Jag kraschade svärfars hoj. Behöver hjälp!

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Det ser ut som att du behöver en ny framlampa: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=49871&item=7980804646&rd=1

Å en backspegel:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=49871&item=7981112571&rd=1

Å lite instrument:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=49807&item=7981901052&rd=1

Kanske ett styre?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=49850&item=7982645466&rd=1

Jag har köpt rätt mycket saket på ebay.de och det har alltid funkat klockrent. För MC´n har jag fyndat en tank och bromsskivor. Skall man beställa en del saker inom kort tid är det fördel att känna någon i tyskland som varorna skickas hem till. Då allt finns hemma hos denna person hämtar man det eller skickar allt till sverige på en gång. Blir lite billigare så samt alla är inte villiga att skicka utomlands.

Kolla även vilka övriga kawwor som t.ex. har samma gaffelben. Troligtvis är inte dessa unika för Zephyr 1100.

Vad gäller motorn kan du kanske kolla om choke och gaswire fungerar som de skall samt om den får gnista på alla cylindrar.

Lycka till :tummenupp
 

The Predator

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
umeå
Hoj
Streetfighter
Super Blackbird skrev:
Det finns väldigt fina skarvhyllsor som man klämmer (Självklart med en riktig momentång) Sedan värmer man hyllsorna så att dom krymper och limet i dom tättar. Fungerar utmärkt i vatten med hög salthalt, det säger väl endel?

Som du också säger är Haynes rep. handböcker väldigt bra!! :tummenupp
Vart hittar man dom ?
 

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
Fixa det själv!!!

Jag köpte en hojj i banankartonger. Hade aldrig sett en motor inuti tidigare och ALDRIG skruvat med en motorcykel. Men det gav sig ganska snabbt och nu är den,, tja,, snart klar!! :) Vad vill jag då säga med detta, jo FIXA DEN SJÄLV!!

Köp en verkstadshandbok. Använd detta forum som bollplank och du är halvvägs i mål. Betydligt billigare än att lämna in den på verkstad,,, eller köpa en ny för den delen. Sedan ska ej förglömmas att du kommer lära dig massor under tiden.
Fixa en gaffel är INTE svårt, om man inte har tummen mitt i ryggen. Den fixar du garanterat själv!!!
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Bara jag som tycker synd om svärfär litegrann. Det är ju inte direkt dåligt hojväder...
 
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda XL600R -83
Frågan är om det är stor skillnad i kvalite mellan elfa och biltema skarvhylsan?

Pris för 10st (blå):
Biltema 35-146 24,90 kr
Elfa 48-299-82 71.70+moms kr

Det är rätt stor skillnad i pris...
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Mr Edholm skrev:
Där brann mitt sista förtroende för det skitbolaget... :mad:

Jo, visst kanske inte så kundvårdande att uttala sig så om dom nu sa precis så :confused:

[Vuxenmoralkaka]
Dock så kan jag förstå deras frustration där dom erbjuder en bra premie på en viss typ av mc under en viss förusättning (ålder, tjejförsäkring, offroad osv).

Om man sen inte följer dom förutsättningar och försäkringsvillkor man tecknat så kan dom ju faktiskt neka dig ersättning, det är inte dom som gjort fel utan snarare din svärfar då som var snäll att låna ut hojen. Så vida du inte är 50 år gammal borde du inte kört en meter på den :7peta

[/Vuxenmoralkaka]

Oavsett, trist dilemma, hoppas det löser sig till det bästa för alla parter.
 

Bifogat

  • namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    114.1 KB · Visningar: 96
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Skulle tro att begagnade skrotdelar är det bästa för din del.
Visst kan du köpa nya innerör till gaffeln och byta, men jag antar att de inte är helt billiga.
De är iaf svåra att rikta och få bra.

Bra att du inte försöker lura bolaget som folk skriver i tråden att du ska göra, det gör alla andra jävlar och därför ser det ut som det gör.
Hojen var väl kanske inte försäkrad på det sätt som krävdes för att få ut något, annars säger de självlart inte nej rakt av.
Varför tror alla att man bara rakt upp o ner ska få uta pengarna när man själv inte uppfyller de krav som gäller?
Kan inte gubben och du försöka få ut åtminstonde en del av pengarna?
Tråkigt att förstöra någon annans hoj.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Eftersom det kan ta ett tag innan cykeln är klar så skulle jag föreslå att du "löser" hojen av honom. Typ: -Hur mycket skulle du velat haft om du skulle sålt hojen? Svärfar: XX tusen kronor = Ge honom de pengarna så kan han köpa en annan (om du har det dvs :brinnerup ). Så kan du pyssla med hojen i lugn och ro så slipper han vänta halva säsongen på sin hoj. Alternativt, köp en likadan fräsch till honom. Han skall väl inte behöva lida för att du kraschar hans hoj. Jag skulle erbjudit honom det i alla fall, då framstår du som en hyvens kille. :) Lycka till i vilket fall.
 

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
cbr1100, XR600
Återigen tack för värdefulla tips och synpunkter. :)

mudder: Jag visste vad jag gav mig in på så jag har mig själv att skylla. Jäkligt korkat, men när man är så sugen på att åka så är det lätt att tänka att det är så lite risk att vurpa. Trodde jag :)

TomTroll: Mycket bra tips. Jag bockar och bugar!

Pelvan: Nu peppade du mig att försöka själv. Vi får se om jag testar själv först och om jag inte reder ut det lämnar in den. Tack för supporten :)

Nicke: Jag tycker också synd om honom. Jag har grymt dåligt samvete. Dock har han en till så han kan ut och köra.

955i: Jag håller med dig. Jag skulle inte satt mig på den. Det är mitt fel helt och hållet.

Silwer: Jag har kontaktat en skrot än så länge. Det är nog helt kört på pengafronten, men jag hoppas att jag kan få ihop den något sånär som den var tidigare till en hyvsad kostnad.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
PHP:
Hygglo  
Solskens knutte... 
 

  Är han fortfarande din svärfar?
Jag som är lite halvgangster skulle ha försäkrat i mitt namn och anmält skadan om en månad eller så....
Enklast. Billigast. och olagligt........
__________________
Fes åka är inge kul...


Hmmm kanske därför försäkringarna är så dyra för att det finns en massa puckon som gör så.... Gnälll för fan inte på höga premier sen.....


///Micke
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Gällande tankriktning, kolla i JTDS signatur. Han finns i din närhet...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Har man bara lite erfarnhet av at skruva med mc så r gaffelbenen inga problem. Det sörsta probemet, och också det tar längst tid, är att skaffa fram ersättningsdelar.

När det gäller starsvårigheterna du har så är jag ingen expert på den hojen. På äldre hojar satt alla elkopplingar i lamphuset (ja nästan ala i alla fall). Hur är det på denna hojen, satt det någon elektronik där?

Tag hjälp av en mekkunnig kompis som hjälper dig med gaffelbenen. När det gäller startproblemen kan det vara lite klurigare. Det kan dessutm vara så att du förvärrar skadan genom att upprepade gånger försöka starta hojen. Allt beroende på vilka övriga skador hojen har fått.

För att vara lite säkrare kan du ju alltid skruva loss startmotorn och se om den går runt som den skall när du försöker starta.

Är detta för svårt eller du känner dig osäker lämna då in hojen!

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top