Jag körde omkull igår som den nybörjare jag är...

Helvetica

Ett nej är ett kanske på sikt
Gick med
2 Aug 2008
Hoj
En väldigt grön
Hey tjejen. Bra att det gick ok för dig efter omständigheterna! Många bra tips i tråden. Försök att släppa det och upp igen! Jag gick omkull förra sommaren på blöta spårvagnsspår. Gjorde klassikern att nypa handbromsen och hela skiten vek sig...! Jag är fortfarande lite skakis när jag kör i regn men försöker att inte tänka så mycket på det. :) Lycka till med kortet!:tummenupp

_Challe_

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Xt660x
Ang. Abs på uppkörning.
Är det som med automatlåda på bil, att om du kör upp med det så får du inte köra manuellt sen. Eller i detta fall utan abs?

Tycker inte att nån ska gå över till abs bara för att man inte klarar att bromsa utan, då har man inget på vägen att göra.

Till TS
Skönt att du inte gjorde illa dig :)
Man lär sig av sina misstag, och bättre att det gick som de gjorde nu än att det hadde hänt i trafiken.
Klart du ska våga dig upp på cykeln igen, bara fortsätta träna.

Lyckatill

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
När jag gjorde uppkörningen så var det en kille som körde upp med bruten tumme. Han hade gjort precis som du och vurpat och brutit tummen. Men han var så fast besluten att ta kortet att han körde upp ändå, med bruten tumme.

Var glad för att det gick bra, kunde ha gått värre faktiskt. Hade du brutit något så hade du inte kunna gå upp på mc:n igen direkt fasttän om du hade velat. Nu hr du ett val =)

Lycka till med kortet och upp på hojen igen!

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Det verkade inte vara ett krav för dem som hade ABS då jag körde upp.:va
Deras ABS "tickade " så fint så. Och alla som körde den dagen klarade sig.:)

Jag skrev visserligen "ska" vilket indikerar ett måste. Ber om ursäkt för detta, inte det jag menade. Det är inte fel att ABS:en går in men är det inte tryggare för dig att veta att du kan bromsa hårt utan att ligga strax över gränsen vilket du gör när ABS:en slår till.

Så länge alla mår bra och inte gör sig illa är jag glad.

pålisen

Alphabeastmc
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Funderar
Jag bromsade omkull mig själv också ca en vecka innan uppkörning. Det släpper sen när du kör och bromsar igen. Och nu har du ju en respekt för bromsen samt att du vet ju vart gränsen går:tummenupp

Jag är själv glad över att det hände innan jag tog kortet och blivit kaxig och började köra i högre hastigheter.

Upp och hoppa bara att le och köra igen

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Jag bromsade omkull mig själv också ca en vecka innan uppkörning. Det släpper sen när du kör och bromsar igen. Och nu har du ju en respekt för bromsen samt att du vet ju vart gränsen går:tummenupp

Jag är själv glad över att det hände innan jag tog kortet och blivit kaxig och började köra i högre hastigheter.

Upp och hoppa bara att le och köra igen

Klockren analys. Har själv nypt till lite för mycket. Förhoppningsvis kommer man inte göra det någon mer gång. Det ska kramas, ordentligt. Kramar är bra på många sätt.

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Z1000
skönt att du klarat dig hyffsat.

Jag körde min första tur på nästan 2månader sedan jag krashat i ett stålräcke, kändes minst sagt nervöst..... de första 30minuterna innan man kunde uppskatta det hela igen.
Huvudsaken är att du inte ger upp för en sån liten grej och klarar kortet denna säsong.

Är ABS på hoj OK vid uppkörning? jag trodde hela idén med bromsprovet var att lära sig att inte låsa hjulen.

Det är helt okej att ha ABS på uppkörning i alla fall i Örebro så det borde va samma överallt.

Honda har nog lite hojar med ABS om jag inte minns fel... och nyare hojar börjar på att ha det.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Du gick omkull i 80kmh och "säkerthetsutrustingen" vart bara skit av, kom du direkt från stranden?
Hur fan kan sådant få vara godkänt?

KrocketKiller

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
1997, Yamaha XV750 vill köpa Er6-F
Du gick omkull i 80kmh och "säkerthetsutrustingen" vart bara skit av, kom du direkt från stranden?
Hur fan kan sådant få vara godkänt?

Körde med allväderställ, vet inte om det ska tåla att åka 20 - 30 meter på asfalt. Vad är bäst igentligen, vilket ställ ska man ha?

tommi

Guest
säkrast att åka med är skinnställ finns inga textilställ som kan komma i närheten,åker själv med textil med det är medvetet val för att inte bli varm och kunna vara lite smidig man bör veta att man är mycket mindre skyddad om man åker omkull i hög fart.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ett hett tips är att ut och köra direkt om du har möjlighet! Ju fortare man kommer upp i sadeln desto bättre.

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6 -06
Du har alltså fått ligga?!

:rolleyes:

(Sorry för den otroligt komiska humorn här på SH! Om det är någon tröst så gjorde jag likadant en gång!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Körde med allväderställ, vet inte om det ska tåla att åka 20 - 30 meter på asfalt. Vad är bäst igentligen, vilket ställ ska man ha?
Så länge som man håller sig till lagliga hastigheter så räcker för det mesta allvädersställ. Det gör ju inget om stället går sönder så länge som du är hyfsat hel. Det är ju att skydda dig det är gjort för.

Och om du någon gång känner dig sugen att köra i t.ex. jeans, t-shirt och gympadojor en varm sommardag så kan du tänka en gång extra på hur det där stället ser ut nu. :tummenupp

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Lösningen heter ABS-bromsar. Så går allt lätt som en plätt utan klotningar:)

Eller så lär man sig bromsa som man ska istället.
Abs är säkert bra, men att rekomendera abs istället för att lära sig är bara korkat.

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
en följd fråga till alla som har gjort bromsbrovet, "och klarat det" :tungan

använder ni både bak och frambroms? "samtidigt" när ni gör tested?

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6 -06
:notme
Mmmmm, coooolt va!!!! Får man inte på det ena så får man ta till det andra....:tuttar

:D
Bara att hoppa upp på hästen igen! Denna gången kommer du förmodligen vara lite rädd för att gå omkull och då kanske köra mycket försiktig.

Vad för ställ hade du? Mitt ställ höll förvånansvärt bra när jag drog omkull i 80km/h, stukad fot och hand däremot blev det. :näsblod

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept