Jag har inga skyddsbyxor

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Bra skrivet...det är precis så.. har man råd med kk, mc, försäkring, så ska banne mig utrustningen på också...

Jag har ju allt utom MC brallor. Då jag inte är jätte smal har jag inte hittat några som passat. Och jag har inte så mycket stålar som ett par dyra byxor.

har du 200-300 kronor?
brukar finnas gott om "gamlingar" som säljer gamla läderbyxor för mkt billiga summor, skit i om dom passar eller inte, dom e ju godkända :) sen kan du slänga dom/sälja dmo och köpa ett par fina

Jag ska inte ha skinn/läder. Allväders är det som gäller för mig. Jag åker inte sporthoj så. Inget gay läder för mig :rolleyes:

Last edited:

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Jag har ju allt utom MC brallor. Då jag inte är jätte smal har jag inte hittat några som passat. Och jag har inte så mycket stålar som ett par dyra byxor.

Jag ska inte ha skinn/läder. Allväders är det som gäller för mig. Jag åker inte sporthoj så. Inget gay läder för mig :rolleyes:

Nä läder är för sportknarrar eller andra raggarkillar som gillar killar, kör du med biltemas allväderställ eller så kör du som nån annan sa med ett bra ryggskydd, verkar ju som biltemas fick bra betyg där, det viktigaste är väl att du tar hand om dig själv och känner själv att det känns säkert när du väl är ute i svängen, förstår att du inte har råd men det är fan viktigt så du får önska dig dem sakerna i en förtid julklapp eller nått.

Dahlgren du har ett PM straxt

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag kör offroadare. Visst händer det att asfalts åkning blir ibland. Jag har letat byxor men hittar inga som passar mig.

Har varit omkull en del gånger med de kläderna jag haft och har klarat sig jätte bra utan skador. Men knäskydd borde väll räcka? :va Asså som byxa/knä å de.
Knäna är inte det som får mest stryk oftast, dom skyddar man bara väldigt mycket för att dom är rackarns känsliga. Oftast är det höfter, röv och lår som du skrapar i backen när du går omkull. Händer, armbågar och axlar ligger pyrt till också. Rejäla handskar rekommenderas!

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Knäna är inte det som får mest stryk oftast, dom skyddar man bara väldigt mycket för att dom är rackarns känsliga. Oftast är det höfter, röv och lår som du skrapar i backen när du går omkull. Händer, armbågar och axlar ligger pyrt till också. Rejäla handskar rekommenderas!

Gled i rondellen en gång. Klarade mig ypperligt att glida på armbågarna(skydden i jackan) och mina arbetsbyxor på ena knät. Hade ju regnat också så det gled ju extra bra på det. De få gånger jag gått omkull så har jag inte skrapat röv/lår.

Men jag vill veta om någon vet(inte bara "hört") om nån har klarat sig igenom utan t.ex. skyddsbyxa.

Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Oavsett vad som är lagligt eller inte så tror jag knappast det är till din nackdel att ha riktiga mckläder på dig.

Kontrollanten kanske har en dålig dag och tycker du är en liten skitunge som ska köra hoj i jeans. Möjligt att han bedömer dig hårdare om du framstår som oseriös, vad vet jag. Dumt att chansa dock.

Så svårt är det inte att hitta ett par byxor som passar, sluta lata dig och ta dig i kragen och fixa detta under morgondagen.

Själv stod jag och grät i duschen när jag kuggat min första uppkörning för 125:an, på dagen ganska exakt 11 år sen. Helvete vad gammal jag har blivit. :död

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Gled i rondellen en gång. Klarade mig ypperligt att glida på armbågarna(skydden i jackan) och mina arbetsbyxor på ena knät. Hade ju regnat också så det gled ju extra bra på det. De få gånger jag gått omkull så har jag inte skrapat röv/lår.

Men jag vill veta om någon vet(inte bara "hört") om nån har klarat sig igenom utan t.ex. skyddsbyxa.

