?

Det är förarna av hojarna som är fel.

Klass-7-hojarna, bär, redan som det är idag, inte upp sina egna kostnader.

Perra

SRH
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525EXC-07
Re: Re: Re: Jag har en ide !

dumbo skrev:

Man borde ju kunna begära att man får samma premie varje gånger man ringer iallafall?
Det verkar ju vara lotteri som det är nu, ifall man ska få en okej premie eller inte.

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Re: Re: Re: Re: Jag har en ide !

Perra skrev:
Man borde ju kunna begära att man får samma premie iaf?
Som det är nu verkar det ju vara lotteri ifall man får en okej eller inte.

Ja, från samma bolag, under samma förutsättningar ska man ju få samma premie. Det tycker jag inte är att begära för mycket. Jag vet inte hur det funkar med provision för försäkringssäljare, men man kan ju tänka sig att den enskilda säljaren saltar lite för att få mer provision. Men det vet jag som sagt inte något om.

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Re: Re: Re: Jag har en ide !

dumbo skrev:

Ja visst beror det på förarna... för utan dom skulle ju ingen klota...
Men för att vi då överhuvudtaget ska kunna framföra våra motorcyklar i framtiden så krävs ju nya regler!!!

Eller vad tycker du??
Bara vänta o se tills folk börjar klota mindre??
Det finns ingen chans att det händer eftersom vi hojåkare bara blir fler...

Nej vad som krävs är en hel del nya regler o förordningar!!

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Re: Re: Re: Re: Jag har en ide !

gurra2fast skrev:
Ja visst beror det på förarna... för utan dom skulle ju ingen klota...
Men för att vi då överhuvudtaget ska kunna framföra våra motorcyklar i framtiden så krävs ju nya regler!!!

Eller vad tycker du??
Bara vänta o se tills folk börjar klota mindre??
Det finns ingen chans att det händer eftersom vi hojåkare bara blir fler...

Nej vad som krävs är en hel del nya regler o förordningar!!

Ja, som sagts redan tidigare. Högre självrisk och lägre premie är en sak man kan göra. Det kan få många (förhoppningsvis) att tänka efter en gång till innan de ger sig in på något som de kanske inte klarar. Man kanske inte heller är lika snabb på att utnyttja sin försäkring. Det kanske är billigare att själv reparera.
Höjer man självrisken på vagnskada kommer ju hojarna att, i än större utstrcäkning än i dag, att "stjälas". Hru man ska göra där vet jag inte. Att ha en extremt hög självrisk på stöld känns ju lite "sådär" eftersom man inte själv kan råda över det på samma sätt. Visst, man kan skaffa larm och bra lås, men vill någon verkligen knycka hojen så gör de det ändå.

Att få bukt med skenförsäkringarna är åxå en sak man borde försöka. Skenförsäkringar är måhända inte olagliga, men de drar trots allt upp premierna för de som är ärliga och betalar sin premie.

Sen bör man definitivt se över verkstäderna och hålla koll på dem. Tror nog att de passar på och saltar lite och fixar saker som inte behöver fixas, eller väljer ett dyrare alternativ än som vore nödvändigt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati