Jag kraschade svärfars hoj. Behöver hjälp!

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
cbr1100, XR600
Jag krachade med min flickväns pappas hoj för tvp veckor sedan. Nu känner jag att jag kan börja med att tänka på reperation av hojen. Han hade senior försäkring så de betalar inte ut ett nickel eftersom jag är 28.
Jag har två frågor:

1. Är det komplicerat att byta de inre gaffelbenen?

2. Varför svårstartad? Tips? - Motorn är helt intakt, men det är lite kabeltrassel vid styret där mätaren och lampan satt. 4 sladdar är inte inkopplade, men jag hittar inte var de skall sitta. Kanske de inte var inkopplade före kraschen heller. Jag fick igång den en gång efter kraschen, men efter det så när jag trycker på start är det precis som om startmotorn börjar dra för att direkt stoppa. Ibland när jag trycker så drar inte startmotorn alls.

Låter detta som om det är startmotorn eller något annat i motorn eller är det elfel. Högra sidan på styret där start knappen sitter fick sig en rejäl smäll vid kraschen.

Jag har bilder på hårddisken, men vet inte hur man lägger in dom här.

Hoppas att någon orkar läsa mitt långa och något förvirrande inlägg.

Tack på förhand!
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Slayer skrev:
Jag har bilder på hårddisken, men vet inte hur man lägger in dom här.


Tack på förhand!
Kolla på bilden hur du gör. Men plocka bort och kolla så allt är snet. Säker på at du inte får nåt på försäkringen?
 

Bifogat

  • så här gör du =).GIF
    så här gör du =).GIF
    56.9 KB · Visningar: 520

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
cbr1100, XR600
Texas: Det är en Kawasaki Zephyr 1100 -92

Crash: Ja batteriet är bra, men jag skall kolla igen.

AndersJohansson: Tack för hjälpen. Fattar inte hur jag har kunnat missa det.
Jag ringde bilsport & mc och kollade. De sa: "Du får inte en
spänn".

Här kommer tre bilder.
 

Bifogat

  • DSC00016.JPG
    DSC00016.JPG
    134.8 KB · Visningar: 858
  • DSC00022.JPG
    DSC00022.JPG
    134 KB · Visningar: 746
  • DSC00028.JPG
    DSC00028.JPG
    139.9 KB · Visningar: 666

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Motala/Vadstena
Hoj
ein rejser mewtosewkel
Slayer skrev:
Jag ringde bilsport & mc och kollade. De sa: "Du får inte en
spänn".

.

Fan vad trevliga deras personal var??!?
:kocko :confused:
Där brann mitt sista förtroende för det skitbolaget... :mad:

De kunde väl åtminstone haft en snäll ton, menar jag... :3freak


Hursom, delarna som är rökta på hojen ser ut att kunna gå att jaga runt efter på skrotarna. Räkna inte med att den där strömställaren är okej efter den smällen. Antagligen med all säkerhet ett elfel som gör att hon inte vill igång.
 

Mr D

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
FZS 600
Slayer skrev:
Jag krachade med min flickväns pappas hoj för tvp veckor sedan. Nu känner jag att jag kan börja med att tänka på reperation av hojen. Han hade senior försäkring så de betalar inte ut ett nickel eftersom jag är 28.
Jag har två frågor:

1. Är det komplicerat att byta de inre gaffelbenen?

2. Varför svårstartad? Tips? - Motorn är helt intakt, men det är lite kabeltrassel vid styret där mätaren och lampan satt. 4 sladdar är inte inkopplade, men jag hittar inte var de skall sitta. Kanske de inte var inkopplade före kraschen heller. Jag fick igång den en gång efter kraschen, men efter det så när jag trycker på start är det precis som om startmotorn börjar dra för att direkt stoppa. Ibland när jag trycker så drar inte startmotorn alls.

Låter detta som om det är startmotorn eller något annat i motorn eller är det elfel. Högra sidan på styret där start knappen sitter fick sig en rejäl smäll vid kraschen.

Jag har bilder på hårddisken, men vet inte hur man lägger in dom här.

Hoppas att någon orkar läsa mitt långa och något förvirrande inlägg.

Tack på förhand!


Usch då, men hur gick det för dig då, gjorde du illa dig ?
Kolla efter annonser på en likadan, kanske är det billigare än att fixa hojen !?
Annars går det väl att försöka på någon skrot..
 

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Ort
bor:
Hoj
Lightbike
Nej inte så svårt på en sån där hoj. Dessutom måste du byta styrlagret.

Om du inte orkar att fixa benen själv så är det inte speciellt dyrt att lämna in dom lösa till verkstan. innerbenen ligger väl på en 2600kr styck. ev arbetskostnad en 1000lapp.

Styrlagret är lätt att byta men kräver lite tid.
 

