Jag körde omkull igår som den nybörjare jag är...

KrocketKiller

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
1997, Yamaha XV750 vill köpa Er6-F
Var på träningsbanan och tränade bromsprov inför uppkörning. Det bar sig inte bättre än att jag bromsade omkull mig i 80 km/h.
Ingen vidare rolig upplevelse, innan jag han fatta vad som hände så låg jag och skrapade asfalt i 20 m

Som tur är hade jag all säkerhetsutrustning på mig, men stället är i remsor på de värst utsatta ställena, en fot kom under mc´n. Enda såret jag fick är ett litet skav på vänster armbåge.

Jag är rejält mörbultad idag men glad att stället var på och att det gick så pass bra som det ändå gick!

Men, kommer den här fröken att våga sig på hojen igen när den blivit lagad?

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Klart du gör ganska vanligt att folk ramlar vid bromsprovet plåstra ihop dig å prova igen bästa sättet att bli av méd rädslan.

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Tur att allt gick bra, efter omständigheterna!

Att lägga sig, det hör till, bättre att du gjorde det nu. Upp i sadeln så fort det går är mitt tips. å lycka till med kortet!

:)

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Alla skall vi klota någon gång, bättre att det hände i 80 på område utan mötande bilar! :näsblod

Upp i sadeln bara, nu säger statistiken att du inte kommer klota på bra länge! :tummenupp

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Nu är du en ärrad veteran, var glad att du har premiärvurpan undanstökad och kör på. :)

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Är samma sak med motorcyklister som sjömän, finns två sorter. De som har gått på grund och de som skall....bara på det igen.

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Jag klotade 3ggr samma säsong...... Jag måste va helt miffo enligt statestiken då! :rolleyes:

dock har jag inte nuddat marken de 2 senaste säsongerna. :D

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Jag drog omkull i 50 på min första bromsträning. Säkert inte att likna med 80 men fick en spricka i armbågen på köpet. Men jag gjorde några bromsningar till direkt och det var rejält fega bromsningar då vill jag lova. Men det gick ändå till slut. :)

Märkte iofs inte av att det var en spricka förrän ett par timmar efter och sen kunde jag inte röra armbågen... Men som sagt, kommer gå bra! Lycka till!

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Kraschade på körskolan, var klantig och bromsade omkull mig (inte ens under ett bromsprov, åkte bara runt å lattjade lite :tungan ).. Det var inga problem alls efteråt, var bara direkt upp på hojen och köra vidare. Försök att inte tänka för mycket på det som hände, utan slappna av och kör bara på som vanligt så kommer det gå kanon :tummenupp

Lycka till med övningskörning och körkort :pannkyss

/Robban

tommi

Guest
det är bara på o köra så snart det går :) kan va svårt med bromsprovet men försök att vara iskall om du låser fram och försök släppa om det nu var det som hände :pannkyss det fixar sig nog tror jag

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
som sagts, bra att det hände där på banan iaf. så nu vet du ju hur det går till sen :D

verkar vara det där "jag hinner en gång till" försöket som stökar till det, iaf för mig..

högfartsbanan slant jag på fotpinnen och tvärnitade med bakan i vändningen.. men det gick bra som tur var.

inför bromsningen skulle jag vända och ta sats, och kommer utanför asfalten med framhjulet med en mm.. tjoff, så låg jag med foten under hojen, med tårna pekandes åt fel håll..

gick bra ändå, tack vare att jag hade mina egna stövlar med vrid & kross-skydd på mig. (första lektionen jag använde dem var det med)
och är allmänt elastisk :)

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Samma sak hände mig, halvtimmen innan jag skulle köra upp.

Tänkte ta i lite extra, just för att själva provet sen skulle gå som en dans.

Man skulle köra slalom runt några koner och sen komma tillbaks i (har jag för mig) 50 km/h för att göra en inbromsning.

Så jag ökade lite (läs 80 km/h) just för att inbromsningen skulle vara en "piece of cake" när det var dags.

Sagt och gjort, jag låste framhjulet, cykeln välte, högerben fastna under hojen (Zephyr 750) och det var bara att kasa med.

Nu kom det dråpliga.

Den andre killen som också skulle köra upp, som hade sett hela spektaklet, var lite skärrad (jag var nog också lite spak :D ). Nu kom han framrusande till mig, tappade sin glödande cigarett precis bredvid mig. Jag i min tur hade en läckande tank ovanför magen/skrevet (som faktiskt var precis lagom infuktat av bensin), när han upptäckte detta blev han ännu mer skärrad, jag var just då någon helt annanstans och tänkte just i det ögonblicket inte så mycket på bensin- och eldrelationen. Så istället för att ta bort cykeln från mig så backade han (säkerligen med orden "My work is done here"). Efter att ha fimpat på betryggande avstånd kom han tillbaks och hjälpte min lärare att ta bort åbäket.

När jag väl stod på benen kom uppkörningsläraren.

Nu var där bara ett litet problem, cykeln var inte längre körbar.

Som tur var skulle en annan körskola också köra upp samtidigit, så vi fick låna deras hoj (tror det var en cbx 6?? någonting).

Vi klarade faktiskt båda två uppkörningen denna dag, på denna hoj.

Dagen efter hade jag lite ont :näsblod .

/Min uppkörning

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Tjejen gjorde samma sak som du. men hon körde upp med brutet nyckel ben och en massa alvedon. hon skulle bara ha kortet det året

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
Nu vet du ju hur du INTE ska göra så då är det lungt, man ska lära sig av sina misstag :tummenupp

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Hade några som bromsade omkull på uppkörningen då det hade regnat under tidig morgon. Bättre att göra det under träningen innan! :tummenupp

Kan säga att det är inte heller så kul att se folk förre en i kön som vurpar omkull i gnistregn - inte det bästa för nerverna. :)

KrocketKiller

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
1997, Yamaha XV750 vill köpa Er6-F
Tack alla för peppning! Måste erkänna att jag är fortfarande skärrad, en tumme är stukad, muskelbristning i en överarm och i en lårmuskel, ont i en häl eftersom hojen klämnde fast foten, megablåmärke på en vad.

Tankarna på att byta till en hoj med ABS finns. Men vilka hojar har det? Jag åker Virago nu eftersom den är låg och lättkörd. Jag har ett skadat knä från en ridolycka så jag kan inte åka på för hög "moppe"

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
skönt att du klarat dig hyffsat.

Jag körde min första tur på nästan 2månader sedan jag krashat i ett stålräcke, kändes minst sagt nervöst..... de första 30minuterna innan man kunde uppskatta det hela igen.
Huvudsaken är att du inte ger upp för en sån liten grej och klarar kortet denna säsong.

Är ABS på hoj OK vid uppkörning? jag trodde hela idén med bromsprovet var att lära sig att inte låsa hjulen.

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Tack alla för peppning! Måste erkänna att jag är fortfarande skärrad, en tumme är stukad, muskelbristning i en överarm och i en lårmuskel, ont i en häl eftersom hojen klämnde fast foten, megablåmärke på en vad.

Tankarna på att byta till en hoj med ABS finns. Men vilka hojar har det? Jag åker Virago nu eftersom den är låg och lättkörd. Jag har ett skadat knä från en ridolycka så jag kan inte åka på för hög "moppe"

Kawasaki ER6N har ABS och är en förhållandevis låg cykel. Mycket enkel att köra. Åk och provkör! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept