Jag har inga skyddsbyxor

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Tja!

Har inga byxor med skydd i och uppkörning på Tisdag.

Har ju tänkt ta och köpa Biltemas led knäskydd. Och sen en slitstark arbets byxa på det. Vet ni om de tillåter det eller måste det vara byxor som är gjorda för MC med skydd i?? :va

Snabba svar är välkommet starkt!

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Har du hjälm så är det nog det dem kräver, resten kan du skita i. Kallt att sitta i kallingar men det är fullt lagligt..

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Nej du måste ha komplett godkänd skydds utr

Skojar du, var har du läst det.. Det är ju inte lag på nått annat än hjälm.. Om det är krav vid uppkörning så lär det väl vara körskolan som får stå för sånt..

Sen kan jag tycka att det är dags att fixa det ändå om man nu ska köra knarr, det är ju inte helt fel menar jag..

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Hoj
Thunderace -97
Skojar du, var har du läst det.. Det är ju inte lag på nått annat än hjälm.. Om det är krav vid uppkörning så lär det väl vara körskolan som får stå för sånt..

Sen kan jag tycka att det är dags att fixa det ändå om man nu ska köra knarr, det är ju inte helt fel menar jag..

Från körkortsportalen.se:

Vilken skyddsutrustning ska*du använda?
Du som gör provet*ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.

DempanDanius

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Hoj
SuperDuke -09
Du måste åtminstonde ha en godkänd hjälm samt ryggskydd. Resterande är jag osäker på, men ett par godkända skor kan även vara ett måste.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag åker ju på en slö 125:a. Går inte över 100 sträcket. Men 50 är ganska mycket de också när man skrapar mark. Får ta och ringa TransportStyrelsen imorgon. För att vara på den säkra sidan :huvet.

Får väll sitta i telefon kö i evigheter.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Från körkortsportalen.se:

Vilken skyddsutrustning ska*du använda?
Du som gör provet*ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.

Haha, ändamålsenlig kan ju vara regnrock om det regnar, står inte en siffra om godkänd skyddsutrustning.. Nädu det är för öppet för tolkningar.

Är det nån som inte fått köra upp med för dålig utrustning? Nä just det, även polaren men jeans och vindjacka fixade biljetten..

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Jag åker ju på en slö 125:a. Går inte över 100 sträcket. Men 50 är ganska mycket de också när man skrapar mark. Får ta och ringa TransportStyrelsen imorgon. För att vara på den säkra sidan .

Varför? Det står ju hur tydligt som helst. När jag körde upp kontrollerade dom min utr, Bla så att jag hade ryggskydd under stället

Haha, ändamålsenlig kan ju vara regnrock om det regnar, står inte en siffra om godkänd skyddsutrustning.. Nädu det är för öppet för tolkningar.

Ändamålsenlig utr vid mc-körning är väl fan mc kläder? men visst dra på dig en tomtedräkt till uppkörningen du

Last edited:

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Varför? Det står ju hur tydligt som helst. När jag körde upp kontrollerade dom min utr, Bla så att jag hade ryggskydd under stället

Ändamålsenlig utr vid mc-körning är väl fan mc kläder? men visst dra på dig en tomtedräkt till uppkörningen du

Måste vara väldigt godtyckligt, menar du att du inte fått köra upp utan det, sa han det?

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Måste vara väldigt godtyckligt, menar du att du inte fått köra upp utan det, sa han det?

Förstår inte va grejen är, du ska ha Ändamålsenlig skyddsutr för mc-körning, hur fan kan du tolka det som att du ska ha regnrock om det regnar?

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Förstår inte va grejen är, du ska ha Ändamålsenlig skyddsutr för mc-körning, hur fan kan du tolka det som att du ska ha regnrock om det regnar?

Fattar du inte det själv, haha, sorry, hahahaha!

Som att man ska ha stödhjul när man kör upp men inte sen.. det kan omöjligt vara så och som jag skrev det är med största säkerhet godtyckligt då polaren körde upp me jeans och vindjacka

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag åker ju på en slö 125:a. Går inte över 100 sträcket. Men 50 är ganska mycket de också när man skrapar mark. Får ta och ringa TransportStyrelsen imorgon. För att vara på den säkra sidan :huvet.

Jag tycker du skall skaffa komplett skyddsutrustng t.ex ett skinnställ eller motsvarnade. Dels skall du ju köra på vägen i framtiden och sedan skall du göra bromsprov från 70 och 90. Lite nervös och du låser något av hjulen och går omkull, då är du jätteglad att du har riktiga grejor.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Sorry om jag for dahlgren men trådskaparen lär ju klara sig i så fall med vanliga biltema skydd eftersom det i alla fall inte står nått om godkända skydd, sen kan jag tycka att det verkar konstigt men jag får väl ta det i så fall..

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
som cb_tobbe skrev med ramla omkull osv, kan de inte ha något o göra med att körskolan är i lite fara om de händer något allvarligt med kotsson? :va

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Jag tycker du skall skaffa komplett skyddsutrustng t.ex ett skinnställ eller motsvarnade. Dels skall du ju köra på vägen i framtiden och sedan skall du göra bromsprov från 70 och 90. Lite nervös och du låser något av hjulen och går omkull, då är du jätteglad att du har riktiga grejor.

Bra skrivet...det är precis så.. har man råd med kk, mc, försäkring, så ska banne mig utrustningen på också...

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R

Jag kör offroadare. Visst händer det att asfalts åkning blir ibland. Jag har letat byxor men hittar inga som passar mig.

Har varit omkull en del gånger med de kläderna jag haft och har klarat sig jätte bra utan skador. Men knäskydd borde väll räcka? :va Asså som byxa/knä å de.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Jag kör offroadare. Visst händer det att asfalts åkning blir ibland. Jag har letat byxor men hittar inga som passar mig.

Har varit omkull en del gånger med de kläderna jag haft och har klarat sig jätte bra utan skador. Men knäskydd borde väll räcka? :va Asså som byxa/knä å de.

har du 200-300 kronor?
brukar finnas gott om "gamlingar" som säljer gamla läderbyxor för mkt billiga summor, skit i om dom passar eller inte, dom e ju godkända :) sen kan du slänga dom/sälja dmo och köpa ett par fina

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...