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Kolla efter en ny! Det är väl fler skador som ej syns på bilderna dyrt att återställa till ursprungsskick. Gaffelrören går nog loss på ca 4-6000kr och så kan innehållet vara skadat men det kan gå att rikta. tror att det siter en insexskruv i botten på gaffelbenet (om du tar bort hjulaxeln och tittar upp) som du använder en mutterdragare till att få loss.

Max-mc har mycket nya "pirat" delar till hyfsade priser......
 
Last edited:

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Inte för att vara negativ, men att döma av ditt tekniska kunnande baserat på det du skriver, så bör du nog lämna iväg det där till nån som kan. Inte nödvändigtvis en verkstad, -kanske en polare som är mek.

Vill du ändå ge dig på det själv så köp en verkstadshandbok.

Jag hade satt mig med v-handboken och plockat ner allt som var kass och sedan ringt runt till skrotarna och raggat delar.

Ett tips ang avslitna elkablar; använd inte kabelskor! På en hoj överlever det antagligen inte ens sommaren innan det börjar trassla. Löda ihop kablarna, förläng där det behövs och isolera med krympslang (Biltema).

Lycka till!

pilsner
 

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Pilsner skrev:
Ett tips ang avslitna elkablar; använd inte kabelskor! På en hoj överlever det antagligen inte ens sommaren innan det börjar trassla. Löda ihop kablarna, förläng där det behövs och isolera med krympslang (Biltema).

Lycka till!

pilsner

Det finns väldigt fina skarvhyllsor som man klämmer (Självklart med en riktig momentång) Sedan värmer man hyllsorna så att dom krymper och limet i dom tätar. Fungerar utmärkt i vatten med hög salthalt, det säger väl endel?

Som du också säger är Haynes rep. handböcker väldigt bra!! :tummenupp
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Staffanstorp, då har du väl rätt nära till Tüsklandet! In på mobile.de och leta! Du kan kanske med lite tur hitta ett objekt med ok framdel och rasad motor eller någon långmilare. Gör som så att du då snor delar av den och smäller på svärfars hoj. De delar som blir över säljer du. Då behöver krashen inte kostat så mycket.

http://www.mobile.de/SIDRwZohqRzPVA...he=8&bereich=krad&top=4&id=11111111160936412&

http://www.mobile.de/SIDAorrgA6XNor...-2&sr_sortOrder=0&doSearch.x=54&doSearch.y=16
 
Last edited:

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Äh, vik tillbaka gaffeln och lägg ett lager vax på den så är den som ny ;)
 

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Hyttö rakan
Hoj
XV1600
Är han fortfarande din svärfar?
Jag som är lite halvgangster skulle ha försäkrat i mitt namn och anmält skadan om en månad eller så....
Enklast. Billigast. och olagligt........
 

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
cbr1100, XR600
Det är så trevligt med hjälpsamma människor! Tack alla! :tummenupp

Mr Edholm: Ja, jag blev lite irriterad när de sa så. Jag misstänker också att den inte helt frisk efter en sådan smäll. Tack för tipset!

Mr D: Jag hade tur och klarade mig undan med en axel ur led samt sprickor i båda armarna samt en rejäl hjärnskakning. Tack för att du frågade!

Lurch: Man får se det på det sättet. Då är det lättare att vara tacksam för att det gick som det gick. Jag lovar att hälsa Tiffany när jag ser henne :)

TRON: Det lutar nog att jag lämnar det till någon annan.

Super Blackbird: Jag har funderat på det. Annars var max-mc ett bra tips skall kolla upp det. Tack!

Pilsner: Nä, du har nog rätt att i mitt fall kanske det är lämpligast att lämna bort jobbet. Jag har börjat att kontakta skrotar.

FreddaAbborre: Det var ingen dum ide! Du hade hittat lite, tack för det!

BMW R90s: Som tur är har jag en förstående svärfar som var glad att jag klarade livhanken, men visst känns det tråkigt att ha kört i sönder någon annans cykel.

JiMpA: He he...Ja, det kan ju inte vara så svårt och billigt blir det också.
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Jag tycker att det är taskigt att låna ut hojen om "låntagaren" kör oförsäkrat. :huvet

Tur IAF att du överlevde smällen och även slapp bli ihjälslagen av svärfar.
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Hygglo skrev:
Är han fortfarande din svärfar?
Jag som är lite halvgangster skulle ha försäkrat i mitt namn och anmält skadan om en månad eller så....
Enklast. Billigast. och olagligt........

:( Glöm det jag blev tvungen att visa upp min hojj för något bilskadecenter så att den inte var krockad. ( innan jag fick försäkra den). Enligt han som jobbade där så vart det någon ni ide just mot sånt här!
( jag har länsförsäkringar. kanske inte gäller alla försäkrings bolag?)
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top