Känner till det dära, men det är bara att balansera tills man känner att man får grepp igen med framhjulet, lätt att säga svårt i praktiken men håller man moderat fart så vill jag nog säga att man klarar det även på en o-offroad som jag har. Har själv bara gått omkull när en bil försökte tävla med mig i en rondell och jag låg på yttern och han tappade fästet på framhjulet och gled in i min bakre högre blinkers och puffade undan mitt bakhjul. Jag hamnade i diket nästan oskadd förutom att mitt hakskydd på integralen hängde och dingladade, knarren var däremot skadad på alla kåpor och utstickande föremål. Som jag sa så har min polare fått biljetten utan nått annat än hjälm, möjligen trodde uppkörningsläraren att han hade "mc" jeans vad vet jag. Kör du med skydd hur som helst, låna eller nått så är det nog ok.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Jag misstänker att du inte höll 90kmh i rondellen? Tro mig, jag har gott om erfarenhet av vurpor med hoj i rätt bra farter (mestadels bana), jag vet rätt bra vad man har sönder på kroppen, och att även det mest osannolika kan hända :fakta Det är så jävla onödigt att sitta hemma och vara för lat för att hitta några vettiga kläder bara för att du har läst om någon som hörde att en polares polare klarade sig med dom å dom kläderna i den å den vurpan.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag misstänker att du inte höll 90kmh i rondellen? Tro mig, jag har gott om erfarenhet av vurpor med hoj i rätt bra farter (mestadels bana), jag vet rätt bra vad man har sönder på kroppen, och att även det mest osannolika kan hända :fakta Det är så jävla onödigt att sitta hemma och vara för lat för att hitta några vettiga kläder bara för att du har läst om någon som hörde att en polares polare klarade sig med dom å dom kläderna i den å den vurpan.

Det är inte så att jag tänker skita i skyddsbyxor men just nu har jag inte pengar för det och har inte hittat något att åka och titta på heller. Har tittat på ett par byxor men inget som passat(storleks mässigt).

Jag letar och letar men vill inte spendera allt för mycket på ett par byxor. Jag vet att det är viktigt med skydd. Om jag kört utan skydd skulle jag sitta och ha väldigt ont idag.

Och jag höll max 20 km/h när jag kände att bakdäcket släppte och nästa jag visste om gled jag på armbågar och vänstra knät.

Thor

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
Kawazaki ZX 750 -89
Är det nån som inte fått köra upp med för dålig utrustning? Nä just det, även polaren men jeans och vindjacka fixade biljetten..

Hade uppkörning för 2 år sen, då var det en som inte fick köra upp för att han hade jeans på sig! Så det har hänt :rolleyes:

Flavius

Hård diplomat
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Kawasaki Z750 -09
När jag körde upp förra sommaren var det en kille som inte fick köra upp, han hade godkänt ställ men körde i M90 kängor (dom hörde visst till hans "hojimage"). Det löste sig genom att han fick låna ett par godkända stövlar av nån där.

Jag skulle inte satsa på en uppkörning utan komplett ställ... dels är det sura pengar att betala för att underkännas innan man ens satt sig på hojen...s en är det ju som redan påpekats inte för inspektörens skull som du ska ha stället :)
Lycka till på uppkörningen hursomhelst!
/Flav

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har hittat ett par byxor som BORDE passa mig. max 1 500 spänn låter bra i mina ögon/öron för MC byxor. Dyrare ska de inte behöva vara. Motor i Mjölby tittade på hemsidan, Hoppas de har hemma för jag BEHÖVER ett par byxor. Olycklig som jag är köpte jag 2 extra par arbetsbyxor :tummenner

empler

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
Moto Guzzi
Köp ett par spandex och påstå att dem är läder, lär ju i alla fall vara lätta att kränga på...

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Last edited:

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009

Jag kan bara säga att du har så rätt kläder är fan inget man ska snåla på!
Detta var min första mc sommar och jag krockade med en bil flög över bilen och gled sedan psfalten en bra bit, min hjälm var total sprucken på 3 ställen jacka och byxor nedslitna rätt mycket.

Och jag är så jävla glad att jag la ut dom där 15 000 kronorna på kläder! bästa investeringen jag någonsin gjort annars skulle jag nog inte klarat mig med endast hjärnskakning, brutna revben och värk i ryggen!

Så snåla för helvete inte när ni köper kläder och har ni inte råd så ge fan i att köra, ni har kläder för eran egen skull inte för någon uppkörningsgubbe ska bli glad!

Hade jag inte haft bra skyddsutrustning hade jag legat i graven nu.

Glömde säga att jag är över 190 och 135 kg och det fanns massvis med kläder även för mig så skylla på storleken håller inte.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...