Jag undrar om man inte skulle köpa sig en begagnad r6-motor och ha som donator. Egentligen kan man ju bygga en r6-motor med en cylinder kort och med mindre slag. Det lär man sig nog en hel del på även om bygga nytt vore riktigt häftigt.
Sen kan man ju fråga sig hur mycket du kan om fyrtaktare?
Kör du varianten att krympa en motor så behöver du inte till närmelsevis så mycket kunskap som det krävs för att bygga från scratch. Du utnyttjar ju den befintliga kunskaperna som Japanerna hade och du behöver "bara" bygga ny vevaxel samt kamaxlar.
För att öka varvtalet från vad r6 varvar original krävs det ju dock att du håller tungan i rätt mun.
Absolut enklaste lösningen är att ta en r6-motor, plocka väck en kolv med vevstake, ventiler etc och så monterar man en balansvikt på veven där vevstaken suttit. Klart du har en tung radtrea med tändföljden 180-180-360.
Känner en ingenjör som ekonomitrimmade sin gamla Volvo och downsizade sin motor på det viset. Men nu spårad jag ur lite.
Har nog både läst mina sidor, och labbat timmar men tycker att 4t är även ur ett ingenjörsmässigt perspektiv tråkigare än 2t.